וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אקס.טי.אל חוזרת: נכנסה לפיתוח תרופה נגד סרטן

מאת יורם גביזון

8.8.2010 / 7:05

החברה שכמעט נסגרה תצא לסיבוב השלישי של פיתוח תרופה על בסיס מחקריו של פרופ' משה מיטלמן למחלה שאחראית ל-10% ממקרי סרטן הדם. המניה טיפסה ב-70% מיוני



>> חברת אקס.טי.אל למודת הכישלונות תעשה מאמץ נוסף לפתח תרופה מקורית. אקס.טי.אל תרכוש את הבעלות המלאה בחברת אקסטיפו בתמורה להקצאת 70.6% ממניותיה לבעליה של אקסטיפו - כך שבעלי מניותיה הנוכחיים של אקס.טי.אל ייוותרו עם 29.4% ממניותיה לאחר המיזוג ההפוך של אקסטיפו לתוך אקס.טי.אל. כחלק מהעסקה יזרימו בעלי המניות הנוכחיים של אקסטיפו 1.5 מיליון דולר לחברה.

אקסטיפו היא חברה חדשה שהוקמה בידי בעלי מניותיה של חברת ביו-גאל: אלכס רבינוביץ', שלום מנובה, דוד בסה וקופת חולים הכללית באמצעות מור. לחברה הועבר הרישיון לשימוש בלעדי בפטנט על השימוש להתוויה (מצב קליני) חדשה ב-epo, שהיא תרופה מוכרת ומאושרת בידי ה-fda וה-emea. התרופה שמיוצרת בטכנולוגיה של הנדסה גנטית משמשת כיום לטיפול באנמיית כליות ואנמיה שנובעת מסרטן לסוגיו, בשל העובדה שטיפול כימותרפי בחולי סרטן עלול להחמיר את התפתחותה והתקדמותה של מחלת האנמיה.



פרופ' משה מיטלמן הוכיח בתצפיות אמפיריות שטיפול ב-epo עשוי להאריך את תוחלת החיים של חולי מאילומה נפוצה, תוך שיפור משמעותי ברמת חייהם והפחתת תופעות הלוואי שקיימות בחלק מהטיפולים נגד מיאלומה שניתנים כיום.



מיאלומה היא אחד מסוגי סרטן הדם. המיאלומה הנפוצה היא 10% ממקרי סרטן הדם. בארה"ב חיים 60 אלף חולי מיאלומה, ובכל שנה מתגלים 16 אלף מקרים חדשים בארה"ב. תוחלת החיים הממוצעת של חולי מיאלומה היא 3-5 שנים. המחלה נחשבת סרטן של הגיל המתקדם ותוקפת בעיקר בני 65-70. שיעור המיאלומה הוא 1% ממקרי הסרטן ו-2% ממקרי המוות מסרטן.



אקס.טי.אל מתכוונת להתחיל בהכנות לקראת עריכת ניסוי קליני בשלב השני כדי להוכיח את יתרונות ה-epo בטיפול בחולי מיאלומה נפוצה, תוך ניצול העובדה שמדובר בתרופה קיימת ומאושרת לקבלת פטור מביצוע ניסויים בחיות וניסוי קליני בשלב הראשון להוכחת בטיחות.



אקס.טי.אל, שנסחרת כיום בשווי של 63 מיליון שקל, הונפקה בראשונה בספטמבר 2000 בלונדון ואחר כך גייסה הון בנאסד"ק ונרשמה למסחר בתל אביב. החברה, שמנוהלת בידי דודי גרוסמן, לשעבר בכיר בקרן ihcv, גייסה סכום כולל של 110 מיליון דולר, אך כילתה את הסכום בפיתוחים שלא עלו יפה של תרופות לצהבת מסוג c על בסיס טכנולוגיה שקיבלה ברישיון מחברת ידע (חברת מסחור הקניין הרוחני של מכון ויצמן) ואחר כך פיתוח ביסיפאדין לכאב עצבי של חולי סוכרת. עובדה זו גרמה לירידה של 93% בשוויה ל-10 מיליון שקל ביום מסחר אחד וכמעט הביא לסגירתה.



בעקבות המיזוג יחזיק אלכס רבינוביץ' ב-21.4% מאקסטיאל; דוד בסה, מבעליה של סלע גרופ, ב-11.3%; ושלום מנובה, לשעבר מבכירי סלקום, ב-9%. מניית החברה קפצה ב-9.2% בעקבות השלמת הגיוס והשלימה עלייה של 72% ממחצית יוני 2010 ו-22% מתחילת 2010.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully