וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסטארט-אפים הישראליים באים לניו יורק - בגלל המדיה

מאת נתן ליפסון

5.8.2010 / 7:02

מספר הסטארט-אפים בניו יורק נמצא בשיא היסטורי. מייסדים ומנהלים של ארבע חברות טכנולוגיה צעירות מישראל מסבירים מדוע: כוח המשיכה של העיר נובע ממרכזיותה בעולם המדיה



>> המעלית המאובקת מזדחלת באטיות במעלה הבניין ברחוב 18 שבמנהטן. בדרך היא נעצרת באחת הקומות ונפתחת הישר לתוך שטח משרדי שעובר שיפוצים. בימים אלה מכינים את הקומה לקראת אכלוסה על ידי הסטארט-אפ הישראלי wix, שכבר תופס קומה אחרת בבניין. השטח הנוסף ישמש את בסיס המשתמשים המתרחב והולך של wix.



"מדוע בחרתם דווקא בבניין הזה", אני שואל את אלון בלוך, נשיא wix ואחד ממייסדיה. "כשרק החלטנו להקים משרד בניו יורק, טל הציע שנצטופף יחד במשרדים של החברה שלו. נשארנו, לקחנו קומה - ועכשיו עוד קומה". טל הוא טל סימנטוב - אחד המייסדים של סטארט-אפ ישראלי נוסף בניו יורק, 5min.

במרחק ארבע דקות הליכה משם נמצאים משרדיו של סטארט-אפ ישראלי נוסף, boxee, והליכה של שבע דקות בכיוון ההפוך תוביל אתכם לעוד סטארט-אפ ישראלי בעיר - outbrain.



כמה חברות טכנולוגיה צעירות יש לדעתכם במנהטן, אני שואל את ארבעת היזמים שהתכנסו במשרדי wix. בין 15 ל-20 סטארט-אפים במימון קרנות הון סיכון - הם מעריכים. רבים מהם ממוקמים ברצועה צרה יחסית של ניו יורק - בין רחוב 9 לרחוב 23, באזור השכונות ווסט וילג' וצ'לסי. מדוע דווקא כאן, אני שואל. בלוך עונה בשם כולם: "לא רצינו במידטאון כי שם זה סטרילי ויקר. עלות השכירות שם כפולה לפחות מכאן. כאן גם הרבה יותר סימפטי. הגישה נוחה מכל מקום, גם מניו ג'רזי ומברוקלין. בכלל, הרבה סטארט-אפים נמצאים פה".



ובכל זאת, יש סטארט-אפים ישראליים גם במקומות אחרים: צפונה יותר, קרוב יותר למידטאון, וגם מערבה ודרומה מאוניברסיטת ניו יורק (nyu). יש גם לפחות אחד גם בברוקלין. וכמובן - ניו יורק גם מושכת סטארט-אפים לא-ישראליים, בהם כמה שהצליחו במיוחד, כמו foursquare, etsy, tumblr ו-associated content.



הארבעה שהתכנסו לשיחה בחדר הישיבות של wix - בלוך, סימנטוב, עידן כהן מ-boxee ואדם סינגולדה מ-taboola - מכירים היטב זה את זה. לפני שהשיחה שלנו מתחילה, הם מחליפים ביניהם חוויות, עדכונים הקשורים לעבודה וגם רכילויות. שלושה מהם גם גרים במנהטן ואחד גר בניו ג'רזי.



ארבעת הסטארט-אפים שהם מנהלים ושותפים בהם גייסו יחד יותר מ-47 מיליון דולר, ויחד הם מעסיקים כמעט 60 עובדים במשרדיהם במנהטן - וכמות גדולה הרבה יותר של עובדים בישראל.



אם ההערכות שלהם נכונות, אז סטארט-אפים ישראליים צעירים מעסיקים בניו יורק בין 200 ל-300 עובדים - לא כמות גדולה מאוד, אבל יותר מאי פעם, בוודאי עבור חברות כל כך צעירות שמקור המימון העיקרי שלהן הוא עדיין השקעות חיצוניות. מדוע כוח המשיכה של ניו יורק גדל כל כך בשנים האחרונות? האם זה מכיוון שיש כאן יותר קרנות הון סיכון?



בניו יורק יושבת אמנם אחת מקרנות ההון סיכון האמריקאיות הידועות והמצליחות ביותר, union square ventures, שהשקיעה בין היתר גם ב-boxee. אבל מספר הקרנות שהמטה שלהן נמצא בה או שיש להן בה נציגות, לא גדל. יש עדיין יותר קרנות בבוסטון - ובוודאי שיש יותר בקליפורניה. ואין בעיה של נגישות או קשר.



בלוך: "יש אנשי קרנות הון סיכון מבוסטון שבאים לכאן המון - ואני גם נוסע לעמק הסיליקון כל חודשיים".



כמה זמן אחרי שהקמתם את החברה שלכם החלטתם שחשוב להיות כאן?



בלוך: "אצלי זה היה עניין אופורטוניסטי. החלטתי שאני חוזר לניו יורק מישראל - אז פתחתי משרד כאן. אבל היה ברור שאנחנו צריכים מישהו בארה"ב".



סימנטוב: "כשנה וחצי אחרי שהקמנו את 5min התוודענו לסטארט-אפים אחרים שעשו את המעבר מאוחר מדי. לא רצינו להיות כמותם".



סינגולדה: "עוד כשגרתי בישראל, הייתי חייב לנסוע הרבה לניו יורק בשביל taboola - לפחות פעמיים בחודש. הייתי פה כל כך הרבה עד שהיו אנשים כאן שחשבו שאני גר בניו יורק. בסוף החלטתי לעבור לכאן".



עד כמה המרחק מישראל לעומת קליפורניה משחק תפקיד?



סימנטוב: "תפקיד חשוב. נורא קשה לטוס 18 שעות מישראל לקליפורניה - במיוחד למי שעושה את זה הרבה. גם פערי השעות הורגים אותך".



בלוך: "האינטגרציה בסטארט-אפים שלנו צפופה מאוד - הקשר בין האנשים הדוק ורצוף. אנחנו למשל מעסיקים כ-100 איש בישראל ואני משקיע הרבה זמן בלדבר אתם. אם הייתי רוצה לעשות זאת מקליפורניה - הייתי צריך לקום ב-4:00 בבוקר. זה מטורף".



ולא קשה למצוא כאן עובדים? אחרי הכל - האוניברסיטאות שבאזור סן פרנסיסקו מייצרות הרבה יותר אנשי תוכנה מאשר אלה שבניו יורק.



בלוך: "זה נכון, אבל התנועה יכולה להיות דווקא בכיוון ההפוך - אנחנו למשל גייסנו עובדים בקליפורניה ושיכנענו אותם לעבור לכאן, לניו יורק. זה לא היה קשה. זה עוד יתרון של ניו יורק - היא עיר אטרקטיבית שהרבה אנשים היו רוצים לחיות בה".



כהן: "גם לנו ב-boxee זה קרה - גייסנו שני עובדים בחוף המערבי והם שמחו לבוא לכאן. וזה אפילו מעבר לזה - גייסנו גם אנשים מאירופה שבאו לכאן. העולם נהיה שטוח".



סימנטוב: "אני מסכים. לא נתקלנו בבעיות גיוס. גייסנו אנשים מעולים. אני ממש לא מרגיש שאילו היינו בקליפורניה היה לנו יותר קל למצוא עובדים. אני גם מסכים שהגבולות הפיסיים נפרצים - אנחנו למשל מעסיקים צוותים ברומניה".



כוח הפיתוח הישראלי אינו איכותי יותר? עובד ניו יורקי לא יקר יותר מעובד ישראלי?



כהן: "זה קצת יותר מורכב. העבודה של אנשי הפיתוח שלנו בישראל לא תסולא בפז, אבל אני חייב להוסיף שעלות של מפתח בניו יורק דומה לזו של מפתח ישראלי או זולה יותר. אסור לשכוח שבישראל יש יותר חופשות, יש מילואים, יש רכב צמוד ועוד סעיפי עלות שלא קיימים כאן.



"יש גם מקצועות שפשוט חסרים בישראל. יש למשל קושי למצוא בישראל אנשי טכנולוגיות אינטרנט, כמו מתכנתי php וכדומה. יש גם מחסור באנשי מקצוע בתחום ה-scalability - היכולת להגדיל יכולות ותפקוד של מערכות כשבסיס המשתמשים גדל והן צומחות".



במשך שנים קליפורניה היתה המוקד היחיד שבו סטארט-אפים ישראליים התרכזו. למה?



כהן: "הסיבה היא שבשנים האלה הסטארט-אפים האלה התרכזו בעיקר בחומרה או בתוכנות לארגונים. וכשאתה עוסק בזה, אין זה מפתיע שתרצה להיות בקליפורניה".



הבדלי השעות היו קיימים גם לפני 10 ו-20 שנה. גם אתם מסכימים שבקליפורניה לא קשה יותר למצוא עובדים - ושבוודאי שיש שם יותר קרנות. אז למה בכל זאת כוחה של ניו יורק עולה?



בלוך: "לא הרבה אנשים מודעים לזה, אבל יש כאן נציגויות גדולות של כל חברות האינטרנט הגדולות: המטה של aol נמצא כאן, לגוגל יש כאן 2,500 איש וגם לפייסבוק, ליאהו ול-iac יש כאן משרדים. וכמובן - גם לרשתות הטלוויזיה הגדולות יש כאן נוכחות. המסר ברור: ניו יורק היא בירת המדיה".



סימנטוב: "ואם יש חברה שהיא רלוונטית עבורנו ואין לה נציגות כאן - הרבה פעמים הנציגים שלה מגיעים לעיר ואנחנו יכולים לפגוש אותם".



כהן: "להיות בישראל זה כמו לראות את המציאות שלך דרך קשית. כאן אין שום בעיה לפגוש את מי שאתה רוצה. זו עיר שכולם עוברים בה".



סינגולדה: "כולנו - כל ארבעת הסטארט-אפים שלנו - עוסקים במדיה. ניו יורק היא גם בירת הפרסום - כל משרדי הפרסום הגדולים יושבים בשדרת מדיסון. הם לקוחות שלנו ואנחנו בקשר רצוף אתם. אם הסטארט-אפ שלך עוסק במדיה - ניו יורק היא המקום שלך. עבורנו, קליפורניה היא סרט - ניו יורק היא המציאות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully