וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל צפוי להתיר לגופים מוסדיים להחזיק עד 10% במניות בנקים

אתי אפללו

5.8.2010 / 9:22



בלעדי בנק ישראל צפוי להתיר לגופים מוסדיים להחזיק עד 10% במניות הבנקים. כיום רשאים הגופים המוסדיים להחזיק עד 5% מהמניות של כל בנק, כאשר אחזקה של יותר מ-5% בכל בנק דורשת היתר מבנק ישראל, היתר שעד כה לא ניתן לאף גוף שביקש להגדיל את אחזקתו.

השינוי בגישת בנק ישראל מגיע על רקע היצע מניות בהיקף מיליארדי שקלים של הבנקים הקיים כיום בשוק; ההיצע נובע ממכירת אחזקותיה של המדינה בדיסקונט ובבינלאומי, ומהעובדה שבנק דיסקונט מוכר את אחזקותיו בבינלאומי. הגופים המוסדיים הגדולים המנהלים כספי ציבור, ובהם מגדל, כלל הראל, הפניקס-אקסלנס, פסגות דש ומנורה מבטחים, כבר מחזיקים בכ-5% מהבנקים השונים, מכיוון שמניות הבנקים מהוות מניות עוגן בתיקי החוסכים לפנסיה ובקופות הגמל. לפיכך, גופים אלה אינם מסוגלים לקלוט את ההיצע הגדול הלוחץ על מחיר המניות. ההיתר של בנק ישראל ייפתור בעייה זו.



אחת הבעיות הנוספות שייפתרו באמצעות ההיתר של בנק ישראל היא החריגה מאחזקה של 5% שחורגים המוסדיים הגדולים המנהלים תעודות סל. הפניקס-אקסלנס, לדוגמה, עולה מעת לעת לאחזקה של יותר מ-5%, בעיקר במניית בנק הפועלים - מכיוון שכאשר יש ביקושים גדולים בחברת תעודות הסל שלה "קסם" לתעודות סל העוקבות אחר מדדים, אחת המניות שנסחרת במדדים אלה היא מניית הפועלים.



עם זאת, בנק ישראל צפוי להטיל מגבלות על הגופים המוסדיים שיעלו על אחזקה של 5% בבנקים שונים, כדי לשמור על הפרדה בין המוסדות הפיננסיים השונים. ככל הנראה, המגבלות שיוטלו יהיו קשורות ביכולת למנות דירקטורים ולהשפיע על השליטה בבנק, כאשר הרציונל יהיה שאחזקת המניות עבור העמיתים בשיעור של יותר מ-5% היא אחזקה פיננסית במהותה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully