וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צעירי עירך קודמים

אלעד חיימוביץ'

6.8.2010 / 9:15

בראשון לציון, נס ציונה ורחובות מעודדים בנייה של דירות 3 חדרים לזוגות צעירים בני העיר למרות הסקפטיות של מומחים בשוק



>> בעוד יזמים רבים מביעים ספקות בנוגע לכדאיות ולעניין שיש לציבור רוכשי הדירות בבניית דירות 3 חדרים, לא מעט ראשי ערים תולים תקוות בדירות אלה. באמצעות חיוב יזמים לבנות שיעור מסוים של דירות 3 חדרים הם מקווים שיוכלו להציב אופציה זולה שתאפשר לזוגות צעירים להישאר בתחומי ערי המרכז המתייקרות. לצד בניית דירות 3 חדרים, העיריות מבקשות להפעיל אמצעים נוספים להורדת מחירי הדירות - כמו שיווק קרקעות במחירים זולים לבניית דיור בר-השגה.

בראשון לציון מתהדרים בשנים האחרונות בסלוגן "עיר לכל המשפחה", אלא שנתונים שהגיעו לידי חברי המועצה חושפים כי צעירי העיר דווקא פוזלים לערים השכנות, ומעדיפים להעביר את מגוריהם לבאר יעקב, נס ציונה ורחובות שעדיין נחשבות לזולות יותר. בעקבות הנתונים המדאיגים הוקמה בחודשיים האחרונים ועדה חדשה בעירייה, ששמה לה למטרה לקדם פרויקטים לדיור לזוגות צעירים. בראש הוועדה עומד דורון אוזן, מחזיק תיק הנוער והצעירים בעירייה.



לדברי אוזן, "לכולם ברור כי הפרויקטים בשכונת נחלת יהודה ובמערב ראשון לציון אינם מיועדים לזוגות צעירים תושבי העיר בגלל המחירים הגבוהים בהם. בדרך הזאת לא ירחק היום שבו רוב האוכלוסייה הצעירה תעזוב את ראשון לציון, וניקלע לבעיה דומה לזו שפקדה את רחובות בעבר, כאשר רוב האוכלוסייה הצעירה עזבה אותה".



לשיטתו של אוזן על עיריית ראשון לציון, בדומה לנס ציונה בעבר, לאתר את הקרקעות המיועדות לבנייה ואשר נמצאות בידיה ובידי מינהל מקרקעי ישראל ולדאוג לכך שהן יימכרו בדומה לפרויקטים מסוג "מחיר למשתכן". בפרויקטים הללו הקרקע משווקת ליזמים כאשר עלויות הפיתוח ומחיר הקרקעות ידועים ורשומים בחוברת המכרז (לפי הערכת שמאי), היזמים הניגשים למכרז מציעים את המחיר הסופי שבו ימכרו את הדירות למשתכנים, והמתחמים נמסרים ליזמים המציעים את המחיר הנמוך ביותר למ"ר.



"אם הקרקעות אכן ישווקו על פי מחירי השמאות, נימנע מלשלש את מחירי הקרקע לכל המרבה במחיר בעת המכרז. כך גם מחירי הדירות יישארו שפויים. מדובר בילדינו, בנכדינו ובבני משפחה קרובים, וגם ראש העיר דב צור יודע שאסור לנו לתת להם לברוח לערים אחרות אחרי שהשקענו בהם וטיפחנו אותם בראשון לציון. זו הסיבה שהוא נותן לנו את המנדט", מסכם אוזן.



בימים הקרובים עתידה הוועדה המדוברת להחליט על הוצאת מכרז לבניית מאות דירות בנות 3 חדרים במזרח העיר. היזם שיזכה בפרויקט יהיה זה שיציע את המחיר הנמוך ביותר למ"ר. כמו כן מתכוונת הוועדה להמליץ כי בכל בנייה חדשה בעיר, לרבות השכונות שיקומו לאחר פינוי מחנה צריפין, תדרוש הרשות המקומית בנייה של מתחמים שיכללו דירות בנות 3 חדרים בשיעור של 25% לפחות, כך שיהיו בהישג ידם של זוגות צעירים.



למרות סקרים המראים כי מרבית הזוגות הצעירים לא מעוניינים בדירות 3 חדרים, בעיריית ראשון בטוחים כי הפרויקטים שעליהם הם שוקדים יהיו הצלחה מסחררת. לדברי אוזן, "מה שחשוב להבין זה שצעירים לא מוכנים לקנות דירות 3 חדרים כי הן מגיעות למחירים גבוהים מאוד, וכבר יותר משתלם לקנות דירת 4 חדרים להרבה שנים. אבל מגיעות אלי המון פניות מצעירים בעיר שכן מעוניינים בדירות קטנות יותר, ושטוענים שפשוט אין דירות כאלה בראשון לציון. בשיטת המכרז שאנחנו מתכוונים ליישם, דירות 3 חדרים יהיו זולות בכ-25% ממחירן בשוק כיום, דבר שבהחלט יהפוך את הקנייה שלהן לכדאית ומתאימה לצעירים".



ברחובות השכנה קיימת בשנים האחרונות נהירה של זוגות צעירים שהגיעו לעיר מחולון, בת ים, ראשון לציון ואפילו מנס ציונה. הדבר הביא לכך שבשנתיים האחרונות עלו מחירי הדירות בעיר בעשרות אחוזים, מה שמקשה על הצעירים שגדלו בעיר לרכוש בה דירות ולהישאר בשטחה.



ראש העיר רחמים מלול מודע לבעיה מקרוב, ומודה שגם ילדיו כבר אינם עומדים במחירים הנוכחיים: "הילדים שלי, שממשיכים לגור ברחובות, גרים לצערי בדירות שכורות כי גם הם מתקשים למצוא דירות קטנות במחירים נוחים. אמנם יש כאלה שטוענים שזוגות צעירים רוצים מלכתחילה דירות 4 חדרים, בראייה לטווח רחוק, ושההפרש בין דירה כזו לדירת 3 חדרים הוא רק בסביבות 150 אלף שקל, אבל אני טוען שבכל זאת יש זוגות שמחפשים את דירות ה-3 חדרים, כי בדיוק אותם 150 אלף שקל הם אלה שחסרים להם. הוכחה לכך קיבלנו גם במהלך הצגת תוכנית המתאר של העיר ל-2025, שבה צעירים רבים תמכו בבנייה לגובה שתאפשר לבנות יותר דירות קטנות".



מלול מודה כי בשנים הקרובות הוא אינו רואה פתרון שיספק מאות יחידות דיור לצעירים בעיר. "רעיונות יש לי בשפע, אבל הפתרונות שניתן להפיק ברשות המקומית הם קטנים ונקודתיים", הוא אומר. "מה שקורה ברחובות הוא שרק 10%-15% מהשטחים בסך 23 אלף דונם הם שטחים של המינהל, וכל היתר בבעלות פרטית. מה שאני יכול לעשות מול בעלים פרטיים זה לחייב אותם בתב"ע בתמהיל הכולל לפחות 15%-20% דירות 3 חדרים, ואת זה אני מקבל.



"דבר נוסף שאני עושה זה לבוא בדברים עם יזמים שמבקשים תוספת של אחוזי בנייה לפרויקט, ולהתנות להם את האישורים בכך שאותן יחידות דיור נוספות ייועדו לזוגות צעירים במחירים אטרקטיביים. בימים אלה אני נמצא במשא ומתן על כך עם אחד היזמים הגדולים, שבונה פרויקט של מאות יחידות בעיר. פתרון נוסף, כפי שאמרתי לא פעם אחת, הוא שהמדינה תציף את האזור שלנו בקרקעות של מינהל מקרקעי ישראל. אם משרד השיכון יעמיד לרשותי קרקעות מתוך האחוזים שברשותו, אשמח ליזום עליהן פרויקטים לזוגות צעירים ולהוריד עלויות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully