וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אורמת עדיין שקועה בחולות קליפורניה

מאת יורם גביזון

6.8.2010 / 7:13

על אף שאורמת טכנולוגיות השקיעה 370 מיליון דולר בתחנת הכוח ברולי בקליפורניה, התחנה הניבה הפסד נטו של 7.6 מיליון דולר ברבעון השני ולא תגיע לאיזון לפני 2011



>> חברת אורמת טכנולוגיות סופגת הפסד רבעוני נוסף, ושוב בשל השקעתה הכושלת בפרויקט להקמת תחנת הכוח בצפון ברולי בקליפורניה.



אורמת טכנולוגיות הפסידה 1.4 מיליון דולר (3 סנטים למניה) ברבעון השני של 2010, בהשוואה לרווח של 16 מיליון דולר ברבעון השני של 2009. היא החמיצה בכך את ממוצע תחזיות האנליסטים לרווח של 7 סנטים למניה ברבעון החולף. ההפסד כולו נובע מתחנת הכוח צפון ברולי בקליפורניה, שהפסידה 7.4 מיליון דולר נטו ברבעון החולף.

אורמת טכנולוגיות השקיעה 370 מיליון דולר בפרויקט. לאחר עיכובים של שנתיים בהפעלתה התחנה פועלת בכושר ייצור של 20 מגה-ואט בלבד, לעומת כושר ייצור מתוכנן של 50 מגה-ואט. ספיגת מלוא עלויות ההפעלה, כולל פחת, והמימון בגין הפרויקט על בסיס תפוקה של 40% מכושר הייצור המתוכנן, היא הגורם העיקרי להפסד.



דיתה ברוניצקי, מנכ"ל אורמת תעשיות, העריכה ברבעון הראשון שתגיע לתפוקה מלאה בסוף 2010 וחזרה על הערכה זו בסקירת המנהלים שמלווה את הדו"ח הנוכחי. ואולם היא הוסיפה הערה ולפיה התחנה תגיע לאיזון בשלב כלשהו ב-2011. הערה זו מעוררת חשש שלנוכח הסכום הגדול שהושקע בה, התחנה בצפון ברולי תרשום רווח חשבונאי נמוך גם כשתגיע לכושר הייצור המתוכנן שלה.



הפרויקט בצפון ברולי מתמודד מראשיתו עם הבעיה של סילוק כמויות חול גדולות במאגר, שסותמות את הבארות שבאמצעותן החברה מזריקה חזרה מים למאגר הגיאותרמי שמזין את תחנת הכוח.



ההכנסות ירדו ב-3.3% ל-96 מיליון דולר. ההכנסות מייצור חשמל ומכירתו גדלו ב-15% ל-69 מיליון דולר. זאת כתוצאה מעלייה של 11% בתפוקת החשמל עקב הפעלת הפרויקט בצפון ברולי.



יובל בן זאב, מנהל מחלקת המחקר של כלל פיננסים ברוקראז', טוען עם זאת שייצור החשמל ירד ב-4% בהשוואה לרבעון הראשון של 2010. הוא מציין לרעה את הירידה ברווחיות הגולמית במגזר החשמל ל-7.7% מהמחזור ברבעון השני של 2010, שפל של עשר שנים.



בנטרול הפסד גולמי של 9.2 מיליון דולר בפרויקט צפון ברולי הגיעה הרווחיות הגולמית במגזר החשמל ברבעון החולף ל-21%. ההפסד הגולמי בפרויקט נובע מעלויות כוח אדם, טיפול בתמלחת וקידוחי בארות.



יורם ברוניצקי, נשיא החברה וסמנכ"ל התפעול, ציין שהחברה הצליחה להקטין באחרונה ב-75% את עלות התפעול הכרוכה בסינון החול כתוצאה מהתקנת ציוד חדש לקראת סוף הרבעון השני.



אורמת עשויה להקטין את הנזק החשבונאי שגורם פרויקט ברולי לתוצאותיה, אם תאושר בקשתה למענק השקעה של 100 מיליון דולר בגין פרויקט ברולי. דיתה ברוניצקי ציינה שהמענק צפוי להתקבל בקרוב ולהקטין את ההשקעה הכוללת בפרויקט ל-270 מיליון דולר. היא העריכה שהפרויקט יניב שיעורי רווחיות נורמליים ב-2012.



הכנסות אורמת ממכירת ציוד כמו טורבינות לתחנות כוח גיאותרמיות של חברות אחרות ירדו כמצופה ב-30% והסתכמו ב-27 מיליון דולר, אלא שכפי שמצביע בן זאב מכירות אלו גילמו רווחיות של 48%, בהשוואה לרווחיות גולמית של 31% ברבעון המקביל ב-2009.



סמנכ"ל הכספים של החברה, יוסף טנא, ציין שמדובר בהכרה בהכנסה מפרויקט בעקבות עמידה באמות מידה תפעוליות שמנעו עד כה את ההכרה בהכנסות מהפרויקט. טנא ציין שאין לצפות לרווחיות גולמית כה גבוהה בעתיד.



אורמת צופה הכנסות של 75-85 מיליון דולר ב-2010, כך שלהערכתה ההכנסות של מגזר המוצרים יירדו במחצית השנייה של השנה ל-31-41 מיליון דולר, בהשוואה ל-44 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2010. צבר ההזמנות של מגזר המוצרים הסתכם ב-51 מיליון דולר בסוף יוני 2010.



הרווח התפעולי של אורמת טכנולוגיות התרסק ב-86% ברבעון השני של 2010 לעומת הרבעון המקביל ל-2.3 מיליון דולר בלבד, לעומת ממוצע תחזיות האנליסטים ל-13.4 מיליון דולר.



הקריסה ברווח התפעולי נבעה לא רק מהעובדה שפרויקט צפון ברולי מייצר הפסד תפעולי, אלא גם מהפרשה של 3.1 מיליון דולר בגין קידוח לגילוי מאגרים גיאותרמיים באתר gabbs valley שלא צלח. זאת כפרי השינוי במדיניותה החשבונאית של החברה עקב הנחייתה של רשות ניירות ערך האמריקאית.



חלק מהגידול בהוצאות התפעול נבע מעלייה של 45% בהוצאות המחקר והפיתוח, בעיקר בשל הוצאה של 2.4 מיליון דולר על פרויקט ניסיוני של חום שיורי במתקן של גז נוזלי בספרד. אורמת מציינת שאם הלקוח יאשר כי הפרויקט בוצע לשביעות רצונו, היא תרשום הכנסה של 13.6 מיליון דולר.



הרווח התפעולי התזרימי (ebitda) ירד ב-40% ברבעון השני של 2010 לעומת הרבעון המקביל ל-24 מיליון דולר. מכל מקום, הפעלת תחנת הכוח בצפון ברולי ברבעון הרביעי של 2009 ניכרת גם בקפיצה בהוצאות המימון על הפרויקט שהוונו עד להפעלתו המסחרית. הוצאות המימון גדלו ב-113% ל-9.4 מיליון דולר.



אורמת ספגה הפסד של 2.1 מיליון דולר מפעולות מתמשכות ברבעון השני של 2010, בהשוואה לרווח מפעולות מתמשכות של 14.6 מיליון דולר ברבעון המקביל. ההפסד הנקי של אורמת היה גדול משמעותית אלמלא נזקפה הטבת מס של 3.4 מיליון דולר ברבעון החולף, בהשוואה להפרשה של 3.9 מיליון דולר ברבעון המקביל ואלמלא רווח הון של 570 אלף דולר ממכירת חברה בת בניו זילנד.



אורמת חזרה על יעדי הצמיחה שלה לתוספת כושר ייצור של 200 מגה-ואט עד 2013, כש-100 מגה-ואט מהם יהיו זכאים למענקי השקעה של הממשל האמריקאי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully