וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברת החשמל תעביר 900 מיליון שקל לקופת הפנסיה של עובדיה

מאת אבי בר-אלי

8.8.2010 / 7:05

בלעדי אף שהפסיקה להקים תחנות כוח מחוסר תקציב - הודיעה החברה כי תזרים כמעט מיליארד שקל לפנסיה בגין חובות עבר



>> חברת החשמל הקפיאה עבודות להקמת תחנות כוח בטענה כי חסרים לה מזומנים - אך אלה לא חסרים לה כשמדובר בהפרשות המוקדמות לטובת הפנסיה של עובדיה: חברת החשמל מתכננת להעביר בסוף 2010 כ-900 מיליון שקל לקופת הפנסיה של עובדי החברה - כך נודע ל-themarker.



החברה דיווחה על כך באחרונה למשרדי הממשלה, וטענה כי מדובר בחבות אקטוארית שלא תוכל להימנע מפירעונה כעת. הכוונה כבר מעוררת תרעומת רבה, לאחר שהחברה דיווחה באחרונה כי לא תוכל לממן עוד את תוכניות הפיתוח של משק החשמל מסיבות תקציביות, לרבות הקמת תחנות כוח במסגרת תוכנית החירום למשק החשמל. זאת, עד שיוזרם לה הון בעלים או עד שיועלה בחדות תעריף החשמל.

לפי דו"חותיה הכספיים האחרונים של קופת הגמל המרכזית של עובדי חברת החשמל עמד שווי נכסיה על 19.6 מיליארד שקל - לעומת חבות אקטוארית של 21.2 מיליארד שקל מצדה של החברה. לטענת הקופה, נדרשה החברה להעביר לידיה עד סוף מארס 2010 סכום של 617 מיליון שקל.



החברה הגיעה לסיכום עם ועד העובדים על פריסת חוב זה, שצמח בזמן זה ל-900 מיליון שקל. תקופת ההחזר נקבעה לשנה וחצי, 50 מיליון שקל מדי חודש, אך הסדר זה מותנה באישור הממונה על שוק ההון באוצר, עודד שריג. אם לא יתקבל האישור תידרש החברה להזרים את כל הסכום כבר עד מרץ 2011.



במקביל, הודיע דירקטוריון החברה לפני כשבועיים כי לנוכח המצוקה הפיננסית, לא יתיר לה להמשיך בביצוע תכניות הפיתוח של משק החשמל. הדירקטוריון התיר להנהלת החברה לגייס חוב נוסף רק לצורך מחזור חובות, ואסר על ביצוע תוכנית הפיתוח עד שיתייקר תעריף החשמל ב-16%. בעקבות זאת, הקפיאה החברה את השלב השני בתוכנית החירום, שאמורה היתה להוסיף למשק כ-1,000 מגה-ואט נוספים עד 2013.



עבור מימון שלב א' של תוכנית החירום לפני כשנתיים התייקר כבר תעריף החשמל ב-4.3%. כחלק מתוספת תעריפית זו, התחייבה חברת החשמל שלא לבצע העברות כספיות לקרן הפנסיה מעבר להפרשה השוטפת החודשית - עד לסיום בדיקת ההפרשות המואצות לכאורה של החברה לקופת הפנסיה על ידי הרגולטורים של החברה, שנמנעה בתקופה זו מהזרמות אלה.



חברת החשמל סובלת מהסדרי פנסיה תקציבית המחייבים אותה בהפרשה כמעט מיידית של החבות האקטוארית לעובדים. בנוסף, החבות האקטוארית המוצגת בדו"חות קופת הגמל של העובדים גבוהה מזו המוצגת בדו"חות הכספיים של חברת החשמל. זאת, משום עריכתם לפי שיטות חשבונאיות שונות, שיוצרות פער של מיליארדי שקלים בין הדו"חות.



בעוד שחברת החשמל מדווחת לפי כללי ה-ifrs, שמאפשרים רישום החבות האקטוארית רק על בסיס הסכמי שכר קיימים, דו"חות --קופת הגמל מתבססים על הערכות אקטוארים בנוגע לקצב זחילת השכר העתידית. לפיכך, כוללת החבות המוצגת בידי קופת הגמל גם את הסכם השכר החדש בחברה שעדיין לא נחתם, ושצפוי להגדיל את מצבת ההתחייבויות הפנסיוניות ב-2.8 מיליארד שקל.



בעקבות בדיקה שערך אקטואר החברה עלה כי חישוב החבות לפנסיה התבסס שרירותית על עלייה שנתית של 2% בשכר גמלאי החברה - במקום על הנחת יסוד לפיה שכר הגמלאים נשחק ריאלית ב-1.5% מדי שנה. תיקון זה אילץ את חברת החשמל למחוק בשנה שעברה 8.8 מיליארד שקל מהתחייבויותיה הפנסיוניות.



מחברת החשמל נמסר בתגובה כי היא "חייבת בהפרשת כספי פנסיה לעובדיה על פי חוק והסדרים שנעשו בעבר באישור הממשלה. החברה הצהירה זה מכבר כי היא תעמוד בתשלום כל חובותיה, ובכלל זה גם הפרשות הפנסיה לעובדים, שמהוות חלק מתזרים המזומנים הצפוי שלה. חלק גדול מסכום זה צפוי להיות משולם רק במהלך 2011".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully