וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרכבת הקלה בת"א ממשיכה להתרחק

אבי בר אלי

8.8.2010 / 8:30

החשב הכללי נפגש בסוף השבוע עם איזי כהן, מנכ"ל אפריקה ויו"ר MTS אך לא הגיעו להסכמות. לפי הערכות, המדינה תודיע על ביטול הזיכיון

סבב נוסף של שיחות בין המדינה לבין זכיינית פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן, קבוצת MTS, הסתיים בסוף השבוע ללא הסכמות. לפי הערכות, בהיעדר תפנית בעמדת MTS תודיע הרשות הממונה לפרויקט בשבוע הבא על ביטול הסכם הזיכיון שנחתם עם MTS. זאת לאחר שובו של שר האוצר יובל שטייניץ מחו"ל. לזכיינית ישמרו 30 יום כדי להשיב על ההודעה, ולנסות לבטלה.

ביום חמישי בערב נפגשו החשב הכללי, שוקי אורן, וסגנו גיל שבתאי, עם יו"ר MTS ומנכ"ל אפריקה-ישראל איזי כהן, בניסיון להגיע לפשרה בנקודות העיקריות שנותרו במחלוקת, אך הניסיון לא צלח.

בשבוע האחרון קיימו משרדי האוצר והתחבורה פגישה נוספת עם MTS בעקבות הצעת פשרה חדשה שהגישה הזכיינית באשר לתנאי הסגירה הפיננסית של הפרויקט. הצעת הפשרה של MTSאמנם הציעה מנגנונים חדשים לפתרון כמה מן המחלוקות בין הצדדים, והפחיתה בכ-100 מיליון שקל את תוספת התקציב שדרשה מן המדינה, אך לא גילמה התקדמות בסוגיות הפיננסיות שעל הפרק, והותירה על כנה חשיפה לסיכון במאות מיליוני שקלים שתוטל על המדינה.

שר התחבורה, ישראל כץ, הנחה בשבוע שעבר את אנשי משרדו להגיע עם האוצר לנוסח מוסכם של הצעת מחליטים לביצוע הפרויקט במימון תקציב המדינה. זאת, במידה והמשא ומתן יכשל והחלופה התקציבית תוגש לשולחן הממשלה.

MTS דרשה מהמדינה בין השאר, להגדיל את מספר אבני הדרך לאורך תקופת ההקמה של הפרויקט, שבהן תשלם לה את מענק ההקמה בסך 7.15 מיליארד שקל. זאת, במטרה להפחית את היקף החוב המקסימלי שבו תישא MTS מול הבנקים במהלך תקופת ההקמה - בהיקף של מיליארד יורו. אבני הדרך שקבעה המדינה בהסכם הזיכיון צמודות לסיום השלבים בפרויקט. לכן, ריווחם או הגדלת מספרם של מועדי התשלום מגדיל את חשיפת המדינה לסיכוני הפרויקט.

בנוסף, הציעה MTS כי עלויות הטיפול במי התהום שיישאבו במהלך כריית המנהרות יכוסו בעיקר בידי המדינה. משמעותה של הצעה זו היא נטילת סיכון נוסף בסך של 60-160 מיליון שקל, ולכן נדחתה בידי המדינה על הסף. ואולם, בין הצדדים נרשמה בימים האחרונים התקרבות בסעיף מחלוקת זה. דרישות אלה, שהועלו ביום רביעי שעבר ידי MTS, הפתיעו את נציגי המדינה שציפו להגמשת עמדתה של MTS במהלך מרתון הדיונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully