וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מגיע לנו 1% מההכנסות של אפל"

מאת גיא גרימלנד

9.8.2010 / 6:48

לאחר שגייסה מאות מיליונים ולא החזירה אף דולר, אמבלייז מצאה מודל עסקי. עו"ד ארנון גיצלטר, המייצג את החברה, מספר מדוע היא תובעת את אפל ולמה חברת הענק חייבת לה מאות מיליוני דולרים



>> "אני מאמין שפיצוי ראוי יהיה יותר מ-100 מיליון דולר. מאות מיליונים. אסתפק ב-1% מההכנסות של אפל", אומר עו"ד ארנון גיצלטר, המייצג את אמבלייז הישראלית, שסבורה כי אפל צריכה לפצות את החברה בגין הפרת זכויות יוצרים של טכנולוגיית הסטרימינג מדיה (זרימת תוכן וידיאו או אודיו) בלא פחות מאשר מאות מיליוני דולרים.

גיצלטר יודע שייתכן שבסופו של דבר פשרה בין הצדדים תוביל לפיצוי כספי קטן הרבה יותר ממה שהוא מתכנן. עם זאת, אין ספק שבאמבלייז מכוונים גבוה בכל הקשור לפיצוי, ואפל נהפכה למטרה הראשית של המאבק, כאשר נגד חברת הענק כבר הוגשה תביעה לבית המשפט בניו יורק בגין הפרת זכויות יוצרים. מטרות נוספות של אמבלייז הן חברת מיקרוסופט (שעמה מנהלת אמבלייז משא ומתן לפשרה) ואדובי (שטרם הוחלט אם לתבוע אותה).



הבלוג הטכנולוגי טק-קראנץ', שדיווח על הפרשה לפני כשבוע, מציין כי אמבלייז טוענת שהזהירה את אפל כבר בדצמבר 2009 שהטכנולוגיה שלה לזרימת מדיה - http live streaming application - ששולבה באייפון, באייפוד טאץ' ובמערכת ההפעלה x למקינטוש ולמחשב האיייפד - מפירה זכויות יוצרים. הטכנולוגיה של אפל מאפשרת לשלוח קבצי אודיו ווידיאו באמצעות פרוטוקול http משרת של אתר אינטרנט לכל מכשיר אייפון, אייפד, אייפוד ומחשב נייח. הטכנולוגיה תומכת בשידור חי של מדיה וגם בהקלטה (וידיאו לפי דרישה). כיום כוללת אפל את טכנולוגיית http סטרימינג בכל מכשיריה שעושים שימוש במערכת הפעלה גרסה 3.0 ומעלה. הפטנט של אמבלייז, שלטענתה אפל מפירה, הוגש ב-1999 ונרשם סופית ב-2002 (עם תוקף רטרואקטיבי ל-1999).



כך נולד הפטנט



"ב-93' היזמים של אמבלייז - שרון כרמל, אלי רייפמן, צור דבוש ונפתלי שני - חשבו שיהיה נחמד אם וידיאו יפעל בצורת סטרימינג ברשת האינטרנט", אומר גיצלטר, ממשרד עורכי הדין רוטנשטרייך-גיצלטר. "בזמנו אמבלייז נקראה 'גיאו אינטראקטיב מדיה גרופ'. זו היתה חברה שעסקה בפיתוח מדיה אינטראקטיבית שונה. המשחקים והתוכנות שפיתחה דרשו זרימה של וידיאו. למשל, במשחק של פאואר ריינג'רס היו קטעי וידיאו מהסרט שהיה צורך להזרים אותם במשחק. יזמי אמבלייז הבינו שיש צורך לדחוס את האינפורמציה כדי שתעבור על גבי רשת האינטרנט בצורה שוטפת - וכך נולד הפטנט".



גיצלטר אומר כי אמבלייז שילבה את הטכנולוגיה שלה בטלפונים הסלולריים שפיתחה לאורך השנים. "הטלפון הראשון שאמבלייז פיתחה נקרא אלפא סל, אבל הוא נכשל. גם השני שנסגר פותח במסגרת חטיבת המובייל של אמבלייז".



לכאורה, עבר לא מעט זמן מאז שאמבלייז רשמה את הפטנט על זרימת מדיה. אז מה בעצם גרם לחברה להתעורר ב-2010 ולהגיש את התביעה? גיצלטר טוען כי מה שהדליק אצל אמבלייז נורה אדומה הוא נאום של פיל שילר, סמנכ"ל שיווק באפל ומי שהחליף זמנית את ג'ובס, בכנס השנתי של אפל ב-2009. "שילר אמר שאפל היתה זו שיצרה את טכנולוגיית זרימת מדיה בפרוטוקול http. ההצהרה של אפל היכתה גלים בכל העולם. רק אז בדקנו וגילינו שאפל מפירה את הפטנט שלנו זה זמן רב. אגב, אותו דבר קרה עם מיקרוסופט, שגם יצאה עם הודעה על שימוש במדיה זורמת בווידיאו.



"אנחנו מנהלים עם מיקרוסופט מו"מ לרישוי הטכנולוגי. גם עם אפל התנהל מו"מ לרישוי הטכנולוגיה, לא תבענו אותם מיד. הצענו להם לרכוש מאתנו את זכויות השימוש על הטכנולוגיה והתנהלו דיונים בעניין, אבל הם הגיעו למבוי סתום, בייחוד לאור הערכים הכספיים שבהם מדובר".



כמה כסף אתם סבורים שאפל צריכה לתת לכם?



"ביקשתי תמלוגים על השימוש במדיה זורמת בכל המכשירים של אפל. המכירות של אפל הן של מיליארדי דולרים. החשבון שלי הוא פשוט. ערך של רישוי טכנולוגיה הוא נתון למו"מ. אני דורש דולר, אתה מציע סנט. בסוף תשלם לי סכום x. אלא שעכשיו מדובר על פיצוי כספי של שימוש בדיעבד. אני מאמין שנצליח לשכנע את חבר המושבעים בצדקתנו. אני מאמין שחבר מושבעים שיכלול שלושה כושים, שלושה יהודים ושלושה היספנים יקבע פיצוי גדול לאמבלייז. אני חושב שזה צריך להיות מאות מיליוני דולרים. אם אפל מוכרת בהיקף של מיליארדי דולרים, מגיע לנו 1% אחד ממה שהיא מוכרת".



איך בדיוק תגרום לחבר המושבעים להתעצבן על אפל?



"אראה להם את סרטון הווידיאו של שילר, שמכריז כאילו אפל פיתחה את הטכנולוגיה. אראה את הקטע שבו הוא בעצמו מודה שהטכנולוגיה הזו מהווה מקור הכנסה משמעותי. אם הוא חושב שטכנולוגיית זרימת מדיה כל כך חשובה, אז כנראה זו טכנולוגיה חשובה".



במשך שנים לא חשבתם שצריך לעשות משהו עם הפטנט הזה? מה פתאום נזכרתם כעת.



"זה לא שיושב טכנאי באמבלייז שבודק כל הזמן אם מפירים פטנטים של החברה. פשוט שמנו לב שזה קורה. אגב, כשאנחנו פיתחנו את הטלפון הסלולרי שלנו, השתמשנו בטכנולוגיות צד שלישי רבות ותמיד ידענו לבקש רשות. זה הסטנדרט של התעשייה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully