וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצרכן הישראלי אינו ברברי

אורית נוקד

9.8.2010 / 6:48

צרכנות



>> בסופו של מאבק ארוך שהתפרש על פני כמה שנים, שבמהלכן התחלפה הכנסת, הקואליציה והרכב ועדת הכלכלה, אושרו תקנות החזר כספי שגיבש משרד התמ"ת.

התקנות יאפשרו לצרכנים בישראל לקבל החזר כספי במזומן על רשימה ארוכה ומגוונת של מוצרים ושירותים, וישחררו את הצרכן מעול הזיכויים הדהויים והכובלים שנהפכו לחלק מקומט ומקומם מחיינו. דחיית אישורן של התקנות נבע, בין היתר, גם מהלחץ הכבד שהפעילו קבוצות לחץ שונות. קבוצות אלה התנגדו למתן האפשרות לצרכן להשיב סחורה או שירות ולקבל החזר כספי בטענות שונות, בהן כי הצרכן יסגל התנהגות חסרת אחריות, ישתעשע בקנייה ובהחזרה של מוצרים ויכביד על חיי המסחר והסוחרים.



הטענות השונות שירטטו דמות של צרכן ישראלי טרדן ותחמן, שינצל לרעה את האפשרות לקבל החזר כספי בכל הזדמנות. הניסיון לצייר את הצרכן כישראלי המכוער והברברי ואת הסוחרים כסקנדינווים חסרי אונים, עושה עוול אמיתי עם ציבור הצרכנים בישראל. הצרכן הישראלי מעריך עסקים שנוהגים עמו בהגינות ויודע לשים את כספו היכן שנמצאת פרקטיקה מסחרית המכבדת אותו וקשובה לצרכיו. ולראייה, רשתות שנוהגות כבר כיום להחזיר לצרכנים החזר כספי במזומן ביססו את מעמדן ואת רווחיהן בהתאם.



אמנם במדינות בעולם המערבי החזרת כסף במזומן ללקוחות נעשית על בסיס וולנטרי ולא על בסיס חקיקה, אך בכמה פגישות שקיימתי עם נציגי ממשלה ממדינות שונות העוסקים באופן יומיומי בתחום הצרכנות במדינתם, הופתעתי מהתמיכה הרבה לה זכיתי כאשר סיפרתי להם על המהלך הזה שקרם עוד וגידים בוועדת הכלכלה.



בסופו של יום, התקנות ישרתו לא רק את הצרכנים אלא את חיי המסחר הכללי. התקנות יתנו מענה למקרים הרבים שבהם הצרכן רכש בתום לב מוצר שאותו מצא מתאים לצרכיו ולאחר זמן קצר הבין כי עשה טעות בשיקול הדעת. על הטעות הוא ישלם קנס מינימלי (5% מערך הרכישה או 100 שקל, הנמוך מביניהם), אך הרצון שלו לשוב ולקנות באותו מקום שהעניק לו את ההחזר הכספי רק יגבר.



הכותבת היא חברת כנסת מטעם מפלגת העבודה וסגנית שר התמ"ת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully