וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת אלמוג הגישה היום את המלצותיה לפיקוח על שוק המשמורת לניירות ערך

אסא ששון

3.8.2010 / 16:13

הוועדה הוקמה בשילוב גופי הפיקוח על שוק ההון ובהעדר נציג של חברי הבורסה והבנקים



הרשות לניירות ערך מתקדמת לקראת הגברת הפיקוח על שוק הקסטודי - שירותי המשמורת לניירות ערך. שירות המשמורת הוא שירות פיננסי של החזקת ניירות ערך עבור בעליהם. שירות זה מתעד ומבטיח את זכויות הבעלות של המשקיע. כך יכול המשקיע ליהנות מפירות בעלות זו כמו דיבידנדים,ריביות ומניות הטבה.



החשיבות של תעשייה זו באה לידי ביטוי בזמן המשבר ב-2008 כאשר יחד עם קריסתם של בנק גדולים, עלה חשש כי עלולים להעלם אחזקותיהם של בעלי מניות ואג"ח. שירות זה זכה עד כה בישראל לתשומת לב רגולטורית מועטה. הרשות לניירןת ערך יחד עם גופי הפיקוח על שוק ההון חברו יחדיו והקימו כמקובל ועדה שמטרתה להכפיף את שרותי הקסטודי בישראל לפיקוח. מחברי הוועדה נפקדו נציג של חברי הבורסה ונציג הבנקים.



היום הגישה הוועדה את עקרי המלצותיה לשר האוצר יובל שטייניץ, בהם עיקרי ההמלצות:



הגדרת שירותי קסטודי לצרכי הדו"ח - הסדרת שירותי הליבה שעניינם הבטחת זכויות הבעלות והזכויות הנלוות לבעלות (להבדיל משירותים נלווים, כגון שירותים שעניינם מיקסום רווחים מהנכסים המוחזקים וכדומה.



הפרדת נכסים, רישום ותיעוד, דרישות לביצוע התאמות ודרישות דיווח - הבטחת תיעוד ורישום אמין ומדוייק לאורך שרשרת משמורת הנכסים (מהמסלקה דרך קסטודיאן צד ג', קסטודיאן, מתווך ועד ללקוח הקצה).



חלוקות (דיבידנד, זכויות וריבית) והודעות משמורת נאותה - הגנה לא רק על הבעלות עצמה, אלא גם על כל הזכויות הנובעות מן הבעלות. מינוי קסטודיאן צד ג' ופיקוח שוטף עליו לנוכח העובדה שבמקרים רבים הלקוחות אינם מתקשרים ישירות עם ספק המשמורת על הנכסים, אלא עם גורם מתווך (גם בהשקעות מקומיות ובחו"ל).



אחריות בגין כשל או נזק - הוועדה עסקה בשאלת האחריות של קסטודיאן כלפי לקוח בשל נזק או כשל וכן באחריותו של מתווך בגין כשלים שנגרמו על ידי קסטודיאן צד ג'. ביחס לאחרון מציעה הוועדה כלל אחריות שמאזן בין מכלול השיקולים הנוגעים לעניין.



ביקורת חיצונית - למנות מבקר חיצוני בידי קסטודיאן או מתווך שיבחן באופן שוטף את האפקטיביות של מערכות הבקרה של הארגון.



מנהל הקסטודי (הקסטודיאן) ממלא את תפקידו בכך שהוא אחראי לרשום את הבעלות של הלקוח לגבי הנכס הפיננסי, ולהתאים רישום זה לרישומים שמתנהלים במקום שבו מוחזקים ניירות הערך בפועל (המסלקה). נזכיר כי לא מעט מעילות בניירות ערך הצליחו בזכות חוסר התאמה שכזו. כמי שממונה על רשימות אלו, על הקסטודיאן לתפעל מערכות רישומיות מתוחכמות שמסוגלות לשקף ולתעד כמויות רבות של מידע בדבר עסקאות בניירות ערך ולהתאים את הרישומים שלו לתוצאות המסחר בבורסה.



תעשייה זו מגלגלת 106 טריליון דולר והיא מאד ריכוזית - בה פועלים שחקנים מועטים אך גדולים כמו סיטי בנק וג'יפי מורגן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully