וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מכרזי הניקיון פוגעים בשכר ועושקים עובדים"

חיים ביאור

8.8.2010 / 18:39

איגוד לשכות המסחר מתריע כי מכרזים של תאגידים ציבוריים גדולים, מאפשרים זכיית חברות המגישות הצעות מחיר נמוכות. התוצאה: עובדי הניקיון בחברות הזוכות מועסקים בתנאים ירודים

איגוד לשכות המסחר מתריע כי מכרזים שמפרסמים תאגידים ציבוריים גדולים, ובהם רשות שדות התעופה, התעשייה האווירית ועיריית ירושלים, מאפשרים את זכייתן של חברות המגישות הצעות מחיר נמוכות, עד כדי הפסד. לטענת האיגוד, התוצאה היא שעובדי הניקיון בחברות הזוכות מועסקים בתנאים ירודים וספק אם זכויותיהם נשמרות.

חבר נשיאות איגוד לשכות המסחר, דרור אטרי, מצביע על שלושה תאגידים ציבוריים לפחות שפירסמו מכרזי ניקיון שכדי לזכות בהם על החברה המתמודדת להציע מחירי הפסד. לדבריו, התעשייה האווירית (תע"א) פירסמה באחרונה מכרז לביצוע עבודות ניקיון ותחזוקה בשטח של 725 אלף מ"ר, ואולם התשלום בפועל יהיה עבור עבודות בשטח קטן יותר, של 615 אלף מ"ר. במכתב שהעביר אטרי למנכ"ל תע"א, יצחק ניסן, הוא טוען כי "מכרז ניקיון שבנוי על תמורה לפי שטח מוקטן, מעודד עושק של עובדים וספק אם הקבלן הזוכה יוכל בתנאים אלה לשלם לעובדיו את השכר והתנאים הסוציאליים הקבועים בחוק".

אטרי דורש לבטל גם את המכרז שפירסמה באחרונה עיריית ירושלים לשירותי ניקיון במוסדות החינוך שלה. במכתב לראש העיר ירושלים ניר ברקת, הוא טוען שמדובר במכרז שבו החברה הזוכה תפסיד כסף והיא תגלגל זאת על עובדיה, שייפגעו מכך. "יש רף מינימלי שמתחת אליו אי אפשר לרדת ללא נשיאה בתוצאות", הוא טוען בפנייתו. עוד דורש אטרי לבחון מחדש את מדיניות המכרזים של רשות שדות התעופה. במכתב ליו"ר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, חיים כץ, הוא טוען כי חברת ISS אשמורת זכתה במכרז לביצוע שירותי ניקיון בנתב"ג, למרות שהמחיר שהיא הגישה היה נמוך ב-15% מאומדן העלות של שירותים אלה. "קבלת הצעה גירעונית במכרז לאספקת שירות ניקיון היא החלטה הפוגעת בזכויות העובדים ובכבוד", הוא טוען.

בכל פניותיו מציין אטרי כי איגודו חתם בשנה שעברה על הסכם שכר קיבוצי עם ההסתדרות, המבטיח לעובדים שכר הגבוה ב-20% לעומת שכר המינימום הקבוע בחוק; בקרוב אמור שר התמ"ת להוציא להסכם צו הרחבה ולהחילו על כלל הענף. "מכרזי ההפסד שמפרסמים הגופים הציבוריים, חותרים תחת ההסכם הזה", הוא טוען. אטרי עידכן את יו"ר ההסתדרות עופר עיני, בפרטי טענותיו.

מההסתדרות נמסר כי "נתייחס לכל מקרה שבו יימצאו הפרות של זכויות העובדים. נשלח התראות ונפעל לתיקון המכרזים בדרך משפטית או באמצעות ועדי העובדים". גורמים בהסתדרות הזכירו שלא מכבר אולצו חברת החשמל ואוניברסיטת תל אביב לשנות מכרזי ניקיון, אחזקה ואבטחה כדי למנוע פגיעה בעובדים.

בתגובה מסרה הנהלת תע"א: "התנאים של מכרז הניקיון שפירסמנו לאחרונה תואמים את דרישות הדין וקובעים אמצעי הגנה ראויים על זכויות העובדים של קבלן הניקיון".

מעיריית ירושלים נמסר: "העירייה מקפידה על זכויות העובדים בכל המכרזים. נציגינו נפגשו עם נציגי איגוד לשכות המסחר שמעו את הערותיהם. המכרס החדש שפרסמה העירייה עונה על כל הדילמות שהעלו נציגי האיגוד, ויש הצדקה להמשיכו במתכונתו הנוכחית".

תגובת רשות שדות התעופה: "אנו פועלים כדי להבטיח קיום דיני העבודה בידי הזוכים במכרזים עתירי כוח אדם. קיימים אמצעי פיקוח שונים כדי לוודא שהחברה הקבלנית ממלאת את החוזה שנחתם עמה, ובמיוחד את זכויות העובדים. קבוצת ISS מסרה כי "זה לא עניינו של איש אם החברה מפסידה או מרוויחה במכרז ים בהם היא מתמודדת. בכל מקרה מובטחת שמירה על זכויות העובדים גם במכרז זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully