וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קחו את היועצים המשפטיים של החברות הציבוריות

יחיעם כהן

5.8.2010 / 7:02

בית משפט כלכלי



>> ועדת החוקה העבירה באחרונה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק הדנה בהקמת בית המשפט לעניינים כלכליים. רשימת הנושאים שיוחדו לבית משפט זה כוללת עניינים אזרחיים הקשורים לדיני ניירות ערך ולחוק החברות, וכן אישומים פליליים על עבירות על חוקי ני"ע.

הצורך שהביא את הממשלה להקים בית משפט כלכלי הוא ההכרה הברורה כי למרבית שופטי ישראל חסרה המומחיות והניסיון בעניינים כלכליים, והרצון לשפר את איכות ההחלטות המתקבלות בתחומים אלה.



מרבית החברות הציבוריות בישראל נוהגות להיעזר בייעוץ משפטי פנימי וכן בייעוץ משפטי של מיטב משרדי עורכי הדין המתמחים בתחום. מרבית החברות הציבוריות ומרבית היועצים המשפטיים הפנימיים יטו לבקש עצה ממי ששמו הולך לפניו ומוכר בשוק כמומחה - בין אם זה עקב הניסיון הנכבד והמגוון שיש למשרדים אלה, ובין משום שגם הדירקטוריון ושאר המנהלים נוטים להעדיף כי היועץ יהיה בעל שם. לכן, ניתן היה להעריך כי המקור לשופטי בית המשפט הכלכלי ברור ופשוט: תתכבד הוועדה למינוי שופטים ותשחר לפתחם של שותפים מנוסים ורבי ידע במשרדי עריכת דין בבקשה כי יעזבו את הפרקטיקה המבוססת שלהם ויצטרפו לשורת השופטים, ובכך תתקיים שאיפת המחוקק והממשלה.



עם זאת, אני לא צופה הצלחה רבה למהלך שכזה. אין לצפות כי שותפים המרוויחים עשרות אלפי שקלים בחודש ויותר יחליפו זאת בשכר שופט ויורידו את רמת השתכרותם בעשרות אחוזים. כמו כן, אנשים אלה, שרגילים כי משרד שלם עומד לפקודתם, לא ישמחו להפוך לעוד שופט במערכת נוקשה והיררכית.



לכן, יש מאגר חדש למשרות שיפוט ובמיוחד לבית המשפט הכלכלי: היועצים המשפטיים הפנימיים של החברות הציבוריות. בציבור זה ניתן למצוא שותפים לשעבר במשרדים מובילים, אנשים בעלי ניסיון בעבודה בחו"ל המכירים את הדין הזר, שולטים באנגלית ומקבילים ביכולתם המשפטית לאותם שותפים במשרדים לעריכת דין. הם מנוסים מאוד ואנשי ארגון טובים, כך שמעבר למערכת המשפט לא יהיה טראומה מבחינתם וגם רמת השתכרותם אינה כה שונה מרמת השכר של השופטים. כמו כן, אין חשש כי יימצאו בניגוד אינטרסים עקב ייצוג בעבר של לקוחות מהשוק הפרטי, למעט מעבידם הישיר בעבר.



ציבור היועצים המשפטיים הפנימיים של החברות הציבוריות הוא המאגר האנושי הנכון שממנו ניתן לדלות את אלה שיכולים לשבת בבית המשפט הכלכלי. לפיכך, כל שנדרש משר המשפטים ומחברי הוועדה למינוי שופטים הוא לחשוב בפתיחות ולראות את המטמון האנושי המונח לפניהם.



הכותב הוא היועץ המשפטי של נייס מערכות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully