וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיית הנדל"ן פוגשת את השר אטיאס

רותם שטרקמן

9.8.2010 / 8:10

כיצד מתמודדים עם המחירים הגבוהים של הדירות במרכז? רותם שטרקמן חושב שהשקעה בכבישים, ברכבות ובתקשורת היא פתרון הולם. אלא שבישראל אוהבים פתרונות קסם

ענף הדירות בישראל הוא מהתחרותיים במשק, אבל גם הבוקר נמלאו העיתונים כותרות על מחירי הדירות שמקשים על זוגות צעירים לרכוש דירה. הסיבה העיקרית: היצע נמוך של דירות באזור המרכז שבו הרוב רוצים לגור. למה הם רוצים לגור במרכז? כי כאן הם עובדים וכאן חיים המשפחות והחברים שלהם.

אלא שאת מחירי הדירות במרכז לא פשוט להוריד באמצעים רגולטוריים וגם את הריבית שניפחה את המחירים בשנתיים האחרונות לא קל להעלות במצב הכלכלי הנוכחי. אז מה אפשר לעשות? מה שעושות מדינות שחושבות לטווח ארוך - להשקיע בכבישים, ברכבות ובתקשורת. לתת הטבות לחברות שמסיטות עסקים לפריפריה. להשקיע בחינוך ובתרבות.

מכיוון שאצלנו מעדיפים פתרונות קסם מהירים, הגיעה אתמול למשרדו של שר השיכון אריאל אטיאס פיית מחירי הנדל"ן. אטיאס כינס בבהילות את בכירי משרדו והציג בפניהם שתי הצעות לטיפול במשבר:

1. הורדה חד פעמית של 30% במחירים.

2. ירידה מתמשכת של המחירים במשך עשר שנים.

אמר מומחה א': ההצעה הראשונה תשמח את כל עשרות אלפי הזוגות שמתכננים לרכוש דירה בשנה הקרובה. אבל יש עשרות אלפי זוגות שרכשו דירות בשנה-שנתיים האחרונות במשכנתאות גדולות ויש מיליון בעלי בתים. אם נפיל להם את המחירים, הם יפסידו חלק גדול מההון העצמי שלהם. זה יגרור תהו ובוהו במדינה. חלק מהם יפסיק לשלם את המשכנתה, אחרים יצמצמו בצריכה אחרי שיגלו שנהפכו לעניים. זה יכניס את המערכת הפיננסית למשבר ואת המשק למיתון, כמו שקרה בארה"ב.

שאל מומחה ב': מה יעשו אלה שרק באחרונה חתמו על רכישה? ומה עם כל אלה שהחליטו למכור? עם צניחה של 30% במחיר הם יקפצו מהגג.

הפיה החלה להתעייף והדיון עבר להצעתה השנייה. המחירים יירדו להם לאטם ובכל חודש יהיו כותרות שיעשו טוב לכבוד השר, הסכימו היועצים. רק יועץ התקשורת קילקל את האווירה: ואם ההסכם עם הפיה ידלוף לעיתונים? זה יעצור את שוק הנדל"ן. כולם יחכו לנצח, אף קבלן לא ייבנה. וכך שולחה הפיה לדרכה מבלי שהיועצים של השר הצליחו להחליט איך לסייע לזוגות צעירים מבלי לפגוע בכל האחרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully