וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברות הסלולר תמיד ירוויחו

עמי מי טל

5.8.2010 / 11:30

הקרב בין חברות הסלולר לבין המדינה סביב הקישוריות נמצא לקראת הכרעה. עמי מי טל מרגיע את אלו שמרחמים על חברות הסלולר, ומבהיר: הן ימשיכו להרוויח, רק באחוזים יותר הגיוניים

קרב הענקים בין חברות הסלולר לבין המדינה לקראת הכרעה. מסתמן כי שר התקשורת משה כחלון צפוי לקבל את המלצת היועץ החיצוני, חברת NERA ולהפחית את דמי הקישוריות ל-5 אגורות לדקה. ההפחתה תעשה באופן הדרגתי עד לשנת 2014 ולא באופן מיידי, על מנת להשאיר טעם טוב בפה של מנהלי הקרטל הסלולרי, שמלחמתם, מלחמת גוג ומגוג לא הייתה לשווא. מאז פתיחת המאבק להפחתת דמי הקישוריות התנהל קרב כשמטרת חברות הסלולר לשמור על הדובדבן שבקצפת - רווחים מטורפים ודיבידנדים באחוזים גבוהים בסדר גודל של כ-10%-12%.

עם הודעת משרד התקשורת על שימוע בעניין הקישוריות, פרסמו שלושת חברות הסלולר הודעה בה הן מעריכות כי הרפורמה עשויה לגרום לפגיעה ברווח הנקי בסך של כ-300 מיליון שקל בשנה. הצעד הראשון שנקטה חברת פלאפון כמחאה היה להודיע כי תוציא את יותר מ-1,000 עובדי החברה לחופשה מרוכזת בחודש אוגוסט ותעצור גיוסים של כוח אדם. במקביל הכריזו חברות הסלולר האחרות על צעדי מחאה משלהן כולל איומים מרומזים להמשך הפעילות והשרות ברמה ראויה כפי שלטענתם התרגלנו.

לאיים ולהלך אימים

אחת השאלות העיקריות שעולה מהמהלך היא, האם אנו צפויים להיתקל בחוות דעת רואה חשבון עם אזכור להמשך קיומו של העסק כעסק חי. כנראה שלא, אבל לאיים ולהלך אימים קל וזמין. נהרות דיו נשפכו על מנת לתאר את הרווחיות המופלגת של חברות הסלולר בישראל. על מנת לסבר את האוזן, שעור רווח תפעולי בתוספת פחת והפחתות ( EBITDA - פרמטר מוביל לצרכני הדוחות הכספיים) מגיע כמעט ל-40%, והנה, רק לאחרונה הוכיח בנק ההשקעות סיטי בנק כי קצב החזר ההשקעה ושיעור הדיבידנד שמספקות חברות התקשורת בישראל הוא הגבוה בעולם המפותח.

התשובה לשאלה פשוטה וברורה. ברמת וודאות גבוהה רווחיות החברות תקטן. אין ספק כי כושר הפירעון של מר בן דב לשלם את חובותיו לא תישאר כבעבר. מן הסתם אחוז הדיבידנדים לבעלי המניות יקטן. "לפנק" אבל פחות. יחד עם זאת, כמו שהשמש זורחת במזרח ושוקעת במערב יש סדרי עולם שלא משתנים, חברות הסלולר ימשיכו להרוויח אבל באחוזים יותר הגיוניים.

נקודה חשובה לציון היא כי לא פחות מהורדת התעריפים, חוששות חברות הסלולר ממתחרים חדשים ובצדק. המשביר לצרכן ואיתוראן נושפות בעורפם וממתינות למצמוץ קטן על מנת להצטרף למסיבה וסביר להניח שיעשו זאת במחירים נמוכים. דמי קישוריות של 5 אגורות יאפשרו להם להיכנס לענף ולפעול באופן רווחי.

החזר השקעה ענק וצרכנות

הממונה על ההגבלים העסקיים רונית קן, שהביעה את עמדתה כחלק מהשימוע שערך משרד התקשורת, תומכת בהורדה חדה של דמי הקישוריות לעלות האמיתית שלהם. לטענתה תעריפי קישוריות גבוהים מעלים את חסמי הכניסה עבור מפעילים חדשים בשוק. הצרכנים שמתבוננים מהצד בתוצאות המאבק המתוקשר שבין משרד התקשורת לבין חברות הסלולר, יכולים להעריך את תפקודו של שר התקשורת משה כחלון על עמידתו האיתנה במאבק האנטילופות.

להפחתה משמעותית של דמי הקישוריות חשיבות עצומה על חשבון הסלולרי שלנו. אין לנו רצון להביא לקריסת חברות הסלולר, פגיעה ביכולתן הטכנולוגית, פיטורין וכל שאר ה"איומים" שמעלים חדשות לבקרים נציגי החברות. אנחנו רוצים לדבר הרבה ובמחיר סביר כפי שמקובל בכל העולם המערבי.

*עמי מי טל, רו"ח, מרצה בכיר במרכז ללימודים אקדמאיים, אור יהודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully