וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה יעלה להחליף פועל פלסטיני בישראלי?

אורה קורן

9.8.2010 / 11:30

התאחדות התעשיינים ביקשה מהתמ"ת 2,000 שקל לכל עובד ישראלי שיחליף פלסטיני בשטחים. זאת, אם תתממש כוונת הפלסטינים לאסור תעסוקה ברחבי ההתנחלויות מתחילת 2011

התאחדות התעשיינים ביקשה ממשרד התמ"ת לסייע במימון של 2,000 שקל לעובד ישראלי במפעלים בשטחים, שיחליף עובד פלשתיני. זאת, אם תתממש כוונת הפלשתינים לאסור תעסוקה ברחבי ההתנחלויות מתחילת 2011. במשרד התמ"ת בוחנים חלופות סיוע לתעשיינים בעיקר באמצעות מסלול תעסוקה, המיועד למימון העסקת עובדים בפריפריה, בכלל זה לקידום העסקת חרדים ובני מיעוטים. על פי מקורבים לתעשיינים, הסכמה ברוח זו כבר גובשה עקרונית עם משרד התמ"ת, אולם טרם נחתמה.

חלופה נוספת שנבחנת היא אישור להעסקת עובדים זרים בהתנחלויות. עם זאת, כיוון שזו נחשבת בעייתית יותר מבחינה חקיקתית, ההערכה היא, כי החלופה שסיכוייה טובים יותר להתממש היא פיצוי כספי למעסיקים. זאת, מתוך ההנחה כי ישראלים לא יהיו מוכנים לעבוד בשטחים בשכר שמקבלים הפלשתינים.

עם זאת, ברמה הלאומית גם חלופה זו נחשבת בעייתית, כיוון שללא תוספת תקציב היא עלולה לפגוע במדיניות התעסוקה הממשלתית בתוך הקו הירוק. לכן צפוי כי התעשיינים יובילו מהלך להגדלת תקציב מסלול התעסוקה. על פי תחשיבי התעשיינים, עלות החלפת העובדים הפלשתינים תהיה כ-44 מליון שקל בחודש, כשתקציב כל מסלול התעסוקה הוא 50 מליון שקל בשנה.

בעיתיות נוספת היא בהכוונת הסיוע לעובדי תעשיה בלבד, כשבעיה דומה תהיה בהתנחלויות בתחומי מסחר ושירותים, בנייה וחקלאות. כפי שפורסם ב-TheMarker, בשבוע שעבר נערכו במשרד התמ"ת דיונים לגיבוש תכניות מגירה לטפל במצב, בו בתחילת 2011 יפסיקו 22 אלף פלשתינים להגיע לעבוד בהתנחלויות. מדובר בעובדי בניין, תעשיה וחקלאות. זאת, על רקע כוונת הרשות הפלשתינית ליישם בתחילת 2011 את החוק האוסר העסקת פלשתינים.

דאגה בהתאחדות התעשיינים

שר הכלכלה הפלשתיני, חסן אבו ליבדה אישר ל-TheMarker, כי הרשות הפלשתינית מתכננת לאסור על עובדים פלשתינים לעבוד בהתנחלויות מתחילת 2011. לדבריו, מועד החלת החוק שנחקק לפני חודשים ספורים תלוי גם בדיונים על תעסוקה חלופית, שהרשות מנסה לארגן לעובדי ההתנחלויות. על פי נתונים פלשתינים, מדובר בכ-21 אלף עובדים.

משרד התמ"ת נערך לגיבוש חלופות לעובדים אלה בתיאום עם התאחדות התעשיינים. את הדיונים מרכז מנכ"ל המשרד, שרון קדמי. מקורות ישראלים מקורבים לדיונים ציינו, כי בד בבד נמשכים מגעים בין הצדדים לביטול החקיקה הפלשתינית, תוך הדגשת השכר הגבוה יחסית והיציב של העובדים הפלשתינים בהתנחלויות. מקורות פלשתינים ציינו, כי לא ידוע להם על מגעים שכאלה.

בהתאחדות התעשיינים מתיחסים בדאגה לאפשרות שהחוק יתממש ותוך כחצי שנה ייפגעו מפעלי התעשיה בשטחים פגיעה קשה. על פי נתונים שבידי ישראל, בהתנחלויות מועסקים 22 אלף פלשתינים, מהם 11 אלף בבניה, 8,000 במסחר ותעשייה ו-3,000 בחקלאות. התעשיינים מבקשים להבטיח פיצוי הולם למפעלים בשטחים שייפגעו מחרם פלשתיני. בנוסף נבחנו חלופות של הכשרת עובדים ישראלים להחלפת הפלשתינים ולהבאת עובדים זרים.

החוק הפלשתיני מהווה שלב נוסף במאבק הפלשתיני נגד ההתנחלויות, לאחר שלפני כשלושה חודשים קראה הרשות הפלשתינית לתושביה להחרים מוצרים המיוצרים בהתנחלויות. לפני כחודשיים אמר אבו ליבדה במהלך מיפגש באוניברסיטת תל אביב, כי ההתנחלויות אינן חוקיות ולכן לפלשתינים זכות חוקית להטיל חרם על מוצרים מההתנחלויות. "שימוש במוצרי ההתנחלויות על ידי הפלשתינים יהיה סוג של השמדה עצמית", הוסיף.

לדבריו, מוצרי ההתנחלויות מבוסים על גזילת משאבים פלשתינים, בהם קרקעות ומים. ההשפעה של מוצרי התנחלויות על הפלשתינים היא מעבר לנתח שוק מקומי, ולמעשה, הסבסוד הישראלי של ההתנחלויות יוצר עיוות בתחרות בין אנשי העסקים הפלשתינים ואלה מההתנחלויות. "לא מקובל שפלשתינים יצטרכו להתחרות באנשי עסקים מההתנחלויות. זו תחרות לא הוגנת, שגם הורסת את הכלכלה הפלשתינית", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully