וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בועה ושמה אמבלייז

גיא גרימלנד

9.8.2010 / 6:48



>> חברת אמבלייז הפכה עם השנים לאחד מסמלי בועת האינטרנט. החברה הצליחה לגייס הון עתק ממשקיעים תוך שהיא מבטיחה הרים וגבעות, אך כאשר נכשלה במימוש החזון, היא נותרה עם קופת מזומנים אדירה כאבן שאין לה הופכין מבלי שהחזירה דולר אחד למשקיעים.

לפי חברת המחקר ivc, לאורך השנים גייסה אמבלייז מהציבור סכום של 429 מיליון דולר. הגיוס הציבורי האחרון שלה בוצע ביולי 2000, אז גייסה החברה 170 מיליון דולר. בין המשקיעים בה נמצאים קרן ההשקעות פורטיסימו קפיטל, שמחזיקה ב-16% מהחברה; קרן ההשקעות שרודר, שמחזיקה ב-15.2%; יו"ר החברה וממייסדיה, נפתלי שני, המחזיק ב-13.9% מהמניות; ואיש העסקים דונלד סטורם, המחזיק ב-8.9% מהחברה.



ואולם על אף הסכום האדיר שגייסה החברה והחזון היומרני של המייסד אלי רייפמן לצד בועת האינטרנט של תחילת שנות ה-2000, אמבלייז מעולם לא הצליחה להעמיד פעילות עסקית בעלת ערך ממשי. החברה שינתה תחומי פעילות רבים ובעיקר פיזרה הבטחות, אך מרבית המשקיעים בה מעולם לא ראו את כספם חזרה. אמבלייז אף לא הצליחה לגבש לעצמה פעילות סלולר מוצלחת. בסופו של דבר, התגבשה החברה כחברת אחזקות, כאשר ניצלה את המזומנים הרבים שגייסה בהבטחה לפיתוח טכנולוגיות חדשניות, כדי לרכוש את קבוצת פורמולה.



כיום למעשה מורכבת אמבלייז לשתיים: זרוע צמיחה וזרוע חדשנות. זרוע הצמיחה היא זו השולטת בחברת פורמולה ומכילה את החברות הבנות מג'יק, מטריקס וסאפיינס, והיא זו שלמעשה מייצרת את הכנסותיה של אמבלייז. לעומתה, זרוע החדשנות, הכוללת את אמבלייז מובייל, היא זו השואבת את מרבית כספה של החברה. באחרונה אף פיטרה החברה עשרות עובדים לאחר שסגרה את פעילות פיתוח הטלפון הסלולרי else, שהיה אמור להיות מתחרה לאייפון, ושבפיתוחו הושקעו מיליוני דולרים.



רייפמן, שעדיין מחזיק ב-15.5% מהחברה, נמצא כעת בעיצומו של הליך משפטי אזרחי של כינוס נכסים, שנועד לגרום לו להעביר למנהל המיוחד שמונה לנכסיו כ-39 מיליון מניות שבהן הוא מחזיק, לפי הנטען. בנוסף להליך האזרחי, בסוף דצמבר 2009 הוגש נגד רייפמן כתב אישום בגין קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות וזיוף מסמכים. לפי הנטען, הוא קיבל במרמה הלוואת בסך 6.3 מיליון דולר. לאחר שהיה עצור בתחילת ההליך הפלילי, שוחרר רייפמן למעצר בית, ובאחרונה שב למאסר אזרחי. בימים אלה ממשיך רייפמן לנהל מאבק בטענה לחפותו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully