וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעריפי החשמל הם מהנמוכים בעולם - ומעודדים בזבוז

שחר דולב

10.8.2010 / 6:51

משק החשמל



>> אחד מחוקי היסוד של המדע הוא שלא ניתן ליצור יש מאין. ובפרט, בכל האמור במשאבי הטבע, דוגמת המים והאנרגיה. ככל שעולה איכות החיים, ועמה צריכת המוצרים והשירותים, אנו מנצלים יותר ויותר ממשאבים אלה. כך אנו ניצבים כיום בפני משברים חריפים במשק המים ובמשק החשמל של ישראל.

אמנם כאשר מדובר בכנרת, קל להמחיש את עומק המצוקה במשק המים, אך המודעות הציבורית למצוקה במשק החשמל נמוכה יותר. בשנים האחרונות, נרשמה עלייה תלולה בביקושים לחשמל, כשחברת החשמל ויצרנים נוספים מתקשים להקים יחידות ייצור חדשות בקצב הנדרש כדי לספק את הביקושים, עד כדי סכנה של מחסור בחשמל.



במצב זה אין טבעי יותר מלהאשים את הממשלה במחדלים, כפי שעושה נשיא התעשיינים, שרגא ברוש ("האזרח אינו אשם והאזרח לא ישלם", themarker, 22.7). ואכן, ועדת החקירה האחרונה למשק המים חשפה רשלנות הנמשכת זה שנים בניהול משאב יסוד חיוני זה, ואילו ועדת החקירה למשבר במשק החשמל כבר מצחצחת את העטים.



ואולם בשורה התחתונה, גם הממשלה אינה מסוגלת ליצור יש מאין. לכנרת ולאקוויפרים יש קווים אדומים ושחורים, מתקני ההתפלה עולים כסף רב ועלות הקמת התשתיות הנדרשות למשק החשמל צפויה להגיע לעשרות מיליארדי שקלים בעשור הקרוב. זאת, מבלי לכלול את העלויות הסביבתיות הכבדות הנלוות לכך.



למשברים המתמשכים שותפים שני גורמים: הממשלה, המנהלת את המשאבים; והאזרחים, הצורכים אותם. על שני הגורמים לקבל אחריות על המצב. משברים אלה מלמדים כי הפרדיגמה המיושנת, שלפיה יש לספק לאזרחים כמה מים וחשמל שיחפצו ובעלות נמוכה ככל האפשר, פשטה את הרגל.



במקום להשקיע בהקמת עוד ועוד תחנות כוח ומתקני התפלה, יש להשקיע בהתייעלות ובחיסכון. ההשקעה בהתייעלות היא האמצעי הזול, המהיר ביותר ליישום והנקי ביותר לסביבה כדי לפתור את בעיית הביקוש לחשמל. ההתייעלות האנרגטית מאפשרת לשמור על איכות החיים ועל התוצר התעשייתי - תוך חיסכון כלכלי ניכר, הן בעלות השוטפת של צריכת החשמל והן בעלות המצטברת של הקמת תחנות כוח ותשתיות נוספות. ואולם ההתייעלות האנרגטית דורשת השקעה כספית ראשונית, היוצרת מכשול של ממש בפני התייעלות רוחבית במשק.



הצרכנים מעדיפים לרכוש מוצרי חשמל זולים הידועים כבזבניים בחשמל. כאן נכנסת לתמונה הממשלה, שיכולה לתמוך ולעודד את ההתייעלות האנרגטית במשק. המימון לאמצעים אלה יגיע מתקציב הפיתוח של משק החשמל, שכן כשם שכלל הצרכנים משלמים על הקמת תחנות הכוח כדי לשמור על יציבות משק החשמל ויכולתו לספק את הביקוש, עליהם לתמוך בהתייעלות האנרגטית, שהיא האינטרס הרחב של האזרחים, ושבאמצעותה ניתן לצמצם את הצריכה.



הגיעה העת להפסיק את ההשתלחות הבלתי פוסקת בחברת החשמל ובמשרד התשתיות כאילו הם האחראים הבלעדיים למשבר במשק, שכן גם לאזרחים ולתעשיינים אחריות שווה. תעריפי החשמל בישראל הם מהנמוכים בעולם ומעודדים בזבוז במקום התייעלות. כוונת הממשלה ליישם תוכנית לאומית מפורטת להתייעלות אנרגטית במשק, ולהקים לשם כך קרן בת 200 מיליון שקל בשנה באמצעות תוספת של 1% לחשבון החשמל, עשויה ליצור חיסכון מצטבר של כ-25 מיליארד שקל ברכישת חשמל בעשור הקרוב, 16 מיליארד שקל בביטול הצורך בהקמת תחנות כוח ו-5.5 מיליארד שקל בחיסכון של פליטת גזי חממה - כספים שאותם ממילא יוציאו האזרחים אם לא תתבצע ההתייעלות.



הכותב הוא מנהל המחקר בפורום



הישראלי לאנרגיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully