וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוד פתאל מתקרב לבורסה

מיכאל רוכוורגר

4.8.2010 / 8:05

איש העסקים מחדש את תוכניותיו להנפיק את אימפריית המלונות שלו, פתאל אחזקות. מנהלי החברה נפגשו עם חתמים במטרה להנפיק כ-25% לציבור, לצורך מימון פעילות והשקעות חדשות

איש העסקים דוד פתאל מתניע מחדש את תוכניות ההנפקה של אימפריית המלונות שלו, פתאל אחזקות, תוך שהוא שוב מתקרב לבורסה בתל אביב.

ככל הידוע, ראשי פתאל ערכו בתקופה האחרונה פגישות עם כמה חתמים, ובמקביל עובדים בפתאל על הכנת התשקיף לצורך ההנפקה. לפי ההערכות, פתאל תנסה להנפיק 20%-25% ממניותיה לציבור לפי שווי חברה של כ-800 מיליון שקל עד מיליארד שקל. כלומר, לגייס כ-160-250 מיליון שקל לצורך מימון פעילות שוטפת וביצוע השקעות חדשות.

אם כל ההכנות יושלמו לפי התכנון המקורי, עשויה ההנפקה לצאת לפועל בעוד כמה חודשים, כלומר לקראת סוף 2010. זאת על סמך דו"חות כספיים של הרבעון השלישי של 2010, או לחלופין ברבעון הראשון של 2011 על סמך הדו"חות הכספיים שנתיים של 2010. בתקופה הקרובה צפוי פתאל לסכם עם קונסורציום החתמים שיובילו את ההנפקה.

זהו ניסיון נוסף של פתאל להפוך את הרשת שלו לציבורית, שכן הוא תיכנן לבצע את ההנפקה כבר בקיץ 2007 לפי שווי מוערך של 600-800 מיליון שקל. ואולם בסופו של דבר התוכניות לא יצאו לפועל. כעבור חודשים ספורים צירף פתאל את חברת הביטוח והפיננסים מגדל כשותפה באמצעות הקצאה של 10% ממניות פתאל אחזקות תמורת 60 מיליון שקל, לפי שווי חברה של 630 מיליון שקל אחרי הכסף.

רשת מלונות פתאל הוקמה בידי דוד פתאל לפני כ-12 שנה והיא נחשבת כיום לרשת הגדולה בישראל, עם נתח שוק של כ-20%. לפי ההערכות, הרווח נקי השנתי של פתאל הוא 100 מיליון שקל. לפני העסקה עם בוימלגרין נאמדו ההכנסות של פתאל בכ-850 מיליון שקל, וסביר להניח שגדלו.

פתאל ניצל את המשבר האחרון בשווקים לגידול ניכר בפעילות הקבוצה בישראל. כך, לקראת סוף 2009 עשתה הרשת את קפיצת המדרגה הגדולה שלה בישראל כשרכשה מאזורים תיירות ובוימלגרין קפיטל 12 מלונות מרשת שרתון ומוריה תמורת כ-270 מיליון שקל, וכן תמורת נטילת חוב של כ-700 מיליון שקל. המלונות שנרכשו כוללים 3,000 חדרים. בעקבות העסקה הפכה פתאל לרשת של 30 בתי מלון, מתוכם 18 בבעלותה, המעסיקה אלפי עובדים וכוללת 7,500 חדרי אירוח.

פתאל לא לבד

כדי להקל על הנטל המימוני מימן דוד פתאל חלק מהעסקה באמצעות הכנסתה של קבוצת משקיעים זרה כשותפה, וכן באמצעות הקצאת 10% נוספים ממניות פתאל אחזקות למגדל תמורת 66 מיליון שקל. זאת בעסקה ששיקפה לפתאל אחזקות שווי של 730 מיליון שקל אחרי הכסף. אם ההנפקה תצא לפועל לפי השוויים שפתאל מתכנן, צפויה מגדל לרשום רווח הון נאה.

בנוסף, מחזיק פתאל, באמצעות פתאל אחזקות וקרן מלונות פתאל, ב-32 מלונות הפועלים תחת המותג "לאונרדו" בגרמניה, שווייץ ובלגיה. חלק מהמימון לרכישת המלונות באירופה התבצע ב-2006 כשהקרן שהקים פתאל גייסה כ-100 מיליון יורו.

חברת המלונות של פתאל מחזיקה בכ-21% מהון המניות של הקרן, וכן שותפות בה מגדל ביטוח (20%), מבטחים (20%), מנורה (6%), וכן החברות דלק נדל"ן ודוראה.

בסוף 2007, כשהמשבר בשווקים כבר ריחף באוויר נשמע פתאל אופטימי לגבי התוכניות של הרשת באירופה. הוא דיבר אז על כך שלאונרדו תכלול עד סוף 2009 כ-80 בתי מלון. תוכניות אלו לא עמדו במבחן המציאות. עם זאת, פתאל ממשיך לשמור על אופטימיות לגבי הפעילות של הרשת, כשלפני כמה חודשים הוא אמר כי לפי התכנונים בשנה הקרובה תפתח הרשת עשרה בתי מלון נוספים ביעדים חדשים באירופה.

"אני מעריך שנפתח בתי מלון נוספים בגרמניה, ואנחנו בודקים אפשרויות באוסטריה, בריטניה, ספרד, פורטוגל ואיטליה", אמר פתאל באפריל. הוא ציין אז כי עד 2011 תפעיל הרשת 70 בתי מלון באירופה. פתאל ציין כי "באירופה, במקום להפעיל זיכיונות, החלטנו להקים מותג משלנו". עד כה השקיעה פתאל 350 מיליון יורו ברכישת נכסים באירופה.

לפני שהתוכניות האלו בחו"ל ייצאו לפועל, לקח פתאל על עצמו לפני כמה חודשים אתגר לא פשוט בישראל: שכירות, תפעול וניהול של פארק האטרקציות עיר המלכים באילת. מדובר בעסקה לשכירות, תפעול וניהול של פארק האטרקציות תמורת דמי שכירות שנתיים של כ-4 מיליון שקל ותמורה נוספת שתיגזר מהרווח התפעולי של הפארק.

מרשת פתאל נמסר בתגובה: "אנחנו בוחנים כל הזמן אפשרויות פיתוח שונות של החברה, וכן את אפשרויות המימון שלהן, לרבות הנפקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully