וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סין ודרום קוריאה יפתחו בשיחות להסכם סחר חופשי

סוכנויות הידיעות

5.8.2010 / 20:36

הסכם עשוי לסלול הדרך לגוש סחר הכולל את סין, דרום קוריאה ויפן; טייוואן וסינגפור פתחו אף הן במגעים



לדברי שגריר דרום קוריאה בסין, ארצו צפויה לפתוח בשנה הבאה במגעים על הסכם סחר חופשי עם סין, כך אמר בראיון שפורסם היום בעיתון "צ'יינה דיילי". אם ייצא לפועל, הסכם יקדם בצעד נוסף את הקמתו של גוש סחר חופשי הכולל את סין, דרום קוריאה ויפן, אשר ישתווה בגודלו לאיחוד האירופי ולהסכם הסחר החופשי של צפון אמריקה (nafta).



היקף הסחר בין סין לדרום קוריאה הסתכם בשנה שעברה ב-141 מיליארד דולר, כשרבע מהייצוא של דרום קוריאה הוא לסין. שני המדינות מקוות להגדיל את היקף הסחר ביניהן ל-300 מיליארד דולר עד שנת 2015. באחרונה גברו הלחצים הפוליטיים בדרום קוריאה לקדם את סכם סחר חופשי עם סין, על רקע חששות כי הסכם דומה שחתמה באחרונה סין עם טייוואן - עלול לפגוע בכושר התחרות של חברות מדרום קוריאה בשוק הסיני.



טייוואן - אשר חתמה לפני חודשיים על הסכם סחר עם סין ששם קץ לשנים של בידוד אזורי בתחום המסחר של מדינת האי - זקפה לזכותה פריצת דרך נוספת בתחום הסחר כאשר הודיעה היום על פתיחת מגעים להסכם סחר חופשי עם סינגפור. טיוואן מקווה כי השגת הסכם עם סינגפור, תסייע לצרופה בהמשך לגוש הסחר של ארגון דרום מזרח אסיה.

מאז תחילת שנת 2007 העמידה סין את חתימתם של הסכמי סחר חופשי במוקד אסטרטגיית הסחר שלה, וחתמה מאז על הסכמי סחר חושפי עם ניו זילנד, טייוואן, סינגפור, פרו, וכן הסכם במסגרת ארגון דרום מזרח אסיה (asean). מגעים על הסכמי סחר בין סין למדינות נוספות, בהן אוסטרליה, כבר נמצאים בעיצומם.



בתחילת השנה נכנס לתוקף הסכם סחר חופשי בין סין ו-6 מדינות נוספות בדרום מזרח אסיה, ויצר בכך את אזור הסחר החופשי הגדול בעולם במונחי אוכלוסייה. בנוסף לסין, מקיף ההסכם גם את 6החברות המייסדות בארגון דרום מזרח אסיה: אינדונזיה, סינגפור, מלזיה, הפיליפינים, תאילנד ובורנאו. ההסכם הביא לביטול של 90% מהמכסים על ייבוא בין מדינות אלו, וצפוי להגדיל את היקף המסחר. האוכלוסייה הכוללת של המדינות השותפות להסכם מתקרב ל-1.9 מיליארד בני אדם. היקף הסחר בכלכלות הנכללות בהסכם מגיע לכ-4.5 טריליון דולר בשנה.



מדינות נוספות החברות בארגון דרום מזרח אסיה: וייטנאם, לאוס, קמבודיה ומיאנמר - צפויות להצטרף להסכם בתוך 5 שנים. אזור הסחר החופשי עשוי להתרחב בהמשך ולכלול גם את הודו ויפן, ואולי אף את אוסטרליה.



במסגרת פסגת asean שנערכה באוקטובר בתאילנד, הוחלט על ביצוע בדיקת היתכנות להקמת אזור סחר חופשי אסיאתי רחב מימדים, אשר יכלול בין השאר את סין, יפן, הודו, אוסטרליה ודרום קוריאה. "שתי בדיקות היתכנות יבוצעו במקביל", אמר באוקטובר ראש מחלקת ענייני דרום מזרח אסיה במשרד החוץ של תאילנד, ויטוואס סריויהוק. אחת לאזור סחר חופשי אשר יקיף את מדינות asean ביחד עם סין, יפן ודרום קוריאה, ושנייה אשר תכלול גם את הודו, אוסטרליה וניו זילנד.



ההתאוששות המהירה של כלכלות אסיה מהמיתון העולמי, ביחס לכלכלות ארה"ב ומדינות מערביות אחרות, הגבירה את הקריאות להגברת השילוב של כלכלות אסיה. ראש ממשלת יפן, יוקיו הטויאמה, אשר מקדם את רעיון של קהילת מדינות דרום מזרח אסיה, בדומה לקהילה האירופית, אמר בראיון עמו באוקטובר כי גוש כלכלי אסיאתי צריך לשאוף להוביל את הכלכלה העולמית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully