וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיים שני: קיצרנו את ההליך לפתיחת עסק מ-34 ל-20 יום

מאת אורה קורן

10.8.2010 / 6:51

ועדת הפנים של הכנסת תדון היום בשינויים בהצעת חוק רישוי עסקים. לדברי מנכ"ל האוצר, עד סוף 2010 יקוצר ההליך לשבוע - כך שמיקומה של ישראל בדירוג לקלות עשיית עסקים ישתפר



>> ועדת הפנים של הכנסת אמורה לדון היום באישור שינויים בהצעת חוק רישוי עסקים, שאושר בקריאה ראשונה - זאת כדי להעבירה בקריאה שנייה ושלישית. במגעים עם התעשיינים ומשרד האוצר הוסכם כי היום יאושרו השינויים המקובלים על המגזר העסקי, ואילו שאר השינויים יידונו בוועדה לשיפור הליכי עשיית עסקים בישראל בראשות מנכ"ל משרד האוצר, חיים שני.



לדברי שני, הליך רישום עסק קוצר מ-34 יום ל-20 יום והוא צפוי להתקצר לכשבוע עד סוף 2010. הקיצור הושג באמצעות שינויים בעבודה בין משרדי הממשלה ופיתוח ממשק משותף שיהווה כתובת אחת למי שרוצה לפתוח עסק. ממשק זה נמצא בעבודת הכנה שצפויות להסתיים ב-2010.

בשיחה עם התעשיינים שנערכה השבוע אמר שני כי הוועדה בראשותו הצליחה לקצר רישום נכס בטאבו מ-134 יום ל-70-80 ימים. הקיצור הושג באמצעות הכנסת עיקרון של דמי קדימה שמפקיד הגורם הרוצה לרשום את הנכס. הליך זה נמצא בחוק ההסדרים שהממשלה אישרה וממתין לחקיקה.



הנוסח הנוכחי של הצעת החוק שונה מהמקור שסוכם, ולדעת התעשיינים מקשה על קבלת רישיון עסק. התעשיינים פנו לגורמים ממשלתיים ולכנסת בבקשה שלא לאשר את הצעת החוק הנוכחית, כל עוד אין הסכמות עם הארגונים הכלכליים.



הסעיפים הבעיתיים מבחינת התעשיינים כוללים הטלת אחריות פלילית על דירקטורים והרחבת האחריות המוטלת כיום על נושאי משרה, מעבר למקובל במדינות oecd, סייגים ביורוקרטים על קבלת היתר מזורז ב"מסלול ירוק", קיצור תוקף רישיונות עסק לשנים ספורות ואישור לשינוי הדרישות לפתיחת עסק.



בהצעת המחליטים הממשלתית לתקציב 2011-2012 סוכם כי השינויים בחוק יובאו לאישור יחד עם המלצות הוועדה בראשות מנכ"ל משרד האוצר, אך אלה עדיין לא גובשו באופן סופי. מטרתו המקורית של התיקון לחוק היתה יישום רפורמה ברישוי עסקים על בסיס המלצות ועדת הבר לבחינת רישוי עסקים בישראל.



הרקע להקמת ועדת הבר היה הנתון ש-35% מהעסקים בישראל פועלים ללא רישוי כתוצאה מהרגולציה המורכבת. הוועדה, שבה היו שותפים נציגי משרדי ממשלה וארגונים כלכליים, פעלה במטרה "לקצר את הזמן הנדרש להשלמת התהליכים, להפחית את רמת אי-הוודאות שבניהול עסק בישראל, ולהקל על פתיחת עסקים ועל ניהול עסקים קיימים".



מסקנות הוועדה, שפורסמו בדצמבר 2006, עסקו ביצירת ודאות מוחלטת בדרישות ומניעת סתירות בין הרשויות השונות, פתיחת מסלול ירוק לרישוי אוטומטי לעסקים פשוטים, הגבלת הזמן לתגובת הרשויות, הסדרת מסלול ערר והקמת אתר אינטרנט ייעודי לשקיפות המידע.



חזקים בהגנה על משקיעים



נושא נוסף שהוועדה מטפלת בו בימים אלה הוא שדרוג מערך סחר חוץ - כך שליצואנים ויבואנים יהיה מוקד פעולה אחד מול משרדי הממשלה. במסגרת המערך המשודרג יוכלו היצואנים לבצע מהלכים לקבלת היתרים בו-זמנית ממשרדי הממשלה הרלוונטים, להבדיל מהמצב כיום, שבו עליהם לעבור בין המשרדים בזה אחר זה.



לפי מדד הבנק העולמי לעשיית עסקים ב-2010, ישראל מדורגת במקום ה-29 מתוך 183 מדינות בקלות עשיית עסקים. התחומים שבהם ישראל משתרכת מאחור כוללים תהליך רישוי נכסים שנמשך 147 יום, תהליך פתיחת עסק שנמשך 34 יום ותהליכי יצוא ויבוא. לעומתם, ישראל חזקה בתחומים כמו השגת אשראי והגנה על משקיעים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully