וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליון בוחן: האם העברת קרקעות לידיים פרטיות פוגעת בחוק יסוד?

רנית נחום-הלוי

9.8.2010 / 19:48

דורית בייניש: "גם אני לא בטוחה שאני מבינה לאן הרפורמה הולכת"



בית המשפט העליון הורה למדינה להשיב תוך 30 יום האם הפרטת קרקעות המדינה בשטח של 800 אלף דונם מהווה פגיעה בחוק יסוד מקרקעי ישראל, הקובע כי הבעלות במקרקעי ישראל לא תועבר במכר ובשום דרך אחרת.



על התערבותו של בית המשפט העליון - בהרכב נשיאת בית המשפט העליון דורית בייניש, המשנה לנשיאה אליעזר ריבלין והשופטת מרים נאור - הוחלט בשבוע שעבר בעקבות עתירה שהגיש עו"ד גלעד ברנע. העתירה הוגשה בשם תנועת דרור ישראל, הנוער העובד והלומד, הסתדרות השומר הצעיר בישראל, חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וחברי הכנסת שלי יחימוביץ', אריה אלדד, ונחמן שי. הללו ביקשו מבית המשפט לבטל תיקון שעשתה הכנסת בחוק יסוד ואת אישור רפורמת הקרקעות - המאפשר העברת כל הקרקעות המדינה (למעט אלה שבייעוד חקלאי) לידיים פרטיות.



הרפורמה להפרטת הקרקעות שאושרה במהלך 2009 קבעה כי יופרטו כ-800 אלף דונם משטחי המדינה, בעוד שעד היום ניתן היה למכור בבעלות פרטית רק 200 אלף דונם. אחד הטיעונים המרכזיים בתשובת המדינה להגדלת הפרטת שטחי המדינה הוא, כי אלו מהווים רק 4% מקרקעות המדינה. "טענה זו היא היתממות והטעיה בוטה", נטען מהמטה למאבק בהפרטת הקרקעות, "שכן שטח זה הוא בשיעור כפול מסך כל השטח שיש במדינה כעתודה לבנייה עתידית, ולמעשה יידרשו למעלה מ-80 שנה כדי לבנות בו".



בעתירה נטען עוד, כי החוק מעניק הטבה כלכלית רבת היקף ללא הצדקה לבעלי האמצעים, שאלה יאגרו קרקעות וימתינו לשעת הכושר שהביקוש יגבר ויאמירו את מחירי הקרקע. בעיה זו כבר היטיבה לבטא עו"ד רחל זכאי, לשעבר יועמ"ש למינהל מקרקעי ישראל בדיון שהתקיים באפריל 2008: "ומה יעשה הציבור אם ביום מן הימים ירצה לקבוע כיעד לאומי התיישבות באיזור מסוים ולא באיזור אחר? ילך אצל בעלי הממון שהקרקע עברה לידיהם ויבקש את חסדיהם?".



בעתירה שהגיש עו"ד ברנע התעוררה בעיה נוספת הנוגעת למונח "קרקע עירונית", שלפיה המדינה שינתה את הגדרה למונח וכיום הדבר מרחיב את היקף השימוש בקרקע, כך שההפרטה תחול גם על קרקע בלתי מפותחת, שטחים פתוחים וכפריים. בתוך כך חייב בית המשפט את המדינה להסביר תוך 30 יום המונח "קרקע עירונית". "המונח קרקע עירונית הוא מטעה באופן בוטה", הסביר עו"ד ברנע בבית המשפט, "אדם מן הישוב שאומרים לו קרקע עירונית הוא חושב שזה בעיר, אך למשעה מדובר בכל הקרקעות בישראל למעט קרקע חקלאית ובעלי חיים".



בדיון שהתקיים בבית המשפט התקשו השופטים להתערב בהחלטת הממשלה והכנסת לתקן חוק יסוד. עם זאת, נשמע מדבריהם שגם הם לא מבינים את מורכבות הרפורמה. "גם אני לא בטוחה שאני מבינה לאן הרפורמה הולכת", אמרה נשיאת בית המשפט דורית בייניש, "ברור שזה מטריד, ריכוזיות של הקרקע בידי חוכרים פרטיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully