וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"האייפד ישנה את אופן צריכת המדיה בישראל"

מאת איילה צורף

10.8.2010 / 6:51

כחודש לפני ההשקה הרשמית של האייפד בישראל, כמה מגופי התקשורת המקומיים עובדים במרץ על פיתוח אפליקציות למחשב הלוח ? בקשת וברשת בונים ספריות וידאו ייעודיות; ב-ynet ובוואלה שוקדים על חיבור נכון בין וידאו לתוכן במכשיר החדש ? מנגד, בחדשות 2 ובדפי זהב לא ממהרים:



>> במסדרונות אתר מאקו של קשת אפשר היה לראות בשבועות האחרונים כמה וכמה אנשים מסתובבים עם מכשיר אייפד חדש ונוצץ. כדי שהבכירים של זכיינית ערוץ 2 וזרוע האינטרנט שלה ילמדו להכיר את זירת התוכן החדשה והלוהטת של מחשבי הטאבלט (לוח), נרכשו כמה מכשירים כאלה לשימוש פנימי.



פחות מחצי שנה לאחר שיצא בארה"ב, עוסקים גופי התקשורת הגדולים בישראל בשאלה כיצד להיערך לעליית האייפד לארץ. חלקם מזדרזים לקפוץ על העגלה הפופולרית, ונמצאים בימים אלה בעיצומו של תהליך פיתוח אפליקציה ייעודית עבור האייפד. אחרים מעדיפים להמתין ולראות כיצד יתקבל המכשיר בקרב הגולשים בישראל.

קשת, כאמור, כבר החליטה שהיא צריכה להיות שם, ואסף מצנע, עורך אתר מאקו, הופקד על הקמת האפליקציה שלה לאייפד, שלדבריו נמצאת בשלבי הפיתוח האחרונים. כמובן שכבר כיום ניתן לצפות באייפד בתכנים של מאקו - כמו גם של מרבית האתרים הגדולים האחרים בישראל - בגלישת אינטרנט רגילה באמצעות דפדפן, אך מדובר באיכות צפייה ירודה יחסית לזו שיכולה לספק אפליקציה ייעודית.



"האפליקציה שלנו תהיה מבוססת על תוכני וידאו בלבד, ללא תוכן כתוב", אומר מצנע. "היא תכיל ספריית סרטים וקטעי וידאו גדולה מאוד של קשת ומאקו, וכן פרקים באורך מלא של סדרות קשת". לדברי מצנע, האפליקציה - שתהיה ללא תשלום - צפויה להיות זמינה למשתמשי האייפד כבר בשבועות הקרובים.



לפי הערכות של בכירי קשת ובכירים בחברות הסלולר, בישראל יש כיום כ-1,500-2,000 מכשירי אייפד בלבד, שנרכשו בחו"ל. האופטימיים יותר מדברים על 4,000 מכשירים. "מדובר במספר קטן יחסית של מכשירים", מסכים מצנע, "אבל ההנחה שלנו היא שהאייפד ומכשירים דומים יתרבו בקצב גבוה, וזה ישנה משמעותית את אופן צריכת המדיה בישראל".



לומדים מה"ניו יורק טיימס"



גם בקבוצת ידיעות אחרונות עוסקים רבות באייפד בשבועות האחרונים: ב-ynet החליטו שלא לחכות להשקה הרשמית של המכשיר בישראל, והחלו כבר לפני כמה חודשים לפתח אפליקציה ייעודית לאתר, שלפי הערכות תהיה מוכנה בתוך כמה שבועות. באתר נערכים לתחילת השיווק של איי-דיגיטל, היבואנית הרשמית של האייפד לישראל, במטרה להתחיל לקדם את האפליקציה שלהם בסמוך להשקת המכשיר בישראל.



בין היתר, שואבים ב-ynet השראה מה"ניו יורק טיימס", שהעלה את אפליקציית בחירת העורכים שלו - אסופת כתבות וידאו וטקסט מתוך מגוון מדוריו של העיתון, המוצעת לקוראים בחינם.



הבסיס של האפליקציה הזו צפוי לשמש גם את ידיעות מגזינים. שם טרם החלו לפתח חומרים ייעודיים לאייפד או למחשבי טאבלט בכלל, אבל מימי מוזס, האחראית על תחום המגזינים בקבוצה, משקיעה בנושא לא מעט מזמנה.



בידיעות מגזינים ממתינים לראות את קצב החדירה של האייפד לישראל, אך במקביל שומרים על עין פקוחה על הזירה העולמית, כדי לזהות את המודל העסקי שיצליח בזירת המגזינים בתשלום. מגזין "טיים", למשל, מוכר כל גיליון דיגיטלי ב-5 דולרים. גם ההוצאה לאור קונדה נסט, שבין מגזיניה הבולטים "ווירד", "ווג" ו"גלאמור", השיקה בסמוך ליציאת האייפד בארה"ב אפליקציה למנוי בתשלום. המגזין הראשון של ידיעות הצפוי לעלות על מסך האייפד הוא בלייזר, שיקבל אפליקציה שתבוסס על הפיתוח שמבצעים כעת ב-ynet.



גם בוואלה עובדים בימים אלה במרץ על אפליקציה לאייפד. מי שמופקדת על התחום היא החברה הבת של וואלה וזרוע הסלולר שלה, מינטמארק (mintmark). "אנחנו מעריכים שגם בישראל, האייפד ומכשירי הטאבלט האחרים ייהפכו למוצר שאנשים משתמשים בו במקומות לא שגרתיים: במטבח תוך כדי אכילה, בסלון תוך כדי צפייה בטלוויזיה או במיטה", אומר מנכ"ל מינטמארק, נעם וולף. "האייפד אינו תחליף לסלולרי. הוא מכשיר אינטרנט לבית או למשרד. הוא כנראה לא ייהפך למחשב העיקרי, אלא ישמש בעיקר לצריכת מידע ובידור".



לדברי וולף, "התחלנו את הבנייה של האפליקציה הייעודית של וואלה לאייפד, ויעברו כמה חודשים עד שנוציא אותה לשוק. אני מאמין שכאשר איי-דיגיטל תתחיל לשווק את האייפד בישראל, האפליקציה של וואלה כבר תהיה מוכנה. עיקר הדגש שלנו יהיה על שילוב נכון של וידאו וטקסט, עם גישה מהירה לתוכן וידאו".



לפני כמה חודשים השיקה וואלה את פעילות הפרסום שלה בסלולר, והיא מוכרת למפרסמים שטחי פרסום באפליקציית וואלה באייפון. כעת אומר וולף כי "מי שירכוש אייפד יהיה משתמש כבד באינטרנט, אבל ההכנסות מכך יגדלו לאט. כמה אלפי משתמשים לא מכניסים מיליונים מפרסום".



נכון להיום, הפרסום באייפד בארה"ב מבוסס רובו ככולו על באנרים שהקלקה עליהם מובילה לקטעי וידאו באיכות גבוהה. בישראל החל רק כעת פרסום וידאו באייפון: בשבוע שעבר עלה קמפיין וידאו של שופרסל באפליקציית האייפון של וואלה.



בזירת הטלוויזיה, אחת המקדימות להתכונן היא רשת, זכיינית ערוץ 2. "אנחנו בשלבים מתקדמים של בניית האפליקציה לאייפד. במקביל אנחנו מחכים לראות איך יתקבל המוצר מבחינת משתמשים ומפרסמים", אומר דני קשתי, מנהל הפיתוח העסקי ברשת. "האפליקציה שלנו תשים דגש על וידאו, ללא תוכן כתוב. אין לנו עניין להעמיס על הגולש טקסטים". לדבריו, " במקרה של האייפון הערכנו בתחילה שלא יהיה ביקוש לפרקים באורך מלא, אבל ראינו שיש ביקוש לתכנים ארוכים, ואנו מעריכים שכך יהיה גם בקרב צרכני האייפד - ולכן נעלה בו פרקים באורך מלא של סדרות שלמות, כמו למשל 'אחד העם 101'".



"מודל מסחרי לא פתור"



לעומת קשת, ynet, וואלה ורשת, שנמצאות בתהליכים מתקדמים למדי של בניית נוכחות באייפד, אחרים מטילים ספק בצורך למהר לפתח אפליקציות ייעודיות למחשבי הטאבלט. חברת החדשות של ערוץ 2 היא אחת מהo. "אפליקציית תכנים של חברת החדשות לאייפד נמצאת בתוכנית העבודה שלנו ל-2011, ולא לפיתוח מיידי", מסביר לירן דן, סמנכ"ל טכנולוגיות של חברת החדשות. "להערכתנו אפשר לחכות עם זה, כי האפליקציה הנוכחית שלנו לאייפון טובה מספיק גם לשימוש באייפד. אבל ברור גם לנו שככל שתגבר כמות המשתמשים באייפד, נצטרך לבנות מוצר ייעודי. אנחנו נחכה, נלמד את התחום, ובעוד כמה חודשים כבר נהיה חכמים יותר לגבי מידת השימושיות של האייפד".



חברה נוספת שבוחרת בינתיים בעמדת המתנה היא דפי זהב. "אנחנו היינו החברה הראשונה בישראל שהשיקה אפליקציה מסחרית לאייפון. אחד הגורמים לכך היתה ההבנה שהגעתו לישראל מבשרת על עידן חדש בשימוש בתוכן במכשירים סלולריים", מסביר זאב גרובר, סמנכ"ל הפיתוח העסקי . ואולם לדבריו, "במקרה של האייפד - רב הנסתר על הגלוי. הוא מייצר באזז גדול מאוד בקרב הרוכשים הראשונים, אבל עדיין לא ברור איזו השפעה תהיה לו על צריכת המדיה ועל חשבון מה הוא יבוא. לא ברור איזה שימוש יעשה בו מי שיש לו גם אייפון, גם אייפד וגם מחשב נייד.



"האפליקציה הקיימת של דפי זהב לאייפון נותנת מענה סביר גם למשתמשי האייפד, מה שמשאיר לנו זמן לבחון את המגמה", אומר גרובר. "בניגוד לאייפון, אז היה לנו ברור שאנחנו חייבים להיות ראשונים בשוק הזה שמייצר מהפכה, כעת נמתין לראות את קצב האימוץ של האייפד בישראל, ולפי זה נחליט כמה מאמצים וכסף נשקיע בו".



הפרסום באייפד עדיין בתולי



גם שוק הפרסום המקומי לא יזנק על האייפד מיד עם הגעתו לישראל - כך מעריכים בכירי הענף שעמם שוחחנו. הערכה היא שיהיו כמה חברות שיזדרזו לייצר קמפיינים מותאמים לצפייה באייפד מתוך רצון להפגין חדשנות, אך בפועל, הכמות הקטנה של מחזיקי אייפד בשלב הראשון לא תצדיק השקעה של זמן ומאמץ בקמפיינים ייעודיים למכשיר.



"גם באייפד בארה"ב, שמוביל את המגמה העולמית, הפרסום הוא בתולי", אומר אחד הבכירים בעולם הפרסום המקומי. "אמנם אפל כבר הודיעה על צבר הזמנות של כמה עשרות מיליוני דולרים, אבל גם באפליקציות האמריקאית עוד לא נראתה כמות משמעותית של פרסומות במכשיר. להערכתי תעבור לפחות שנה, אם לא שנתיים, עד שהפרסום באייפד ייהפוך למשמעותי בהיקפים שלו בישראל".



לדברי קשתי מרשת, גם שם עדיין תוהים לגבי היכולת להרוויח מפרסום באייפד. "אנחנו רוצים לראות אם הכלי הזה יהיה מדיה רלוונטית למפרסמים", הוא אומר. "יש כאן מודל מסחרי לא פתור: אין לנו ספק שהאייפד יתפוס בישראל. השאלה היחידה שלא ברורה לנו היא כמה מהר יתחילו לפרסם שם. ניתן להסתכל על האייפון כדוגמה: כל חברות התוכן הגדולות הוציאו אפליקציות לאייפון. הן נראות ממש טוב ויש להן הרבה מאוד משתמשים - אבל לא נכנס מזה כסף גדול".



-



? "טיים מגזין" מאפשר רכישת מנוי לעיתוניו החודשיים תמורת 5 דולרים בחודש. האפליקציה כוללת את כל תוכני המגזין, בנוסף אליהם תוכן המגזינים הגלובליים של טיים, כולם משולבים בתוכן וידאו מקבוצת טיים וורנר



-



? newsy - אפליקציה חינמית שאוספת כתבות טקסט ווידאו מכמה מקורות, בהם בלומברג, bbc, וול סטריט ג'ורנל ועוד, ובונה מהדורת חדשות לפי נושאי העניין של מחזיק המכשיר



-



? flipboard אוספת את התכנים האהודים על הגולש מתוך דף הפייסבוק שלו, רצף הטוויטר שלו, העיתונים והמגזינים האהובים עליו, ומציגה אותם כמו מגזין נייר, עם טקסט ותמונות - בחינם



-



? בחירת העורכים של ה"ניו יורק טיימס" - אסופת כתבות וידאו וטקסט שבוחרים מדי יום עורכי ה"ניו יורק טיימס" מתוך מגוון מדוריו של העיתון, ומייצרים מיני-עיתון חינמי לאינטרנט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully