וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברי הנהלת בנק ישראל: יש להשהות צעדים מקרו-כלכליים לטיפול בשוק הדיור

טל לוי

9.8.2010 / 13:13

כל חברי הנהלת הבנק המליצו להעלות את הריבית ב-0.25% ל-1.75%



כל ארבעת חברי ההנהלה שהשתתפו בדיוני הריבית המליצו להעלות את הריבית ב-0.25% ל-1.75% - כך עולה מפרוטוקול דיוני הריבית שפירסם בנק ישראל בצהריים.







בבנק ישראל הדגישו שוב כי הבנק מנהל מדיניות העקבית עם תהליך הדרגתי של החזרת רמת הריבית לרמה "נורמלית" שנועד לבסס את האינפלציה בתוך תחום היעד ולתרום להמשך ההתאוששות בפעילות במשק, תוך שמירה על היציבות הפיננסית. קצב עליית הריבית אינו קבוע, אלא תלוי בסביבת האינפלציה, הצמיחה במשק הישראלי והעולמי, המדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים העיקריים ובהתחשב בהתפתחות שערי החליפין של השקל.



המשתתפים דנו בעדכון הערכת האינפלציה של חטיבת המחקר כלפי מעלה, ובעלייה של הציפיות לאינפלציה מהשוק, ושל הערכות האינפלציה של החזאים הפרטיים לסביבות הגבול העליון של תחום היעד. הוזכר כי העדכון כלפי מעלה בתחזית האינפלציה של חטיבת המחקר נבע בעיקר מפיחות שער החליפין האפקטיבי, הצפי להמשך עליית מחירי הדיור וכוונת הממשלה להעלות מסים עקיפים.



שוק העבודה ממשיך להתאושש



המשתתפים דנו במצב המשק הריאלי. צויין כי הצמיחה ברביע השני ככל הנראה היתה גבוהה, על אף ירידה ביצוא שנבעה מהתמתנות מסוימת בפעילות העולמית. יתרה מזאת, המשתתפים הדגישו כי שוק העבודה ממשיך להתאושש - השכר עולה והאבטלה ממשיכה לרדת. עם זאת, צויין כי אינדיקטורים כגון המדד המשולב למצב המשק, סקר החברות של בנק ישראל, מדד מנהלי הרכש ונתוני סחר החוץ מעידים כי במהלך הרבעון השני חלה התמתנות בצמיחה שצפויה להשתקף בנתוני הרבעון השלישי.



חלק מהמשתתפים הביעו הערכה כי על אף הנתונים הפחות חיוביים עבור הרבעון השלישי, נראה כי אי-הוודאות והסיכונים הריאליים דווקא פחתו החודש לאור הירידה בסיכון להחרפה משמעותית במשבר החוב באירופה. ניתוח של מכלול הנתונים הוביל להערכה לפיה תימשך הצמיחה החיובית בהתאם לתחזיות המוקדמות של בנק ישראל - צמיחה בשיעור של 3.7% ב-2010 - תוך צמצום הדרגתי של פער התוצר.



יש להשהות צעדים מקרו-כלכליים לטיפול בשוק הדיור



המשתתפים דנו בהתפתחויות בשוק הדיור על רקע עליית מחירי הדירות ב-21% במהלך השנה האחרונה (עד חודש מאי) לצד המשך ההתרחבות באשראי למשכנתאות. המשתתפים דנו במידת נחיצותם של צעדים מקרו-יציבותיים לאור הגידול ברכישת דירות לצורך השקעה והיקף הנרחב של האשראי למשכנתאות במסלול של ריבית משתנה. הוזכר כי בתחילת חודש יולי נכנסה לתוקף הוראת המפקח על הבנקים בדבר הפרשה נוספת בגין הלוואות לדיור שניתנו ביחס מימון גבוה. הועלתה הסברה שהעלייה במתן אשראי למשכנתאות בחודשים האחרונים נועדה להקדים את כניסת ההוראה לתוקף. רוב המשתתפים סברו כי לפני ביצוע צעדים מקרו-ייציבותיים נוספים יש להמתין וללמוד את השפעת הצעדים שנעשו.



לבסוף, המשתתפים הדגישו שגם אחרי העלאת ריבית המומלצת ב-0.25%, המדיניות המוניטרית תישאר מרחיבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully