וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חבילה צרה או חבילה ריקה?

אופיר בר-זהר

6.8.2010 / 7:13

HOT ו-yes הודיעו השבוע על כוונתן לשווק חבילת ערוצים צרה ומוזלת, דווקא לאחר שהצעה ברוח זאת הוסרה מחוק ההסדרים. האם המהלך שלהן נבע מהוראה של שר התקשורת או מפחד מפני חקיקה עתידית? לא ברור - אבל השאלה האמיתית היא אם הן יצליחו להציע חבילה אטרקטיבית שתשנה את שו



>> במשך כשנתיים נלחמו hot ו-yes בנחישות נגד האפשרות שיחויבו להציע חבילת ערוצים צרה ללקוחות במחיר נמוך, במקום חבילת הבסיס הרחבה המוצעת כיום וכוללת 50-60 ערוצים. החברות הביעו התנגדות חריפה לעניין על כל במה אפשרית. מנכ"ל hot, הרצל עוזר, אף אמר כי "המשמעות של חבילה צרה היא הפסד של 400 מיליון שקל בשנה ו-4,000 מפוטרים. זה גזר דין מוות לחברה".

אפשר היה לצפות כי את החודש האחרון יעבירו hot ו-yes בחגיגות, עקב הוצאת סעיף רפורמת החבילה הצרה מחוק ההסדרים. ואולם במקום לפתוח בקבוקי שמפניה, הפתיעו החברות בהודעה כי יציעו למנוייהן חבילת ערוצים צרה לצד החבילה הקיימת. זאת, אף שבניגוד לרפורמה הממשלתית שנדחתה בינתיים, המהלך שלהן לא יזכה אותן בהיתר לשדר פרסומות.



אז מדוע מתנדבות פתאום חברות הכבלים והלוויין להכניס את ראשן לעניין שכה התאמצו להיחלץ ממנו? אפשר להעלות כמה השערות. הראשונה היא שעל אף שהרפורמה הוצאה מחוק ההסדרים, מישהו בעצם הכריח את החברות להציע חבילה צרה. בהודעת hot בעניין נאמר כי החברה נוקטת צעד זה בעקבות בקשתו של שר התקשורת, משה כחלון. לפי מקורות בשוק התקשורת, כחלון אמר לחברות כי אם לא יציעו על דעת עצמן חבילה צרה, העניין יחזור לשולחן הכנסת כהצעת חוק. גורמים כבדי משקל, כמו הדרג המקצועי באוצר, חפצים מאוד להעביר את הרפורמה הזאת, מה שאומר שגם משיכתה מחוק ההסדרים אינה סוף פסוק.



אפשרות שנייה היא שהחברות זקוקות לחבילה הצרה כדי לעצור נטישה לכיוון ממיר ה-dtt, המאפשר לצפות בערוצים 1, 2, 10, 33 ו-99 באמצעות תשלום חד-פעמי של 400 שקל על ממיר דיגיטלי מיוחד, ללא תשלום דמי מנוי. שידורי הניסיון של המערכת הדיגיטלית החלו לפני שנה, ולפי הערכות, עד היום רכשו את הממיר כ-100 אלף בתי אב. לצד הקמפיין שעלה לאוויר כדי לקדם את חדירת ה-dtt, לממשלה יש כוונה להרחיב את היצע הערוצים המשודרים בו בחקיקה, כאשר בשלב ראשון יתוספו לו ערוצים 9, 23, ו-24.



הפער בין מה שמציע ה-dtt לבין חבילת הערוצים הצרה ביותר שמציעות כיום החברות הוא עצום - מבחינת גודל החבילה ומבחינת מחירה. ייתכן מאוד ש-hot ו-yes זקוקות לחבילת ביניים נוספת כדי לנסות לשכנע לקוחות שעוזבים לטובת ה-dtt להישאר מנויים שלהן. יש לזכור כי hot ו-yes לא קובעות את גודל חבילת הבסיס אלא הרגולציה, ובכירים בחברות אמרו בעבר שהיו שמחים להציע חבילה צרה יותר במחיר נמוך יותר, אך ההחלטה אינה בידיהם.



איך הדבר ישפיע על השוק? הדבר תלוי בשאלת מיליון הדולר: איזו מן חבילה צרה יציעו החברות - כמה ערוצים היא תכלול, מה יהיה מחירה, האם יהיה מדובר בחבילה בודדה נוספת או במגוון חבילות, והאם יהיה אפשר לרכוש ערוצים נוספים בנפרד. לפי הערכות, החבילה הצרה של החברות תכלול כ-15 ערוצים, כולל vod, תמורת כ-150 שקל בחודש.



אם החברות, באישור שר התקשורת, יחליטו באופן מפתיע להתחיל להתחרות בתחום ולהציע ללקוחות מגוון חבילות, יכולה להיות למהלך השפעה רחבה על שוק הטלוויזיה - החל בהכנסותיהן של hot ו-yes, דרך נדידת לקוחות בין החברות, וכלה בעתידם של ערוצים עצמאיים שכמה מהם עלולים להיסגר.



ואולם אם הצעד שנקטו השבוע החברות נועד רובו ככולו להילחם בהצעות חקיקה עתידיות, והחבילה הצרה שתוצע תהיה מצומצמת ביותר ורלוונטית רק למספר קטן של לקוחות (שגם ככה שוקלים לנטוש את החברות), הרי שהדבר ישפיע על השוק באופן שולי בלבד - ועיקר השפעתו תהיה באפשרות של החברות לשמר לקוחות שרוצים לעזוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully