וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בהוליווד כולם מהפכנים דיגיטליים

ניו יורק טיימס

8.8.2010 / 7:05

יזמי בידור דיגיטלי שוב צצים כמו פטריות לאחר המשבר ומצהירים על כוונתם לשנות את חוויית הקולנוע או הטלוויזיה שלנו. עם זאת, המומחים מדגישים שרק מעטים יצליחו: "קל יותר לראות את הזהב מאשר לכרות אותו"



>> השגשוג בבידור הדיגיטלי, שהופרע על ידי המשבר הכלכלי והקפאת האשראי בארה"ב, חזר להוליווד. נדמה שכמעט כל יום סטארט-אפ חדש מצהיר על איך שישנה את הטלוויזיה או את הקולנוע כפי שהכרנו אותם.



יום אחד פשטה השמועה על i-trailers, חברה חדשה המתמקדת בפרסום סרטים באינטרנט ובסלולר. למחרת, diva mobile הכריזה על עצמה כעל שירות "הפתרון חוצה הפלטפורמות הראשון לווידאו על פי דרישה (vod) לתעשיית הסרטים". יומיים לאחר מכן הגיע sulset.com, אתר שהבטיח סטרימינג בזמן אמת של וידיאו מאחורי הקלעים של של סרטים עבור תשלום חד פעמי של 9.99 דולר.

והשגעון ממשיך. רק לפני שבוע הגיע xumanii.com שהבטיח "לשנות מקצה לקצה את הדרך שבה בידור ורשתות חברתיות מתחברים".



אבל בנקודה מסוימת שווה לשאול: האם זה שגשוג אמיתי, המגובה על ידי משקיעים רציניים עם מודלים עסקיים מסודרים? האם עלות הכניסה נעשתה כה נמוכה שמדובר רק ברצף מטעה? לחלק מהאנשים נדמה שהסברה השנייה נכונה.



"הבעיה זהה לזו שבכל בהלה לזהב: קל יותר לראות את הזהב מאשר לכרות אותו", אמר לינדסי קונר, עורך דין במשרד פיליפס מנט פלפס המתמחה בכלכלת הבידור. מימון רציני יותר מתחיל לטפטף, הוא אמר, אבל אנחנו רחוקים מניצול של ממש של פוטנציאל החיסכון בעלויות או של ייצור הכנסות מהאינטרנט עבור תעשיית הבידור.



ג'ורדן לוין, מנכ"ל ג'נרייט (generate), חברת הפצה והפקות דיגיטליות, היה בוטה יותר. "המימון חוזר, ועסקות דיגיטליות עשויות לתפוס תאוצה", אמר לוין, "אבל זה לא מספיק כדי לתדלק שוק חסון ודינמי. בכך אני מתכוון לשוק שאינו סתם שורה של הצהרות חסרות משמעות".



עלייה, נפילה - ושוב עלייה



יזמי חברות סטארט-אפ, שרבות מהן הוקמו במימון עצמי, רואים זאת אחרת לגמרי. "אנחנו חושבים שאנחנו ממציאים את הטלוויזיה מחדש", אמר דיוויד לוי, מנכ"ל פילו (philo), רשת חברתית בת חודש המאפשרת לקבוצות אנשים לתקשר בעודם צופים בטלוויזיה.



"אנשים מבינים שבסיבוב הזה אתה חייב שיהיה לך רעיון רציני", אמר לוי. "רף הכניסה כל כך נמוך וכל אחד יכול להקים חברה, אבל זה לא אומר שכל אחד צריך לעשות זאת".



הטכנולוגיה נהפכת ליותר בשלה לסוג כזה של התנסות, אמר לארי קרמר, מייסד marketwatch.com. לדבריו, האייפד של אפל והנהירה של רשתות טלוויזיה ואולפני סרטים להיות חלק מהמהפכה הדיגיטלית החדשה - למשל, רשת abc האמריקאית משדרת 20 תוכניות בסטרימינג לאייפד - יצרו פרץ של פעילות.



טלוויזיות מותאמות אינטרנט נעשות שכיחות יותר. מכירות דיגיטליות של סרטים ותוכניות טלוויזיה ממשיכות לצמוח. חברת האנליסטים העוסקת בתחום הבידור, דיגיטל אנטרטיינמנט גרופ, דיווחה כי המכירות הללו יצרו הכנסות של 1.1 מיליארד דולר במחצית הראשונה של 2010 - 23% יותר מהתקופה המקבילה אשתקד.



לפי החברה, חברות הסרטים הגדולות החלו לקדם סרטים שוברי קופות על ידי הפצתם בגרסאות דיגיטליות באינטרנט. כך למשל הפצה של גרסה דיגיטלית של סטארטרק מבית פראמוונט או של האביר האפל מבית האחים וורנר, העלתה את מכירות הסרטים ב-20%.



רוב חברות הבידור הדיגיטליות המצליחות פועלות בתחום זה, כולל נטפליקס, שדיווחה לאחרונה ששיעור השימוש בשירות הסטרימינג שלה הוכפל מאז השנה שעברה.



הצמיחה הקודמת בבידור הדיגיטלי אירעה ב-2008, ומלבד יוצאי דופן בודדים כמו hulu.com, נפלה יחד עם הכלכלה האמריקאית במשבר של 2009. maniatv, שהפיקה תוכניות מקור לרשת, לא הצליחה להחזיר את ההלוואות שלה עקב משבר האשראי, וסגרה את דלתותיה במארס 2009. היא חזרה, לאחר מכן, כאתר סרטוני סלבריטאים. ripe tv, שתוארה כמגזין "maxim" של סרטונים מקוונים, מתה ביוני 2009.



לפני שמונה חודשים עד שנה, כמות קטנה של קרנות הון סיכון, אולפנים ומפרסמים החלו לשוב אל הזירה ולממן חברות סטארט-אפ שהחלו להגיע לשוק באביב. במקרים אחרים, חברות מתחילות שכן שרדו את המשבר הכלכלי, כמו break.com המתמחה בסרטוני הומור וסדרות מקור לרשת, החלו לעשות שוב גלים. חלק מכל הרעש החדש הזה הביא לתוצאות אמיתיות.



ברמן בראון (berman braun), חברת הפקות בת שלוש שנים מלוס אנג'לס, הצליחה בגדול עם wonderwall.com ו-glo.com, המציעים סרטוני סלבריטאים ולייף סטייל כמו גם חדשות בנושאים אלה בשיתוף עם msn.com. ברמן בראון מתכננת להשיק שני אתרים נוספים עד סוף השנה.



בשבוע שעבר, התאגדות של אולפני סרטים, רשתות טלוויזיה ויצרני מכשירי אלקטרוניקה צרכניים חשפה את אולטרה-ויולט (ultraviolet) - ניסיון שאפתני להקל על צרכנים לגשת לבידור הדיגיטלי שלהם ולנהלו, לא משנה היכן נקנה.



מטרות לחוד ומציאות לחוד



אבל רבות מהחברות המנסות להיכנס לתחום הן בעלות מטרות גדולות אך פרטים קטנים מאוד. "ל-wowiotv.com, ערוץ דיגיטלי המיועד לקומיקס, רכילות וסלבריטאים, יש תוכניות גדולות עבור תעשיית הבידור", כך על פי הודעה לעיתונות. ואילו yowie.com (שחשוב שלא לבלבלו עם zoweetv.com) שואף להיות עוד מקום שבו סלבריטאים ומעריציהם יכולים לנהל שיחות וידאו.



זוכרים את sulset.com, אתר המינוי לווידאו מאחורי הקלעים מאתר הצילומים של סרטים? אופס: הוא נתקל במהרה בבעיות עם גילדת שחקני המסך האמריקאית, שהתנגדה לכך שהצוות לא מקבל נתח מההכנסות. כדי לפתור זאת הם נאלצו להתחיל לספק גישה חינמית לאתר, מה שהרס את התוכנית העסקית שלהם.



ברנט וויינסטין, ראש תחום המדיה הדיגיטלית בסוכנות השחקנים יונייטד, מתאר רבים מהרעיונות שמתחילים לצוץ כעת כ"ליגה לאומית". כיום יש בשוק יותר הזדמנויות דיגיטליות מאי פעם, הוא אמר. "יצליחו אלה שמבינים את ההיבטים הייחודיים של הפלטפורמה והקהל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully