וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאבק על ניטרליות הרשת: "תוכנית גוגל-ורייזון הופכת את אוטוסטראדת המידע לכביש אגרה"

סוכנויות הידיעות

9.8.2010 / 22:59

המבקרים: "התוכנית מבשרת על סופה של האינטרנט כפי שאנו מכירים אותה"



הצעת המדיניות המשותפת שהציגו היום ענקית האינטרנט וחברת הטלקום ורייזון בארה"ב לגבי סוגיית "ניטרליות הרשת", עוררה ביקורת חריפה בקרב ארגונים בתחום המדיה, אשר טענו כי התוכנית סוללת את הדרך לסופה של האינטרנט כפי שהכרנו אותה עד היום.



התוכנית גובשה על רקע הויכוח החריף המתחולל בארה"ב סביב הסוגיה של "ניטרליות רשת" - כלומר העיקרון לפיו אסור לספקי אינטרנט כמו חברות כבלים וטלפון לחסום גישה לאתרי אינטרנט מסוימים או לגרום להאטה בקצב הגלישה אליהם, ואשר נועד להבטיח את המשך הזרימה החופשית של מידע ותוכן באינטרנט.



התוכנית, שאותה מבקשות גוגל וורייזון להפוך למדיניות הציבורית הרשמית של ארה"ב באמצעות הצעת חוק שניסחו, "מבקשת להפוך את אוטוסטראדת המידע לכביש אגרה", נאמר בהודעה שפירסם ארגון מדיניות המדיה פרי פרס (free press) בעקבות הצגת התוכנית היום על ידי שתי החברות.



"גוגל וורייזון מנסות להציג את העסקה הזו בתור צעד קדימה" בסוגיית ניטרליות רשת, בעוד שלמעשה התוכנית "מכשירה את העיצוב מחדש של האינטרנט לטובתן של קומץ חברות וספקיות אינטרנט עתירות ממון", נאמר עוד בהודעת פרי פרס.



"העסקה מסמנת את תחילת הסוף של האינטרנט כפי שאנו מכירים אותו. למן ההתחלה, הרשת היתה זירה שאיפשרה לכל התוכן לנוע באותה המהירות, בין אם מדובר בחדשות מהדורת הערב של רשת הטלוויזיה abc ובין אם מדובר בוידיאו-בלוג של הדוד שלך. כל זה הולך להשתנות, והמשמעות עגומה עבור עתידה של האינטרנט, של הטלוויזיה, הרדיו וקולות עצמאיים", לפי פרי פרס.



עיקר הביקורת לגבי התוכנית, אשר כוללת שבעה עקרונות בסיסיים, נוגעת לעקרונות החמישי והשישי. התוכנית אמנם אוסרת על ספקיות שירותי אינטרנט להגביל או להאט באופן כלשהו את הגישה לתוכן ברשת, אולם העיקרון החמישי והשישי של התוכנית מתירים לעשות זאת בשירותי אינטרנט אלחוטיים כמו טלפונים סלולרים, וכן בשירותי אינטרנט עתידיים.



מוקדם יותר היום, לאחר חודשים של משא ומתן, הציגו מנכ"ל גוגל, אריק שמידט, ומנכ"ל ורייזון, איוון סיידנברג, בשיחת ועידה משותפת את תוכנית המדיניות הציבורית שגיבשו, ואשר נועדה להפוך להצעת חוק, שעליה תבסס מדיניות ארה"ב בסוגיה של ניטרליות רשת.



התוכנית, אשר פורסמה בבלוג של חברת גוגל, כוללת שבעה עקרונות מרכזיים. הראשון קובע כי יש להפוך לברי-אכיפה את עקרונות הפתיחות של תקשורת פס רחב קווית שגובשו על ידי נציבות התקשורת הפדרלית (fcc).



לפי העקרון השני בתוכנית, יש להעניק סמכות חוקית לענישה נגד מדיניות מפלה. "משמעות הדבר היא בראשונה, לא יוכלו ספקי אינטרנט קווי בפס רחב להפלות לרעה תוכן חוקי באינטרנט, יישומים או שירותים, באופן שמזיק למשתמשים או פוגע בתחרות", נכתב במסמך.



העיקרון השלישי בתוכנית קובע כי יש לקבוע תקנות שיבטיחו שקיפות הן בשירותי אינטרנט קוויים והן בשירותים אלחוטיים, והרביעי מעניק ל-fcc סמכות לאכוף את הכללים שציונו לעיל, ואף להטיל קנס של עד 2 מיליון דולר בגין הפרתם.



העיקרון החמישי בתוכנית קובע כי "יש לאפשר לספקי פס רחב להציע גם שירותים נוספים ומובדלים, בנוסף לשירותי הגישה לאינטרנט ושירותי הוידיאו הקיימים כיום". שירותים חדשים אלו עשויים להיות מגוונים, ולכלול שירותי מעקב רפואי, רשתות חכמות, שירותי חינוך מתקדמים, או אפשרויות בידור וגיימינג חדשות".



העיקרון השישי שעליו הסכימו גוגל וורייזון בתוכנית שגיבשו, מבדיל בין רשתות קוויות ורשתות אלחוטיות, ולמעשה פותר את האחרונות מכל העקרונות הקודמים שנקבעו, למעט הדרישה לשקיפות. הסיבה לכך טמונה בעובדה ששוק רשתות הפס-רחב האלחוטיות עודנו נמצא בחיתוליו.



העיקרון השביעי והאחרון בתוכנית קובע כי יש להבטיח שירותי פס רחב בכל האזורים בארה"ב אשר בהם הם אינם קיימים כיום.



הצעת המדיניות המשותפת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully