וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה שווה מוח ישראלי?

ליאור דטל

10.8.2010 / 8:59

חוקרים מצטיינים שיחזרו לישראל יקבלו מענקי מחקר בהיקף של עד 2 מיליון שקל. החוקרים יקבלו את המענק, שיחולק במשך חמש שנים, במסגרת התוכנית להקמת מרכזי מצוינות באוניברסיטאות. נבחנת אפשרות לשיתוף פעולה עם מכללות ומרכזי מחקר במטרה להקים את המרכזים

מענקי מחקר בהיקף של עד 2 מיליון שקל - זהו הסכום שיקבלו חוקרים מצטיינים מחו"ל שיחזרו לישראל במסגרת התוכנית להקמת מרכזי המצוינות באוניברסיטאות; היקף המענק לכל חוקר יחולק לתקופה של חמש שנים (עד 400 אלף שקל בשנה) - כך עולה מסדרת ההנחיות שגובשו באחרונה בוועדה לתכנון ותקצוב (ות"ת) של המועצה להשכלה גבוהה ובקרן הלאומית למדע, שנשלחו לאוניברסיטאות המתמודדות על הקמת המרכזים.

המענקים שיקבלו החוקרים גבוהים במיוחד יחסית למוסדות ישראליים. כיום מעניקה הקרן הלאומית למדע מענקי מחקר המסתכמים בכ-200 אלף שקל בממוצע לחוקר. בנוסף לגובה המענק, שהוא מהגבוהים שהוענקו על ידי גופים ממשלתיים בישראל - גם התקופה שבמהלכה יינתנו המענקים ארוכה יחסית למענקי המחקר הניתנים בישראל ובעולם, שבדרך מתייחסים לתקופה קצרה יותר. החוקרים החדשים שיצטרפו לאוניברסיטאות יועסקו במוסדות אלה במשך כל תקופת המחקר, ויזכו למשכורת בהתאם לשאר הסגל שעובד בהן.

מענקי מחקר משמשים את החוקרים לכל הצרכים הנובעים מהמחקר, כמו העסקת חוקרי משנה, ביצוע ניסויים או רכישת ספרות מקצועית. החוקרים יוכלו גם לבקש מענקים חד-פעמיים לרכישת ציוד ותשתיות, שגובהם ייקבע על פי צורכי החוקר וחשיבות הציוד להצלחת המחקר. המענקים יינתנו בתנאי שהמחקר יתבצע בישראל, והחוקרים שנבחרו להשתתף במרכז ישתתפו בו לכל אורך התקופה, כלומר חוקר שיפסיק המחקר או את העסקתו במרכז המצוינות ייאבד את המענק ולא יוכל להעביר אותו לחוקר אחר.


במסגרת התוכנית, שנחשפה ב-themarker, יוקמו באוניברסיטאות 30 מרכזי מצוינות בתחומים שייקבעו מראש, שבהם יפעלו מדענים מובילים מישראל ומחו"ל. מטרת התוכנית היא להשיב לישראל מדענים ולקדם את המצוינות המחקרית באקדמיה. התוכנית, שאושרה בממשלה במארס, היא חלק מרכזי מתוכנית החומש המגובשת בימים אלה בהובלת יו"ר הות"ת, פרופ' מנואל טרכטנברג, ושר החינוך, גדעון סער.



26 מרכזים בעתיד

בשנת הלימודים הקרובה ייפתחו ארבעה מרכזים עבור ארבעה תחומים: חקר הבסיס המולקולרי למחלות, תהליכים קוגניטיביים, מדעי המחשב ומקורות לאנרגיות מתחדשות ובנות קיימא. ובשנים הקרובות ייפתחו 26 מרכזים נוספים. בכל מרכז יועסקו 15-30 חוקרים מובילים מישראל וחוקרים מצטיינים שיוחזרו מחו"ל, שישתמשו בתשתיות מחקר מתקדמות שיוקמו במרכז וייהנו מבונוסים כספיים. בעתיד יוקמו בכמה מהמרכזים בתי ספר בינלאומיים לתארים מתקדמים במטרה למשוך סטודנטים מחו"ל.

עלות הקמת כל המרכזים מוערכת בכ-1.5 מיליארד שקל, כאשר שליש ימומן על ידי האוניברסיטה שבה יוקם המרכז, שליש ימומן על ידי המדינה ושליש נוסף - על ידי קרנות פילנתרופיות שיצטרפו כשותפות למימון. לפי ההנחיות החדשות, המימון שייקבלו האוניברסיטאות להקמת המרכזים מות"ת יהיה 15-25 מיליון שקל לחמש שנים, וסכום נוסף יוצע מהקרנות שייבחרו כשותפות לתוכנית.

בספטמבר ייפתח אתר אינטרנט שנועד לרישום ההצעות להקמת המרכזים. הקרן הלאומית למדע תבחן את הצעות האוניברסיטאות ותמליץ על האוניברסיטאות הזוכות לוועדת היגוי מיוחדת שהוקמה בות"ת. בין היתר, ייבחנו יכולתה של האוניברסיטה להקים מרכז בתחום מסוים, איכות המחקר הנוכחי שלה בתחום, אם יש בה חוקרים מובילים בתחום ואם היא מסוגלת לממן את הקמתו. בנוסף, כל אוניברסיטה תצטרך להראות איזה חוקרים ברמה בינלאומית מחו"ל היא יכולה להחזיר.

לפי הכללים, בכל מרכז חייבים לכהן לפחות שני מדענים חדשים שיהיו חוקרים מצטיינים מחו"ל וימונו כחברי סגל באחד הגופים שיגישו את ההצעה. טרכטנברג אמר בתגובה כי "מרכזי המצוינות המחקרית יובילו לקיבוץ של חוקרים ישראלים מצטיינים מישראל ומחו"ל בנושא ממוקד, ליצירת מסה קריטית בתחומים נבחרים, ובעידוד שיתוף פעולה בין המוסדות בישראל שאינו מפותח מספיק כיום". טרכטנברג הוסיף כי הוא מעריך שארבעת המרכזים הראשונים יחלו לפעול כפיילוט עוד במארס 2011, וכי בהמשך יפורסם קול קורא להקמת כ-26 מרכזי מצוינות בתחומים נוספים.

מרכזים מצוינות משותפים

ההתמודדות על הקמת מרכזי המצוינות תאפשר בפעם הראשונה לאוניברסיטאות בישראל להתאחד לשותפות עם אוניברסיטאות וגופים נוספים, כמו מכללות מתוקצבות או פרטיות, מכוני מחקר ובתי חולים - ולהציע ביחד הקמת מרכז באחד התחומים הראשונים שנבחרו על ידי הות"ת והקרן למדע.

לפי הכללים, כל מרכז מצוינות יוכל לכלול עד שלוש אוניברסיטאות ויוכלו להשתתף בו גם מכללות וגופים נוספים. ל-themarker נודע כי כמה אוניברסיטאות כבר בוחנות כיום שיתופי פעולה עם גופים נוספים במטרה להקים את מרכזי המצוינות כגוף משותף. במועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) מעודדים ליצור שיתופי פעולה כאלה, כאשר אוניברסיטאות שיציעו להקים מרכז מצוינות תוך שיתוף פעולה עם גופים אחרים יזכו בניקוד נוסף בבחינת הצעותיהן.

בנוסף, כל בקשה להקמת מרכז מצוינות תוגש באמצעות אוניברסיטה אחת שתוביל את הקמת המרכז ותרכז את השותפות, כאשר כל מוסד יוכל להשתתף בהצעה אחת בלבד בכל אחד מארבעת התחומים שנבחרו. בראש כל מרכז מצוינות יהיה צורך להקים הנהלה, שבה יכהנו עד חמישה מדענים מובילים מהמוסדות שישתתפו בהקמת המרכז, ובראשה יכהן חוקר השייך לאוניברסיטה המובילה את ההצעה וישמש גם מנהל המרכז. הנהלת המרכז תהיה אחרית גם על הבטחת הציוד הנדרש בכל מרכז, הפעלתו ותחזוקו.

לאוניברסיטאות שייבחרו להקים את המרכזים יתאפשר לשכלל את המחקר שלהן בתחום והמונטין שלהן בעולם באמצעות הקמת מרכז מתקדם עם תשתיות מחקר בינלאומיות ובשילוב מדענים מובילים מחו"ל. לגופים שיצטרפו אליהן יזדמן להיות שותפים למחקר מתקדם, ולשכלל את הידע שלהן באותו תחום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully