וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות ני"ע מרככת את עמדתה בעניין הקנסות למנהלי תיקים ויועצי השקעות

מאת אתי אפללו

4.8.2010 / 6:48

בלעדי זוהר גושן ייפגש עם אנשי איגוד לשכות המסחר, שדורשים ממנו לסגת מהדרישה לקנסות גבוהים למנהלי תיקים ויועצי השקעות



>> בחודשים האחרונים עסקו באיגוד לשכות המסחר בפעילות לובינג מאומצת לסיכול יוזמת האכיפה המינהלית של רשות ניירות ערך, שאותה מוביל יו"ר הרשות, פרופ' זוהר גושן, ושמעניקה לו סמכויות אכיפה נרחבות. מאמצים רבים השקיעו באיגוד לשכות המסחר בפרק שעוסק בעונשים שייקבעו בחוק על חברות העוסקות בניהול תיקים ובייעוץ השקעות.

היום ייפגשו חברי האיגוד עם גושן, והאיגוד הוציא לחבריו מייל בזו הלשון: "פרופ' זוהר גושן, יו"ר רשות ניירות ערך, מזמין אתכם לפגישה דחופה, בנוגע להצעת חוק הגברת יעילות האכיפה של הרשות לניירות ערך. הפגישה תתקיים מחר, אין מועדים אחרים, תעשו מאמץ לפנות את היומנים ולהגיע לישיבה. הצעת החוק עולה לאישור סופי בכנסת בשבוע הבא".



לפי הצעת גושן, העונשים למנהלי תיקים, יועצים ומשווקי השקעות, שהפרו את החוק שעוסק בהסדרת העיסוק (שקובע, למשל, חובות שונים של היועץ או מנהל התיקים כלפי הלקוחות), יתחלקו לעונשים על הפרות שהוגדרו קלות והפרות שהוגדרו חמורות.



על הפרות קלות תשלם חברת ניהול תיקים סכום מדורג (שנגזר מהיקף הנכסים שהיא מנהלת) שמגיע עד 500 אלף שקל; תאגיד שהוא יועץ או משווק השקעות ישלם 125 אלף שקל כפול מספר בעלי רישיון הייעוץ המועסקים על ידו; תאגיד בנקאי ישלם מיליון שקל; ומנהל תיקים או יועץ השקעות יחיד ישלם 25 אלף שקל.



בהפרות חמורות עולים הקנסות עד למיליון שקל ליחיד ו-5 מיליון שקל לתאגיד, כשחלק מקנסות אלו רצתה הרשות לאפשר לבטח. בנוסף, לפי ההצעה יכולה הרשות לשלול את הרישיון לעיסוק במקצוע.



בנוגע להפרות הקלות, איגוד לשכות המסחר ידון מחר עם גושן בשתי הצעות בנוגע לקנס על חברות ניהול תיקים. באחת מדובר על קנס מדורג עד 200 אלף שקל, ובשנייה מדובר על קנס מדורג שמגיע עד 250 אלף שקל. בעבירות חמורות הקנס יהיה מדורג עד ל-500 אלף שקל.



לפי המצגת של איגוד לשכות המסחר, בנוגע לחברות שיווק ויעוץ השקעות, הקנס יירד משמעותית מהסכום שהציעה הרשות - שמסתכם ב-25 אלף שקל כפול מספר בעלי הרישיון העובדים בחברה על עבירות קלות; ו-50 אלף שקל כפול מספר בעלי הרישיון העובדים בחברה על עבירות חמורות, כשגם כאן ייקבעו מדרגות עם תקרות לקנסות.



בנוגע לעונש המרתיע של קנסות של עד מיליון שקל ליחיד, מציין איגוד לשכות המסחר במצגת: "כל מודל הקנסות של עד מיליון שקל ליחיד יבוטל, ובמקום זה יהיו קנסות מופחתים של 15-25 אלף שקל. עם זאת, קנס זה יוטל כולו על היועץ והוא לא יוכל לקבל שיפוי מהמעסיק על הקנס.



במצגת מונים הישגים נוספים שהשיג האיגוד, למשל שלילת רישיון לשנה במקום לשלוש שנים; וכן שאין צורך לפרסם בעיתון שהורשעת בעבירה, אלא להוסיף הודעה ללקוחות בדיווח הרבעוני. בנוסף, נקבע כי הקנס יוכל להיפרס עד עשרה תשלומים, וייתוסף תיקון חקיקה בדבר ערעור לבית המשפט המחוזי בתל אביב למחלקה הכלכלית. "הצעת החוק מאוד דרקונית, אך הצעת הפשרה מעדנת את החשיפה לקנסות", מסכמים באיגוד לשכות המסחר את המצגת.



עימותים בוועדת הכספים



להצעתו של גושן לסמכויות אכיפה מינהלית היו מתנגדים רבים, והדיונים עליה בוועדת הכספים של הכנסת היו קשים וארוכים. עם זאת, הצעת החוק זכתה לרוח גבית ממרבית חברי הוועדה, ובראשם היו"ר משה גפני.



נושא אחד שעלה בדיון האחרון שהתקיים בנושא נגע לאפשרות לקבלת ביטוח ושיפוי על הקנס. רשות ניירות ערך התנגדה לכך שמנהל תיקים יוכל לקבל שיפוי מהחברה על הקנס או לבטח את עצמו מפני הקנס. בגלל התנגדות הרשות, ציינו בוועדת הכספים שסכומי הקנס מוגזמים ליועצי ההשקעות. עם זאת, מדרג הקנסות של עבירות על חוק ניירות ערך או עבירות על חוק השקעות משותפות בנאמנות נשאר עד מיליון שקל ליחיד ועד 5 מיליון שקל לחברה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully