וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כוכב הטור דה פרנס מרוויח 50 אלף יורו לתחרות - המשפחה השולטת בו עושה מיליונים

אלכס דף | בלומברג

5.8.2010 / 14:25

משפחת אמאורי מחזיקה ב-75% מהחברה המארגנת את התחרות היוקרתית וגורפת יותר מ-150 מיליון דולר מהמרוץ ■ אלברטו קונטדור ייאלץ להסתפק בפרס נמוך בהרבה לאחר שיחלוק אותו עם שמונת חברי הצוות שלו כנהוג



הפרס הגדול ביותר של הטור דה פרנס לא יגיע לידי הזוכה במרוץ, אלברטו קונטדור, אלא למשפחת אמאורי - המחזיקה ב-75% מהחברה המארגנת את התחרות. בעוד היא תגרוף, לפי הערכות, הכנסות של יותר מ-150 מיליון יורו מהמרוץ, קונטדור ייאלץ להסתפק בסכום של 50 אלף יורו, לאחר שיחלוק את הפרס הראשון בסך 450 אלף יורו עם שמונת חברי הצוות שלו - חלוקה מסורתית בענף האופניים. למעשה, התשלום לרוכבים לא השתנה מאז הראשון מבין שלושת ניצחונותיו של קטנדור ב-2007. למשפחת אמאורי, לעומת זאת, לא צריך לדאוג: לפי נתונים שפירסם תאגיד aso, המארגן את המרוץ, בין 2004 ל-2008 הוא שילם כ-136.6 מיליון יורו כדיווידנדים לבעלי המניות שלו - כלומר, למשפחה עצמה, בין השאר. קונור או'שיאה, אנליסט מדיה בקפלר קפיטל מרקטס בפאריס, מעריך כי אפילו פרשיות השימוש בסמים מהשנים האחרונות לא הצליחו לערער במידה משמעותית את משפחת אמאורי - ומרוץ האופניים נותר הנכס הגדול ביותר שלה.



"בהשוואה לענפי ספורט אחרים הפרס הראשון בטור דה פרנס אינו גבוה", אומר איבון סנקר, מנכ"ל אסטנה, קבוצת הרכיבה של קונטדור. "צריך להעלות אותו במידת האפשר. הרוכבים ראויים לכך".



סיפור האהבה של משפחת אמאורי עם טור דה פרנס - שהתקיים לראשונה ב-1903 - החל בשנות ה-40 של המאה הקודמת. משפחת אמאורי שולטת בטור דה פרנס מאז שרכשה את מגזין "ל'אוטו", שייסד את המרוץ כגימיק שיווקי. שמו של עיתון הספורט היומי הוחלף בהמשך ל"ל'אקיפ", והוא עדיין נמצא בבעלות המשפחה. חלוקת התפקידים במשפחה נראית כך: ז'אן-אטיין אמאורי הוא הנשיא ואמו, מארי-אודייל, מכהנת בדירקטוריון החברה, שעורכת גם מרוצים קטנים יותר כגון ראלי דקר וחצי-מרתון פאריס. ענקית המדיה לגרדר, הבעלים של המגזינים "אל" ו"פארי-מאץ'", מחזיקה בנתח של 25% בקבוצת החברות של המשפחה.



הטור דה פרנס - שנחשב לאירוע הספורטיבי השלישי הכי נצפה בעולם אחרי האולימפיאדה והמונדיאל - הוא מקור ההכנסות העיקרי של משפחת אמאורי, ורווחי יותר מכלל עסקי המו"לות שבהם היא מחזיקה. "עיתונים הם כיום רכישת ראווה שאינה מניבה הכנסות", אומר או'שיאה. "ערך זכויות אירועי הספורט גבוה בהרבה. הטור דה פרנס הוא מותג בינלאומי עצום". להערכתו, המותג שווה כמיליארד יורו - פי חמישה משווייו של העיתון "לה פריזיאן", שממנו עשויה משפחת אמאורי למכור נתח בהמשך הדרך.



בטניס מרוויחים יותר



הטור דה פרנס מושך אליו מיליוני מבקרים מדי שנה ומשודר ב-186 מדינות. מנהל השיווק של aso, לורנט לשו, מסביר כי כ-60% מהכנסות המרוץ הן מזכויות השידור בטלוויזיה, כ-30% הן מחסויות והשאר מגיעות מעמלות שמשלמות ערים המארחות את שלבי המרוץ. בסך הכל, הסתכמו מכירות aso ב-2008 ב-158.6 מיליון יורו, אך לשו מסרב לחשוף כמה מהן נבעו מהמרוץ. אי אפשר היה להשיג את תגובת בני המשפחה לנתונים.



סך כספי הזכייה שמעניק המרוץ הם 3.3 מיליון יורו - כך שגם אם קונטדור הספרדי בן ה-27 היה גורף את הפרס במלואו, הסכום היה נמוך ביותר ממחצית לעומת מיליון הליש"ט (1.5 מיליון דולר) ששולמו לבן ארצו רפאל נדל, זוכה אליפות ווימבלדון לטניס.



"המארגנים יכולים להכפיל את הפרס בלי שום בעיה", אומר דניאל מלברנק, שכיהן כמזכ"ל איגוד הרוכבים הבינלאומי במשך עשור עד מארס האחרון. לא כך רואה הארגון את הדברים: "אין בסיס לבקשה של הרוכבים להעלאה של 10% בכספי הזכייה", אומר לשו. "זאת בקשה מגוחכת".







סנקר מספק הערכה בנוגע לשכרו של הכוכב: קונטדור, הוא אומר, מרוויח מיליוני יורו בשנה באסטנה, הממומנת בידי ממשלת קזחסטן. העיתון "ל'אקיפ" נתן הגדרה מדויקת יותר: הוא משתכר, כך ציין, 5 מיליון יורו בשנה. בכל מקרה, מדובר בשכר הנמוך מזה של כוכבים בענפים כמו טניס, גולף ומרוצי מכוניות. בדומה לספורטאים רבים, קונטדור משלים הכנסה באמצעות חוזי חסויות, כמו עם מותג האופנה הוגו בוס ועם מותג האופניים ספשלייזד בייסיקל קומפוננטס.



לשו מסביר כי דמי הזכייה במרוץ הוקפאו בשנים האחרונות בגלל פרשיות סמים, שהעיבו על זוהרו ואיימו על חוזי החסויות: כך למשל הרוכב פלויד לנדיס איבד את תואר הזכייה ב-2006 לאחר שבדמו התגלו רמות גבוהות מהמותר של טסטוסטרון. בנוסף, אחד המועמדים המובילים לזכייה במרוץ ב-2007, אלכסנדר וינוקורוב, הודח ממנו כשבדיקות המעבדה חשפו בדמו שתי קבוצות שונות של תאי דם אדומים - עדות לשימוש בעירויי דם אסורים לחיזוק הסיבולת שלו.



משפחת אמאורי יכולה להתנחם בכך שלפחות בטור דה פרנס שנערך השנה לא התגלה שימוש בסמים בקרב הרוכבים, שבמשך שלושת שבועות המרוץ מדוושים לאורך 3,650 ק"מ.



פדרו הורילו, רוכב לשעבר שפרש מהמרוץ לאחר התרסקות ששלחה אותו לשנת אשפוז בבית חולים, אמר בראיון כי הרוכבים מתייחסים לכספי הזכייה כאל בונוס ולא כאל חלק מהכנסתם הקבועה. "המנטליות של הרוכב היא לנהל משא ומתן עם הקבוצה, ולא עם המארגנים", הסביר הורילו. "אפשר לקבל מענקים עם העלאה במשכורת או בונוסים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully