וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מורכבות יתר גורמת לאסונות

מאת רון אשכנז

9.8.2010 / 6:48

כיצד מבחינים בין מורכבות טבעית למורכבות יתר, שמזינה את עצמה



>> בימים אלה, נדמה כי "מורכבות" היא הסיבה לרוב הבעיות בעולם. כפי שדיוויד סגל, כתב לאחרונה ב"ניו יורק טיימס": "מורכבות נהגה בעבר לסמל התקדמות, את התעלומה שבהתקדמות טכנולוגית. כיום המורכבות עומדת מאחורי כמה מהבעיות היקרות והעיקשות של העידן הזה".

ואולם אם נאשים את המורכבות בבעיות העולם לא נפתור דבר, אלא אם נוכל לעשות משהו בעניין. לפני שנוכל לתכנן את צעדינו, עלינו להבין את ההבדל בין מורכבות שמתרחשת באופן טבעי לבין מורכבות מיותרת, שמזינה את עצמה.



למשל, הניסיון לעצור דליפת נפט בעומק 5,000 רגל מתחת לפני הים במפרץ מקסיקו היא משימה הנדסית מורכבת. גם הניסיון לנקות את הנפט ולהגביל את ההשפעה הסביבתית של האסון מורכבת, וכוללת שימוש במספר רב של טכנולוגיות, תיאום בין סוכנויות ממשלתיות לחברות פרטיות וגיוס כמויות עצומות של ציוד ואנשים. בהתחשב במצב, לא ניתן להימנע ממורכבות.



עם זאת, מה שהופך את המצב במפרץ מקסיקו למתסכל כל כך הוא שכנראה מידה מסוימת של מורכבות יתר היא שגרמה לאסון מלכתחילה, והדבר הפך את האסון לקשה אף יותר. התהליכים התפעוליים ובקרת האיכות ב-bp לא היו מאוזנים, והשילוב בין תמיכה של הרגולטורים לתמיכה מצד תעשיית הנפט הקשה על אכיפה עיקשת של ציות לסטנדרטים למניעת אסונות. לאחר האסון, המחלוקת בנוגע לזהות האחראית לאסון בין bp, מפעילת האסדה טראנסאושן והממשלה, האטה את זמן התגובה ופגעה בתקשורת ביניהן.



אפשר לטעון שסוגיות אלה הן התוצאה הבלתי נמנעת של מצב שבו כמה ארגונים פועלים במקביל, אולם זה יהיה קל מדי. אם bp והסוכנויות הממשלתיות האחראיות היו מתמקדות בהבהרת זהותה של האחראית לבטיחות ומחזקות את סמכויות הרגולטורים, ייתכן שהדליפה לא היתה מתרחשת. הדרך שבה מנהיגים בונים ומנהלים ארגונים יכולה ליצור מורכבות כזאת, וניתן למנוע אותה. וכשמורכבות מיותרת שכזאת משולבת במורכבות הקיימת הנלווית גם כך לפעילותו של עסק מודרני, אסונות עלולים להתרחש.



הכותב הוא שותף מנהל בחברת הייעוץ רוברט שייפר אנד אסושיאייטס



***



הסוגיה: מה גורם למורכבות יתר?



הפתרון: לעומת מורכבות טבעית, שנובעת מחיבור זורם בין גורמים רבים, מורכבות יתר היא תוצר של כשל המסבך את החיבורים



הדרך: לבדוק כל הזמן כיצד ניתן לפשט תהליכים ובמקביל להעמיק את הקשרים בין הגורמים כדי לאפשר התנהלות נכונה



harvard business monday morning



מפרסומי בית הספר למינהל עסקים של אוניברסיטת הרווארד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully