וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחירי החיטה ברמתם הגבוהה זה שנתיים; כלכלנים מזהירים מפני עלייה חדה במחירי המזון

סוכנויות הידיעות

3.8.2010 / 14:13

מחיר החיטה עולה כעת ל-6.97 דולר לבושל, לאחר שזינק ב-42% בחודש יולי



מחירי החיטה זינקו אתמול לרמתם הגבוהה מזה שנתיים, לאחר שהשלימו את הזינוק החד ביותר מזה 51 שנים לפחות בחודש יולי. זאת, בעקבות בצורת חמורה ברוסיה שהובילה לחששות מפני עלייה חדה במחירי המזון ברחבי העולם למוצרי קמח כמו לחם ועוגיות, כמו גם למוצרי שעורה כמו בירה.



מחירי החיטה זינקו ב-42% בחודש יולי - העלייה החודשית החדה ביותר מזה 51 שנים, לאחר שהבצורת החריפה ביותר ברוסיה מזה 130 שנה הובילה להרס של חמישית מיבול החיטה של המדינה. הרשויות ברוסיה, יצואנית החיטה השלישית בגודלה בעולם, נאבקות בימים אלה בשריפות המשתוללות בשדות ברחבי המדינה. איגודי מגדלי הדגנים במדינה כבר העריכו כי יצוא החיטה מהמדינה ייפול ב-30%-40% השנה, לעומת 2010. גלי חום בקזחסטן ואוקראינה, גם הן יצואניות חיטה מובילות, הובילו לשריפות והרס יבולים נוספים.



מחיר החוזים על החיטה למסירה בספטמבר עלה ביום שני ב-4.8% ל-6.93 דולר לבושל - רמתו הגבוהה ביותר מאז ספטמבר 2008. מחיר החיטה נגע מוקדם יותר ב-7 דולר, הרמה הגבוהה ביותר מאז ספטמבר 2008. מחיר החיטה הגיע לשיא של 13 דולר לבושל בפברואר 2008. מחיר החיטה עולה כעת ב-0.6% ל-6.97 דולר לבושל.



מאז סוף יוני זינק מחיר החיטה ב-50%, והוביל כלכלנים להזהיר מפני משבר מזון נוסף, הדומה למשבר המזון של 2007-2008 בו זינקו מחירי הסחורות החקלאיות כמו החיטה, התירס והאורז לשיאים והובילו למהומות במדינות כמו האיטי ובנגלדש.



העלייה החדה במחיר החיטה צפויה להוביל לפי כלכלנים לעלייה חדה במחירי המזון. בבריטניה הזהירה הממשלה כי הבצורת ברוסיה עשויה להוביל לעלייה דו-ספרתית במחירים. "תעשיית המזון אינה יכולה להתעלם מזינוק של 50% במחיר החיטה", אמר גארי שארקי, ראש מחלקת החיטה בחברת המזון הבריטית פרמייר פודס, לעיתון "פייננשל טיימס".



חברת המסחר cwa גלובל מרקטס העריכה אתמול כי מחירי החיטה עשויים לזנק ב-20% לרמה של 8.5 דולר לבושל, בעקבות הבצורת ברוסיה ומשקיעים ספקולטיביים הזורמים לשוק. "הספקולטורים נכנסים לשוק. אתה קונה את הסחורה שמחירה עולה, ואני מעריך שזה ימשיך לקרות בשבועות הקרובים", אמר פיטר מקגווייר, דירקטור במשרה ניהולית ב-cwa, לבלומברג. עם זאת, למרות החששות היו כלכלנים שאמרו כי המצב כיום שונה מכפי שהיה ב-2008, ומלאי המזון הקיימים גדולים מספיק כדי למנוע מחסור עולמי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully