וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נציבות המדינה הזהירה על אפליה - טבע ותעש שינו את נוסח מודעות הדרושים

חיים ביאור

9.8.2010 / 14:23

זאת לאחר שהחברות פירסמו מודעות דרושים המפלות בין נשים לגברים בניגוד לחוק



עשרות חברות מהמגזר הציבורי והפרטי שפירסמו מודעות דרושים המפלות בין נשים לגברים בניגוד לחוק, אולצו לשנות את נוסח המודעות בעקבות מכתבי אזהרה שקיבלו באחרונה מנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה במשרד התמ"ת.



כך, למשל, חברת טבע שפירסמה בעיתוני הדרושים מודעה המתחילה במילים: "אתה תזניק את הקריירה שלך". בעקבות פנייתה של נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה במחוז ירושלים והדרום, עו"ד אינה דויד סולטנוביץ', הודיעה הנהלת טבע כי תשנה את המודעה כך שתפנה לגברים ולנשים כאחד.



במקרה אחר פירסמה התעשיה הצבאית (תעש) מודעת דרושים הפונה לגברים בלבד, שהחלה במילים: "הטובים לתעש". לאחר שהנציבה במחוז תל אביב והמרכז, עו"ד שרון אברהם וייס, פנתה לחברה, תוקנה המודעה.



נציבות שירות המדינה, גוף האמור להקפיד על אי אפלייה בין המינים בקבלה לעבודה, פירסמה מכרזים, מודעות דרושים והזמנה לגשת לבחינות קבלה בנוסח מפלה. בעקבות הפנייה אליה, הודיעה נציבות השירות כי תפרסם מודעות דרושים חדשות ותכניס תיקונים למכרזים ולהזמנות לבחינות.



גם הסוכנות היהודית שינתה את מודעות הדרושים שפירסמה, בהן הופיע תנאי מפלה הפונה לקהל מחפשי העבודה בלשון זכר בלבד.



הנציבה הארצית לשוויון הזדמנויות בעבודה, עו"ד ציונה קניג-יאיר, אמרה כי אפליית נשים בקבלה לעבודה מתבטאת לעתים לאו דווקא בפנייה לדורשי עבודה בלשון זכר, אלא גם בדרישות לא רלוונטיות לתפקיד. לדוגמא, במכרז למנהל תפעול למעון לחיילים משוחררים המופעל על ידי עיריית ראשון לציון, נוסחה אמנם המודעה באופן שוויוני לשני המינים, אך היא כללה דרישות הנגועות באפלייה לכאורה. בין היתר נדרש "שירות ביחידה קרבית בצה"ל" וגם "שחרור בדרגת סא"ל או סנ"צ". לאחר התערבות של נציבות שוויון הזדמנויות, שדרשה להקפיא את המכרז, נאותה העמותה לפרסם מכרז חוזר בנוסח שאינו מפלה בין המינים.



לדברי קניג, "אפליה על רקע מין במודעות דרושים אינה פועלת רק לרעת נשים, אלא גם לרעת גברים". לדוגמא, במודעות שפרסם הווטרינר הראשי במשרד החקלאות, נכתב: "דרושה אסיסטנטית מנוסה בלבד" וחברת עוצמה פירסמה בעיתונים מודעה המזמינה "מזכירה מנוסה".



עם זאת קניג אמרה כי למרות המקרים הרבים של אפלייה בקבלה לעבודה, נראה כי המודעות לצורך להבטיח שוויון הזדמנויות מחלחלת לתודעה של המעסיקים. לדוגמא, הלשכה המשפטית של חברת התקשורת פלאפון פנתה מיוזמתה לנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה כדי להתייעץ עמה בנוגע לנוסח של מודעת דרושים העומדת להתפרסם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully