וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העולם זקוק לכם

מאת גרגורי אונרו

9.8.2010 / 6:48

בשנים האחרונות גברו הציפיות מחברות לסייע לפתרון בעיות העולם. גם הן רוצות ויכולות לעזור - במיוחד אם הבעיות נמצאות בתחום התמחותן



>> יוזמת האחריות החברתית התאגידית של האו"ם (ungc) חגגה באחרונה עשור להקמתה בפסגת מנהיגי התוכנית בניו יורק. מאז ביקש מזכ"ל האו"ם לשעבר קופי אנאן מחברות להצטרף לעקרונות האו"ם בנוגע לזכויות אדם, עובדים ואיכות הסביבה, יותר מ-7,000 חברות השיבו בחיוב. ואולם הסיפור האמיתי הוא הציפיות בנוגע ליכולתן של חברות לפתור את בעיות העולם, שהשתנו באורח דרמטי.

לפני ה-ungc נדרשו חברות לייצר משרות, מוצרים והכנסות. הממשלות וארגונים ללא מטרות רווח היו אחראים לשאר. ההסכם, עם זאת, סימן שינוי משמעותי בהגדרות האחריות של עסקים. חברות הסכימו בפועל להיות כפופות לחוק הבינלאומי והתחייבו לקדם שלום עולמי ופיתוח.



היוזמה נתקלה בלא מעט ספקנים. פעילים ביקרו את העובדה שההתחייבויות היו על בסיס התנדבותי וכינו אותן "חסרות שיניים", בעוד חברות אמריקאיות חששו מבעיות משפטיות. ואולם רוב המנהלים הבינו שהבעיה האמיתית היא שהם אינם יודעים איך לסייע בפתרון בעיות כמו הפרת זכויות אדם, שינויי אקלים או שחיתות.



כעבור עשור, המצב השתנה. הממשלות הן שנמצאות בסכנה של חדלות פירעון. ארגוני הסיוע סבלו מירידה חדה בהיקף התרומות. ואף שהחברות סבלו גם הן במהלך המיתון, הדוברים בפסגת המנהיגים טענו כי הן נמצאות בעמדה הטובה ביותר לפתור את בעיות העולם.



פרופ' ג'ף סאקס מאוניברסיטת קולומביה, המשמש יועץ לאו"ם, טען למשל שחברות מחזיקות בנכסים חיוניים לפתרון בעיות עולמיות - כמו טכנולוגיה ומחקרים ארגוניים בינלאומיים. גם הנהלותיהן ויכולת קבלת ההחלטות שלהן טובה יותר מזו של הממשלות, לטענתו.



אולם חשוב לשמור על ציפיות ריאליות בכל הנוגע למה שעסקים יכולים לעשות. ההתחייבות שהשמיעה במהלך הפסגה חברת הכרייה הקנדית טק (teck) ממחישה את הפוטנציאל, אך גם את מגבלות היכולת של המגזר הפרטי. טק מעוניינת להפחית את מספר הילדים המתים מדי שנה כתוצאה ממחסור באבץ, המסתכם בקרוב ל-800 אלף. מעבר לכך שמדובר בדבר הנכון לעשות, זהו מאמץ הגיוני מבחינה עסקית עבור החברה, משום שהיא מייצרת אבץ ויכולה להיעזר בכך בשביל למצוא שוק חדש למוצריה. אך בפעם הבאה שהעולם העסקי יעבור טלטלה - תוכנית האבץ תהיה בסכנה.



אם הדבר לא היה הגיוני מבחינה כלכלית, הוא לא היה בן קיימא. המציאות מוכיחה כי כשארגונים מנסים לעסוק בסוגיה ספציפית בתחום שבו הם מומחים, הם יכולים לתרום משמעותית. אך הם תמיד יהיו רק חלק מהפתרון.



הכותב הוא מנהל מרכז לינקולן בביה"ס ת'אנדרבירד לניהול גלובלי ומחבר הספר ".earth inc"



***



הסוגיה: האם חברות מסחריות יכולות לעזור לפתרון בעיות העולם?



הפתרון: בהחלט, אם הן יחליטו להירתם לכך



הדרך: לסייע בפתרון בעיה בתחום התמחותה של החברה, שתיהפך גם למנוף כלכלי בעבורה



harvard business monday morning



מפרסומי בית הספר למינהל עסקים של אוניברסיטת הרווארד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully