וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"גברים בשירות המדינה הרוויחו יותר מנשים"

צבי זרחיה

9.8.2010 / 7:55

ממסמך שערך האוצר עולה, כי בקרב עובדי המדינה עדיין קיימים פערי שכר בין נשים לגברים בתפקידים זהים ובדרגות זהות. הסיבה: גברים עובדים יותר שעות ומקבלים יותר החזרי אש"ל

בקרב עובדי שירות המדינה עדיין קיימים פערי שכר בין נשים לגברים בתפקידים זהים ובדרגות זהות - כך עולה ממסמך שערך הממונה על השכר באוצר, שהוגש לוועדת השרים לקידום מעמד האשה, בראשות לימור לבנת. הוועדה תדון הבוקר במסמך.

הפערים נובעים בעיקר מהעובדה שגברים מבצעים יותר שעות נוספות ומקבלים עליהן תשלום, וכן זוכים להחזרי הוצאות - בעיקר תשלום עבור נסיעות בתפקיד שגברים מבצעים יותר מנשים באותו תפקיד. בנוסף, גברים נהנים יותר ממרכיבי כלכלה ואש"ל. באוכלוסייה שנבדקה לא נמצא שוני מהותי בין גברים לנשים באחזקת הרכב.

במסמך נבדקו מספר המשרות, ותק ממוצע, ממוצע שכר פנסיוני, ממוצע עבודה נוספת, ממוצע החזר הוצאות וממוצע שכר ברוטו. על פי הנתונים, השכר הפנסיוני הקובע לפנסיה - שלפיו נגזרת הפנסיה של עובד המדינה בשיעור של 2% לכל שנת עבודה, לא כולל שעות נוספות והחזרים על נסיעות ואש"ל - של נשים וגברים באותו תפקיד ודרגה בשירות המדינה הוא לרוב זהה. ההבדלים הקטנים שקיימים בעניין זה נובעים בעיקר מהשוני בוותק. במסמך מצוין שקיימים פערי שכר בין גברים לנשים בשירות המדינה הנובעים מכך שמרבית הנשים מועסקות בתפקידים מינהלתיים ובדרגות נמוכות יותר מגברים.

אותן שעות נוספות, החזר הוצאות שונה

במחקר נבדקו, בין השאר, שכרם של הפרקליטים בשירות המדינה: בדרגה א6, למשל, הנחשבת לדרגה גבוהה, מועסקים 21 גברים ו-77 נשים. הנשים מהוות 78.57% מסך הפרקליטים המועסקים בדרגה. שכר ברוטו של אשה בדרגה זו נמוך ב-0.73% משכר הברוטו של הגבר, כתוצאה מביצוע יותר עבודה נוספת אצל הגברים, הכוללת שעות נוספות וכוננויות. נשים גם מקבלות פחות החזר הוצאות, משום שהגברים נוסעים יותר ומקבלים החזר גבוה יותר.

השכר הפנסיוני של אשה בדרגה זו גבוה ב-1.66% מהשכר הפנסיוני של גבר, בעיקר בשל הוותק הגבוה יותר של נשים. ממוצע הוותק לפרקליט הוא 26 שנה ולפרקליטה 27 שנה.

במחקר נבדק גם שכרם של הכלכלנים בשירות המדינה. בדרגה 39 בשירות המדינה מועסקים ככלכלנים 14 גברים ו-9 נשים, המהוות 39% מסך הכלכלנים המועסקים בדרגה. שכר הברוטו של אשה בדרגה זו נמוך משכר הברוטו של הגבר בכ-3.35% כתוצאה מתשלום דמי הבראה והחזר הוצאות גבוהים יותר אצל הגברים. עם זאת, אין הבדל בשכר כולל עבודה נוספת בין נשים לגברים מאחר שהשכר כולל עבודה נוספת.

הכלכלניות מקבלות פחות החזר הוצאות בשיעור של 7.76% מגברים באותה דרגה בשל החזר הוצאות נסיעה בתפקיד גבוהים יותר לגברים לעומת הנשים. השכר הפנסיוני של אשה בדרגה זו נמוך מהשכר הפנסיוני של גבר ב-1%. הסיבה לכך היא הוותק המחושב לצורך דמי הבראה גבוהים יותר אצל גברים בדרגה זו מול הנשים, ולכן תשלומי ההבראה השנתיים גבוהים יותר.

בדרגה 42 מועסקים 22 גברים ו-9 נשים. הנשים מהוות 29.03% מסך הכלכלנים המועסקים בדרגה זו. שכר ברוטו של אשה בדרגה זו נמוך ב-3.11% משכר הברוטו של גבר כתוצאה מהחזרי הוצאות גבוהים יותר אצל הגברים. בסעיף הוצאות נוספות אין הבדל בעבודה הנוספת בין גברים לנשים, מאחר שהשכר כולל עבודה נוספת. בסעיף החזר הוצאות - נשים מקבלות החזר הוצאות נמוך ב-24.6% מגברים, בשל תשלום החזר הוצאות נסיעה גבוהים יותר לגברים לעומת הנשים. השכר הפנסיוני של אשה בדרגה זו גבוה מהשכר הפנסיוני של גבר בכ-0.5%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully