וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפניקס יכולה להתנחם רק בדיווידנדים

אתי אפללו

4.8.2010 / 6:48

BenchMarker



>> בחודשים האחרונים מנסה חברת הביטוח הפניקס למכור את גמא, חברת ניכיון שוברי האשראי שבבעלותה. הפניקס רכשה 49% מגמא מחברת לאומי קארד באמצע 2008 לפי שווי חברה של 130 מיליון שקל. 40 מיליון שקל משווי החברה במועד הרכישה יוחסו למוניטין.

הרכישה נעשתה בתקופה שבה גמא היתה החברה הגדולה ביותר בתחום הניכיון ושלטה בו ללא עוררין עם נתח של 60%. ואולם התחרות עם חברות כרטיסי האשראי מחלישה את גמא ויכולה להשפיע על המחיר שתקבל הפניקס. ב-2009 הפחיתה הפניקס על המוניטין של גמא 6 מיליון שקל. ערכה של גמא בספרים של הפניקס במארס 2010 היה 57 מיליון שקל.



ניכיון שוברי האשראי הוא תחום פעילות של הקדמת תשלומים לבית עסק. כך, אם לקוח ביצע בבית עסק עסקה ב-12 תשלומים, יכול בית העסק לקבל מחברת הניכיון את כל התשלום לאחר ביצוע העסקה, וחברת הניכיון תגבה את התשלומים מחשבון הלקוח. תמורת ההקדמה ישלם בית העסק ריבית. למעשה, חברת הניכיון מעמידה אשראי לבית העסק. מ-2009 חברות כרטיסי האשראי רואות בתחום מנוע צמיחה.



לאומי קארד, שמכרה את גמא להפניקס, צמחה בשנה האחרונה בכ-50% בהיקף הפעילות בתחום הניכיון. הבעיה של גמא היא שבמבנה השוק הנוכחי לחברות כרטיסי האשראי יש יתרון, מכיוון שהן פעילות מול בתי העסק בתחומים נוספים. מדו"ח של ועדה בין-משרדית שהקים אברהם הירשזון, לשעבר שר האוצר, לבדיקת הכשלים בשוק כרטיסי האשראי, עלה שחברות כרטיסי האשראי שנותנות שירותי סליקה מטילות מגבלות שונות גם על תחום הניכיון. לכן בתי העסק מעדיפים לקבל שירותי ניכיון מחברות כרטיסי האשראי, המעניקות להם גם שירותי סליקה.



ככל שהזמן עובר, היכולת של הפניקס לקבל מחיר טוב על גמא יורדת. גם פוטנציאל הקונים בעייתי. חברות כרטיסי האשראי אינן יכולות לרכוש אותה מהפניקס, מכיוון שהממונה על ההגבלים, רונית קן, לא תאשר זאת. כל חברה אחרת שתרכוש את גמא תביא בחשבון שהיא נכנסת לתחרות מול חברות כרטיסי האשראי, בתחום שבו יש להן יתרון מובנה. הפניקס יכולה להתנחם בדיווידנדים - ב-2009 היא קיבלה מגמא דיווידנדים בהיקף של 8 מיליון שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully