וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבעה שופטים בראשות ביניש יכריעו בגורל ייצוגית תיאום ריביות הבנקים

מאת עמית בן-ארויה

5.8.2010 / 7:01

בינואר 2008 אישר בית המשפט המחוזי הגשת תביעה ייצוגית בסך 7 מיליארד שקל נגד הפועלים, לאומי ודיסקונט, בטענה כי השלושה ערכו תיאום אסור בשיעורי הריבית שהם גובים, באופן שמונע תחרות. הבנקים מבקשים לערער על ההחלטה



>> נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, תעמוד בראש הרכב מורחב של שבעה שופטים שיכריע בגורל ייצוגית תיאום ריביות הבנקים.

שאר חברי ההרכב הם המשנה לנשיאה, אליעזר ריבלין, והשופטים אשר גרוניס, מרים נאור, עדנה ארבל, אסתר חיות ויצחק עמית. את ההחלטה על מספר החברים בהרכב שידון בערעור ועל זהותם קיבלה אתמול הנשיאה עצמה בהחלטה שהועברה לצדדים. ההחלטה החריגה על ההרכב המורחב מבטאת את החשיבות שמייחס בית המשפט העליון לנושא התביעה.



בינואר 2008 אישר שופט בית המשפט המחוזי בדימוס, נסים ישעיה, לחברת שרנוע מכונות ממוחשבות תביעה ייצוגית בסך 7 מיליארד שקל נגד שלושת הבנקים הגדולים בישראל - הפועלים, לאומי ודיסקונט. בתביעה נטען כי הבנקים ערכו תיאום אסור בשיעורי הריבית שהם גובים באופן שמונע תחרות ומנוגד לחוק, וכי שיעור הריביות והעמלות גבוה, מופרז ופוגע במשק.



שלושת הבנקים הגישו בקשות רשות לערעור על החלטתו של ישעיה בבית המשפט העליון, וטענו בין היתר כי בית המשפט ייחס משקל ממשי להלך הרוח בציבור ואצל הרשויות המפקחות. לפני כשנתיים ביקש שופט בית המשפט העליון, אשר גרוניס, מהיועץ המשפטי לממשלה דאז, מני מזוז, לחוות דעתו בסוגיה.



רק בסוף מאי השנה הגיש היועץ המשפטי למממשלה, יהודה וינשטיין, את עמדתו לבית המשפט העליון. לגישתו, יש להשיב את הדיון בייצוגית לבירור נוסף בבית המשפט המחוזי. היועץ סבור כי על המחוזי להתמקד במישור הראייתי ולזהות אם התנהלות הבנקים היתה תיאום אסור בשוק אוליגופולי (שוק כלכלי שבו שולטות מעט חברות), או התנהלות מקבילה ולגיטימית. לדעתו, החלטת המחוזי להתיר דיון בתביעה הייצוגית הסתמכה על התנהגות מקבילה של הבנקים ולא היתה מבוססת דיה כדי לקבוע שהתקיים הסדר כובל.



אחד ממאפייני שוק הבנקאות בישראל הוא מיעוט השחקנים - נכתב בחוות הדעת של היועץ המשפטי, "ומבנהו ואורחותיו מאפשרים לאותם שחקנים להימנע מתחרות אפקטיבית. עם זאת, בשוק כזה ובנסיבות מסוימות, לא נדרש תיאום רב כדי להגיע לתוצאה מתואמת, בין היתר משום שייתכן כי מלכתחילה לשחקנים אין מוטיבציה להתחרות".



בנק הפועלים מיוצג על ידי משרד עו"ד אגמון; לאומי על ידי משרד קנטר-אלחנני-טל; ודיסקונט על ידי משרד פישר-בכר-חן. שרנוע מיוצגת על ידי עורכי הדין יצחק אבירם ונעם שכנר. (רע"א 3313/08, רע"א 3432/08, רע"א 3498/08)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully