וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הריבית איפשרה את עליית מחירי הדירות"

טל לוי

3.8.2010 / 13:15

בסקירת האינפלציה הרבעונית שפירסם בנק ישראל, נכתב כי על רקע סביבת הריבית הנמוכה, המאפשרת מינוף בעלות נמוכה ומעלה את כדאיות ההשקעה, הוסיפו מחירי הדירות לעלות

"על רקע סביבת הריבית הנמוכה, המאפשרת מינוף בעלות נמוכה ומעלה את כדאיות ההשקעה בדיור לנוכח תשואות אלטרנטיביות נמוכות, הוסיפו מחירי הדירות לעלות בשנת 2010, בהמשך לעלייתם המהירה בשנת 2009. לעליות החדות של מחירי הדירות, אם יימשכו, עלולות להיות השלכות שליליות על יציבות המגזר הפיננסי". כך כותב בנק ישראל בסקירת האינפלציה הרבעונית שפירסם היום.

העלאת הריבית על ידי בנק ישראל אמנם עשויה להפחית את הלחצים להעלאת מחירי הדירות, אולם במקביל יכולה להשפיע על גורמי מקרו נוספים במשק, שלהם מתאימה, כאמור, סביבת ריבית נמוכה. לכן החליט בנק ישראל להשתמש בכלים מקרו-יציבותיים (macro-prudential) כדי למתן את עליות מחירי הדירות. כך למשל, הפיקוח העביר לבנקים הנחיה המורה לבחון ביתר קפידה את תיק האשראי לדיור ואת את מדיניותם בתחום זה, וכן להחזיק הפרשה נוספת לחובות מסופקים בגין הלוואות אשר שיעור המינוף בהן גבוה מ-60%. בדו"ח נכתב כי בנק ישראל הוא מהבנקים הראשונים בעולם העושים שימוש בכלי מסוג זה.

על פי נתוני הבנק, מדד המחירים לצרכן עלה ברבעון השני של 2010 ב-1.6%, אך קצב עליית מחירי הדיור היה גבוה יותר. מחירי הדירות שבבעלות דיירים עלו ב-4.3% בתוך ארבעת החודשים הראשונים של 2010.

"הפעילות מתרחבת אך בקצב איטי יותר"

הפעילות הכלכלית במשק הישראלי המשיכה להתרחב ברביע השני של 2010 אף כי חלק מהאינדיקטורים לרביע זה מצביעים על האטה בקצב ההתרחבות. על פי הנתונים שביד בנק ישראל, נראה כי בעוד שהביקושים המקומיים הוסיפו להתרחב, גידול היצוא, המושפע ישירות מההתפתחויות בעולם, התמתן. בשוק העבודה ניכרת מגמת ההתאוששות, המתבטאת בהמשך הירידה של שיעור האבטלה ובעלייה של השכר הריאלי.

כמו כן נכתב כי המשבר הפיסקלי במדינות אירופה עלול להשפיע על המשק הישראלי - בגלל פגיעה אפשרית בביקושים ליצוא של ישראל והשפעה על שוק ההון הישראלי בשל המיתאם בינו לבין השווקים הפיננסיים בעולם.

"הריביות בעולם יישארו נמוכות"

המדיניות המוניטרית של בנק ישראל בתקופה הנסקרת נקבעה במסגרת תהליך החזרתה של הריבית לרמה נורמלית, התואמת את תנאי המשק וסביבת האינפלציה. עם זאת, התגברות אי-הוודאות לגבי המצב הכלכלי בעולם והשפעתו על המשק הישראלי התבטאה בהאטת קצב העלאתה של הריבית ברביע השני. ריבית בנק ישראל לאפריל הועלתה ב-0.25% ל-1.5%, והושארה ברמה זו עד חודש יולי. הריבית לאוגוסט הועלתה ב-0.25% ל-1.75%.

מגמת הירידה של האינפלציה לעבר מרכז היעד, (בהסתכלות על 12 החודשים האחרונים), התגברות אי-הוודאות לגבי קצב התאוששותו של המשק הישראלי בהמשך השנה והציפייה להשארת הריביות של הבנקים המרכזיים הגדולים בעולם ברמות נמוכות עוד לזמן ממושך - כל אלה תמכו בהשארת הריבית ללא שינוי במשך הרביע השני.

קצב האינפלציה השנה: קרוב לגבול העליון

קצב האינפלציה צפוי להיות בשנה הקרובה בחלקו העליון של תחום יעד האינפלציה, והצמיחה צפויה להיות נמוכה במקצת מ-4%, כך שפער התוצר השלילי יצטמצם מעט. עם זאת, עקב אי-הוודאות לגבי התפתחותו של המשבר באירופה והשפעתו על כלכלת העולם ועל המשק הישראלי, ייתכן שהפעילות והאינפלציה יסטו משמעותית מהתחזית. גם להתפתחותם של מחירי הדיור בתקופה הקרובה צפויה להיות השפעה על התפתחות האינפלציה. יעד האינפלציה הממשלתי עומד על 1%-3% בשנה. בבנק מעריכים כי האינפלציה תסתכם ב-12 החודשים הקרובים ב-2.6%.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

רמת האבטלה עדיין גבוהה לעומת תקופת טרום המשבר

מגמת ההתאוששות בשוק העבודה, המתבטאת בירידה של שיעורי האבטלה ובעלייה של השכר, נמשכת. נתונים מסקר כוח האדם לרביע הראשון של השנה מלמדים על עלייה במספר המועסקים, אך זאת תוך ירידה של שיעור התעסוקה מתוך האוכלוסייה בגיל העבודה של מספר המועסקים במשרה מלאה. הירידה של שיעור ההשתתפות בכוח העבודה הביאה לירידה מתונה של שיעור האבטלה, יחסית לשני הרביעים הקודמים, בקרב הנשים והגברים כאחד.

האבטלה במשק עדיין גבוהה מהרמה הנמוכה ששררה לפני המשבר, והתמתנות ירידתה נובעת מהתמתנות העלייה של הביקוש לעובדים במהלך הרביע הראשון. מדד הביקוש לעובדים ונתונים מסקר המשרות הפנויות מלמדים על חזרה לקצב התאוששות מהיר יותר במהלך הרביע הנסקר. השכר הריאלי והנומינלי במשק, בפרט במגזר העסקי, עלו עלייה ניכרת ברביע הראשון של השנה, לאחר יציבות בשכר הנומינלי במהלך המחצית השנייה של 2009. הסתכלות ארוכת טווח מלמדת כי עליית השכר ברביע הראשון החזירה את השכר הריאלי לרמתו לפני שנה, במארס 2009. באפריל נרשמו ירידות בשכר הריאלי והנומינלי במשק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully