וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניו יורק טיימס: "טורקיה לא יכולה להחרים את ישראל - זקוקה לטכנולוגיה שלה"

ניו יורק טיימס

6.8.2010 / 21:55

"המשמעות של חרם היא שהטורקים צריכים לוותר על מחשבים, מכשירי סלולר ומכשור רפואי - וזו הענשה עצמית"



אנשי עסקים ישראלים הפועלים בטורקיה אוהבים לציין את העובדה כי מרבית הטורקים הזועמים שהפגינו נגד הפשיטה הקטלנית של ישראל על המשט לעזה לא יודעים שמכשירי הטלפון הסלולרים שלהם, המחשבים האישיים שלהם ומסכי הפלזמה שלהם כוללים רכיבים וטכנולוגיות ישראלים.



מבחינתו של מנשה כרמון, יו"ר מועצת העסקים ישראל טורקיה, הבורות הזו מהווה ברכה הן עבור הישראלים והן עבור הטורקים. "הטורקים מתקשים להחרים מוצרים ישראלים משום שלא ניתן למצוא כאלה במרכולים בטורקיה", אמר כרמון. "אבל מרבית התוכנות שבהן משתמשים הטורקים, החל מטלפונים סלולרים וכלה בציוד רפואי מיוצרים בישראל. אז אלא אם כן הטורקים רוצים להפסיק להשתמש במחשבים שלהם, חרם על ישראל יהיה בבחינת הענשה עצמית".



בעקבות ההסלמה ביחסי טורקיה וישראל לאחר אירועי המשט, היו גם ישראלים רבים שהכריזו כי יחרימו את טורקיה. אולם כאשר מדובר בכלכלה האמיתית, הפרגמטיזם העסקי גובר על המתחים הפוליטיים. "אף חברה ישראלית לא עוזבת את טורקיה", אמר כרמון. "העסקים נמשכים כרגיל, ואם בכלל, יש דווקא עלייה בהשקעות".



בטווח הקצר, הפשיטה על המשט גרמה לנזק כלכלי בלתי נמנע. ביטולים נרחבים של חופשות מתוכננות של ישראל בטורקיה צפויים לגרום לאובדן הכנסות של 400 מיליון דולר, לפי הערכות אנליסטים. בה בעת, טורקיה הודיעה על כוונתה לבחון מחדש את כל שיתוף הפעולה הצבאי עם ישראל, צעד שעלול למנוע מחברות ישראליות אפשרות להתמודד במרכזים בהיקף של מיליארדי דולרים.



עם זאת, חברות ישראליות - המשווקות בטורקיה מגוון מוצרים החל מתוכנות למחשבים וכלה במערכת השקייה - מתעקשות כי עסקיהן לא נפגעו עקב האירועים האחרונים. הסיבה לכך, בין השאר, טמונה בעובדה שמרבית החברות הישראליות פעילות במדינה באמצעות מיזמים משותפים עם חברות טורקיות, ועל כן זהות החברות הישראליות המעורבות אינה נחשפת.



הסחר בין ישראל לטורקיה הסתכם באופן רשמי בשנה שעברה בכשלושה מיליארד דולר. אולם אנשי עסקים בכירים בישראל ובטורקיה אמרו כי הקשרים הכלכליים למעשה הרבה יותר גדולים. קשרים עסקיים נרחבים מוסתרים לדבריהם מכיוון שחברות ישראליות רבות נעזרות בשותפות הטורקיות שלהן כדי למכור מוצרים בעולם הערבי, בשעה שהחברות הטורקיות נעזרות בשותפות הישראליות שלהן כדי להיכנס לשוק האמריקאי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully