וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עד סוף השנה תשלמו פחות לחברות הסלולר

אמיתי זיו

6.8.2010 / 8:30

במשרד התקשורת החליטו להוריד את התעריפים בכמה פעימות - עד ליעד של 5 אגורות לדקה ב-2014. הפעימה הראשונה, שצפויה להגיע בדצמבר, תוריד את הקישוריות לשיעור חד-ספרתי

משרד התקשורת שואף לבצע הורדה חדה בקישוריות מהפעימה הראשונה כבר ב-2010 - כך נודע ל-TheMarker. ביום רביעי פורסם כי יעד דמי הקישוריות, כפי שקבעה ועדת Nera, הוא כ-5 אגורות לדקת שיחה ב-2014. השאלה שמטרידה את השוק מאז הפרסום הוא מה יהיה היקף הירידה הראשונה בדמי הקישוריות, ומתי היא תתבצע.

בכוונת משרד התקשורת לבצע את ההורדה הראשונה בדמי קישור הגומלין עד דצמבר, אז תסתיים תקופת המשא ומתן החופשי בין חברות הסלולר לבין מפעילי ה-MVNO- מפעילי הסלולר הווירטואליים. למשרד התקשורת ברור שדמי הקישוריות צריכים לרדת עד תאריך זה, שכן הם מהווים בסיס לחישוב דמי המעבר שתשלם מפעילת הסלולר הווירטואלית למפעילות הקיימות עבור השימוש בתשתיות שלהן.

ההחלטה לגבי שיעור הפעימה הראשונה בדמי הקישוריות היא גם משפטית, ובמשרד התקשורת התחילה לאחרונה התייעצות בנושא עם משרד המשפטים. למשרד התקשורת חשוב שהיקף ההורדה בפעימה הראשונה יהיה כזה שניתן להגן עליו במקרה שחברות הסלולר יעתרו לבג"ץ.

לפי הערכות, דמי המעבר יהיו גבוהים ב-20%-30% מדמי הקישוריות העתידיים, וזאת כדי לשקף את העלות של כל שיחה בשלמותה, כמו במקרה של הקישוריות, וכן רווח סביר לחברות.

ההורדה הראשונה בתעריף הקישוריות תהיה החדה ביותר, כדי לעודד כניסת מפעילי סלולר נוספים לענף. במשרד התקשורת שואפים שההורדה הראשונה בדמי הקישוריות תהיה למספר חד-ספרתי - ולפי הערכות מדובר ב-8-9 אגורות לדקה. בהמשך יירדו הקישוריות בפעימות שנתיות עד למחיר היעד של 5 אגורות.

מפעילים חדשים ייהנו מתעריף נמוך

הורדת דמי הקישוריות היא רק נדבך אחד בשורה של רפורמות שמתכנן משרד התקשורת במטרה להגביר את התחרות בענף הסלולר. הורדת דמי הקישוריות הכרחית בעיקר לטובת הכנסת מפעילי סלולר חדשים, בין אם במודל וירטואלי או במודל של תשתית מלאה, היות שלמפעיל סלולר חדש יש יותר שיחות יוצאות משיחות נכנסות, ולכן נטל דמי הקישוריות נופל על כתפיו.

רפורמת הסלולר של שר התקשורת, משה כחלון, כוללת ארבעה מרכיבים: הכנסת מפעילים וירטואליים לענף במודל MVNO, הכנסת מפעילי סלולר מלאים (בעלי תשתית), הכנסת מפעילי voip סלולריים וכן שורה של רפורמות צרכניות להגברת השקיפות בענף והסרת חסמי המעבר. כל אחד מהסעיפים כולל כמה רפורמות משנה הכרחיות.

כדי להאיץ את הרחבת התחרות בסלולר, נבחן במשרד התקשורת רעיון נוסף שהועלה על ידי חברות הסלולר עצמן במהלך השימוע בנושא - קישוריות דפרנציאלית.

לפי הצעת חברות הסלולר, דמי הקישוריות יירדו לערך מסוים עבור הצרכנים, ואילו מפעילי סלולר חדשים (mvno ומפעילים בעלי תשתית משל עצמם) ייהנו כבר מההתחלה מדמי קישוריות נמוכים של 5 אגורות לדקה.

מבנה קישוריות דיפרנציאלי יגן על משרד התקשורת מפני תביעות של חברות הסלולר בבג"ץ, ובאותה השעה יעודד תחרות מכיוון מפעילות סלולר וירטואליות כבר בטווח הקצר. במשרד התקשורת מעוניינים ליצור תנאים לעידוד תחרות במועד המוקדם ביותר. כלומר, תעריף הקישוריות יגיעו לרמת המינימום באופן מיידי והרבה לפני 2014.

כאב ראש חדש לחברות הסלולר

הפרסומים מיום רביעי על דמי קישוריות של 5 אגורות רק ב-2014 אמורים היו לשמח את חברות הסלולר. יש לציין שהעבודה הכלכלית שעמדה עד כה מול עיני משרד התקשורת התייחסה לתעריף של 4.14 אגורות לדקת שיחה כבר ב-2010. משרד התקשורת וחברת Nera למדו את טענות החברות, תיקנו טעויות במודל הכלכלי ושינו כמה הנחות יסוד, וכך הגיעו למסלול הורדת קישוריות חדש.

עם זאת, ההודעה יוצרת כאב ראש חדש לחברות הסלולר מאחר שהיא מבטלת את כל הטיעונים המרכזיים שלהם נגד הרפורמה בכללה. חברות הסלולר טענו כי הורדת הקישוריות המתוכננת בישראל היא החדה ביותר בעולם - ואין לה אח ורע.

כעת, עם שינוי מסלול ההורדה, חברות הסלולר לא יוכלו לטעון יותר להורדה חריגה בהשוואה בינלאומית. למעשה, ההורדה החדשה היא בהתאם לדרקטיווה האירופית, לפיה דמי הקישוריות צריכים להתכנס סביב 1 יורו-סנט לדקה.

טענה נוספת ששלוש חברות הסלולר העלו היא שבקישוריות נמוכה, ששווה כמעט לקישוריות הקווית, יצמחו שירותי ה-Callback - שירותים שיהפכו כל שיחה סלולרית לשתי שיחות קוויות, דבר שעשוי לפגוע קשות בחברות הסלולר. אם הקישוריות אכן תתחיל במחיר של 8-9 אגורות לדקה, הטיעון הזה בטל כי עלות הקמה שיחה קווית כבר תהיה יקרה יותר.

חברות הסלולר עצמן מסרבות להגיב לפרסומים בתקשורת עד שיקבלו הודעה רשמית ממשרד התקשורת על מסלול ההורדה החדש. בחברות קיבלו שלשום את הדיווחים בתדהמה וגורמים בחלק מהן אף נפגעו מכך שהחברות לא עודכנו בצינורות המקובלים. אם יגיע עדכון רשמי מחברות הסלולר, הן יצטרכו לעדכן את הבורסה על פוטנציאל ההפסד שלהן מהרפרומה.

בשלב זה מעריכות החברות את ההפסד כתוצאה מהמהלך ב-300 מיליון שקל בשנה, ברווח הנקי של כל אחת מהן. אמנם מסלול ההורדה החדש יפגע בהן פחות, אך הפגיעה עדיין תהיה גדולה הרבה יותר מהתחזיות הפסימיות שלהם לפני פרסום העמדה הראשונה של המשרד.

תגובת השוק לא הותירה ספקות - המשקיעים נשמו מעט לרווחה עם היוודע התעריף הסופי של הקישוריות. מניות סלקום ופרטנר עלו ב-3.2% וב-2% בהתאמה, בעוד מדד ת"א 25 עלה בכמחצית האחוז. למרות זאת, מניות חברות הסלולר עדיין ספגו ירידה כפולה מהירידות שנרשמו בשוק בחצי השנה האחרונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully