וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל זקוקה לעמק סיליקון, לא ל-MIT

מיכאל אתגר

9.8.2010 / 6:48

מרכזי המצוינות לחוקרים



>> כדי לעצור את בריחת המוחות מישראל, החליטה הממשלה להקים מרכזי מצוינות שבהם יוענקו לחוקרים שיחזרו מחו"ל תנאים מועדפים שיאפשרו להם תנאי מחקר נאותים ורמת חיים מכובדת.

ואולם ניתן להשתמש בכסף ובמאמץ לצרכים אחרים שייתנו תוצאה טובה בהרבה. התחומים כלכלה, מחשבים ומינהל עסקים הם העיקריים שבהם יש מעבר של בעלי תארים מתקדמים לחו"ל. למרות זאת, הממשלה מחליטה להקים מרכזי מצוינות בתחום מדעי החיים. לפי דיווחים שונים, מסיימים כל שנה כ-1,500 דוקטורים את לימודי התואר השלישי בישראל, ורבים נוסעים לפוסט דוקטורט בחו"ל. ברור שהקמת מרכזי המצוינות שבהם יעבדו כמה עשרות חוקרים לא תפתור את בעיית התעסוקה להמון שכזה. לכן יש לחשוב על פתרון לא ליחידים או עשרות, אלא לאלפים.



הפתרון הוא במציאת מקומות עבודה מאתגרים ומדעיים בישראל ובהרחבת התשתית התעשייתית. אנו לא זקוקים לאוניברסיטה כמו mit - אלא לעמק סיליקון, שבו יהיו מאות חברות שיכולות לתת תעסוקה למוחות אלה. גם אם מרכזי המצוינות ימשכו עוד כמה עשרות חוקרים, אלה ימשיכו לנסוע לכנסים, לביקורים ולשבתונים בארה"ב.



מה שבאמת חשוב לישראל אינו עוד שני פרסי נובל בכלכלה, שתורמים בעיקר לכותבי הנאומים במשרד החוץ. מה שישראל באמת צריכה הוא עוד שלוש טבע ושני אמדוקס או קומברס: חברות היי-טק שיתנו מענה למאות ואלפי מהנדסים, חוקרים, מתכנתים, אנשי שיווק וכלכלנים.



נראה שהמדיניות הישראלית לא מעודדת בריחת מוחות, אלא בריחת ידע. חברות ישראליות מצליחות כמו סאיטקס נמכרו ונסגרו. כמעט כל סטארט-אפ או חברה צעירה שנמכרה לחברות זרות, נסגרה או הועברה לארה"ב. יזמים ומפתחים לא רוצים להקים עוד אמדוקס, אלא לעשות אקזיטים מהירים של עשרות או מאות מיליוני דולרים ולהשוויץ. המדיה מהללת אותם, הפוליטיקאים רוצים בקרבתם והנוער רואה בהם דוגמאות להצלחה. אין בישראל מסורת של בניית חברות היי-טק גדולות ובינלאומיות. מה שצריך זו מדיניות ממשלתית ותקציבים שיעודדו את הסטארט-אפים לעבור את התקופה הקשה של מעבר מחברות הזנק לחברות גדולות ומכובדות.



את המיליארדים שיושקעו כדי למשוך 20 כלכלנים או חוקרי מוח למרכזי המצוינות ניתן להזרים כדי להקים את הדור הבא של אמדוקס, קומברס וטבע. הקמת עוד מכון ון ליר או משהו דומה לא תעזור. הרי כאשר ייגמרו התקציבים, יארזו 20 הכלכלנים את מזוודותיהם ויחזרו לחו"ל.



הכותב הוא מרצה בבית הספר למינהל עסקים במכללה למינהל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully