וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 כללי השקעה שעובדים תמיד

מאת עמי גינזבורג

8.8.2010 / 7:04

בגאות וגם בשפל, היצמדות עיקשת לכללי הבסיס של גישת השקעות הערך אמורה להשתלם בטווח הארוך



>> אוגוסט. מי שעיין במדורי הכלכלה ושוק ההון בשבועות האחרונים יכול היה לחוש בקלות בעייפות.

מעט מאוד עסקות נסגרות בימי הקיץ החמים. עורכי הדין, אנשי הפיננסים, היועצים העסקיים ואפילו - לא להאמין - המנכ"לים ומנהלי הכספים מנצלים את החודש החם בשנה כדי לקחת לעצמם כמה ימי חופש.



אווירת העייפות משתלטת כנראה גם על המשקיעים ועל השווקים. שוקי המניות אמנם רשמו כמה ימי עליות באחרונה, אבל הנתונים הכלכליים שמתפרסמים לא מותירים יותר מדי מקום לאופטימיות. בעיקר לא כשמסתכלים על ארה"ב, שבה נתוני התעסוקה עדיין חלשים מאוד. גם בגוש היורו, שבו החליט הבנק המרכזי להותיר את הריבית הנמוכה (1%) על כנה, הצמיחה הכלכלית הבריאה שכולם מייחלים לה עדיין לא כאן.



אז מה עושים? איך בכל זאת בוחרים במה להשקיע כשבשווקים לא נראה שום סימן שמעיד אם פנינו לעלייה או לדשדוש מייאש במקום? ובכן, כדאי לעשות דבר פשוט מאוד: לחזור לבסיס.



בימים כאלה ראוי לאמץ אסטרטגיית השקעות על פי כללים שאמורים לעבוד תמיד - הן בגאות והן בשפל. מדובר בכללים די פשוטים שידועים לכל מי שמכיר את גישת השקעות הערך.



את הגישה הזו אפשר לתמצת במשפט אחד: "השקיעו במניות של חברות טובות שנסחרות מתחת לערכן הפנימי והחזיקו אותן לאורך זמן". קל להבין את הרעיון הבסיסי הזה, אבל קשה מאוד להפנים אותו וליישמו. לכן, כדאי לחזור מדי פעם לכללי הבסיס של השיטה הזו.



1. קנו חברה, לא מניה



עד כמה שזה נשמע פשוט ומובן למשקיעי הערך, משקיעים רבים פועלים אחרת לגמרי. הם קונים "מניות", לא "חברות", ובמיוחד מניות שהם מאמינים ש"הולכות לעלות" ממש עכשיו. תוך שבוע. ואם לא שבוע, אז חודש.



או שהם קונים מדדים בשווקים על סמך סיפורים שמסתובבים בין המשקיעים. למשל ש"סין מעניינת וצומחת מהר" או ש"המעמד הבינוני בהודו מתרחב מאוד ומגביר את הצריכה הפרטית".



מי שרואה לנגד עיניו חברה או עסק, ולא מניה, יוכל לאמוד טוב יותר את המחיר הנכון שיש לשלם עבורה. חברה היא עסק שמטרתו לייצר הכנסות ורווחים. הרווחים הלא-מחולקים הם רכוש שנצבר ויחולק בעתיד לבעלי המניות. חברה שאינה מייצרת רווחים במשך זמן ארוך משמידה ערך לבעלי מניותיה - וחברה שמייצרת רווחים לאורך זמן יוצרת עבורם ערך.



זוהי הסיבה העיקרית לכך שאנשים רוצים להיות שותפים בעסק מצליח, וזהו המקום שממנו נובעים לאורך זמן הרווחים של המחזיקים במניות. כאשר באים לשוק עם הלך רוח כזה, קל יותר לדלג על מהמורות כמו מניות חמות או מניות אופנתיות. במלים אחרות: ספק גדול אם תוכלו למצוא בתיקיהם של משקיעי ערך רבים מניות של שותפות נפט קופצנית מסוגה של גבעות עולם.



2. ודאו שמדובר בעסק שמובן לכם



וורן באפט אומר תמיד שהוא משקיע רק בעסקים שהוא מבין בהם. זה אולי נאיבי, ואולי גורם להחמיץ מדי פעם מניות מוצלחות כמו זו של אפל או של חברות טכנולוגיה חדשניות אחרות, אבל יש בכך גם יתרונות רבים.



כאשר עסק שאתם מבינים כיצד הוא פועל, רשת מרכולים למשל, נקלע לקשיים, קל יותר להעריך מהם הסיכויים שהוא יוכל להתגבר עליהם. בחברה שכזו קל יותר להבין את המאזן ואת דו"ח הרווח וההפסד, וכן כיצד הרווחים או ההפסדים מתורגמים לתזרים המזומנים.



לעומת זאת, כשמדובר בחברה שמייצרת שבב חדשני להאצת תקשורת נתונים קשה מאוד למרבית המשקיעים לדעת מהיכן יצוצו הקשיים ועד כמה משמעותי הוא היתרון התחרותי שלה - אם בכלל יש לה כזה. האבחנה הזאת נכונה גם לחברות צעירות שמייצרת אנרגיה ממקורות חלופיים, או לכאלה שמפתחות תרופות חדשניות שעדיין לא נוסו על בני אדם. את המניות של החברות האלה עדיף להשאיר לאחרים. ואם מתעקשים להשקיע בהן, מוטב להפנים את העובדה שברוב המקרים מדובר בהימור - ולא בהערכה לוגית מושכלת.



3. הסתכלו על הטווח הארוך



משקיעים מסוגו של באפט אינם נוהגים לבחור בחברות שאין להן היסטוריית פעילות של עשר שנים לפחות. לדבריהם, קשה לדעת כיצד חברות שאין להן היסטוריה יתמודדו עם משברים. "גרפים שעולים כל הזמן משמאל לימין נמצאים רק בעבודות של האנליסטים", הסביר פעם באפט. "בחיים האמיתיים, חברות תמיד ייתקלו בקשיים ויהיו להן שנים פחות טובות".



הסתכלות לטווח ארוך חשובה גם בנוגע לעתיד. כאשר מנסים להעריך את שוויו של עסק, לא מספיק לחשוב רק על הרבעון הקרוב או על השנה הקרובה. צריך לנסות לאמוד את יכולתה של החברה לצמוח ולהרוויח בטווח של שנים קדימה.



זה לא אומר שצריך להתעקש על הערכה מדויקת. הרי אף אחד לא יכול לחזות במדויק את העתיד. אבל חשוב לנסות לראות אם מדובר חברה שמסוגלת לשחזר את ביצועיה מהעבר גם בשנים הבאות, ועד כמה היא יכולה לשפר אותם. אין מה לעשות - כשקונים חברה, קונים את רווחיה העתידיים, ולא את אלה שהושגו בעבר.



4. העדיפו דיווידנדים



ברכישה של חברה רווחיות שמחלקת דיווידנדים יש כמה יתרונות. החשוב בהם הוא שהדיווידנד הוא מעין רשת ביטחון. אם מדובר בחברה שלה עבר ארוך של חלוקת דיווידנדים, הביטחון בכך שהדיווידנדים יחולקו גם בעתיד הוא גדול יותר.



ישנן כיום בשוק לא מעט חברות טובות - בתחומי האנרגיה והתרופות למשל - שנסחרות בתשואות דיווידנד גבוהות יחסית של כ-3%-5%, שגבוהה מהתשואה לפדיון באג"ח ממשלתיות לעשר שנים. חלק גדול מהן גם נשענות על מאזן בריא שכולל יתרות מזומנים גבוהות ומעט חובות.



חברות בעלות יציבות פיננסית שמחלקות דיווידנדים ימשיכו ככל הנראה לעשות זאת גם בשנים הבאות, ובכך הן מבטיחות למשקיע בהן לפחות את תשואת הדיווידנד. עם זאת, גם בחברות כאלה ברור שמחיר המניה יכול לרדת, ולכן חשוב להסתכל גם על הסעיף הבא.



5. קחו שולי ביטחון במחיר



אף אחד לא יכול לחזות את העתיד, וגם הסתכלות על העבר עלולה להטעות. העובדה שחברה מסוימת הרוויחה בממוצע דולר למניה במשך עשר שנים, וחילקה את מחציתו כדיווידנד, אינה מבטיחה שהיא תצליח לעשות כך גם בעשר השנים הבאות.



העולם הוא לא מקום ודאי, ושוק המניות על תנודותיו הרבות הוא דוגמה מצוינת לכך. ודאות אין, אבל סטטיסטיקה יש. והסטטיסטיקה מראה שמשקיעים שנוטלים שולי ביטחון רחבים מצמצמים את מרווח הטעות, ואת פוטנציאל ההפסד שלהם במקרה של טעות כזו.



כל שתתעקשו לקנות חברות בזול, כך זה ישתלם לכם בעתיד. עדיף להמתין זמן רב למחיר הנכון שבו אתם מעוניינים להשקיע, ולא להתפתות לקנות במחיר גבוה מדי מחשש שתחמיצו הזדמנות חשובה.



שוקי המניות הם תנודתיים דיים ומאפשרים מספיק הזדמנויות קנייה. סבלנות וקור רוח - הן בהמתנה להזדמנויות רכישה והן בהמתנה להזדמנויות המימוש - הם אלה שעושים את ההבדל בין משקיעים מבוהלים ועצבניים למשקיעים מפוכחים ומצליחים.



-



תשואת דיווידנד



התשואה השנתית שניתן לקבל על מניה רק מהדיווידנדים שמחלקת החברה. אם מניה נסחרת בשוק ב-10 דולר, והחברה מחלקת חצי דולר למניה בשנה - תשואת הדיווידנד תהיה 5%

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully