וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם זה רציו-נלי? רציו כבר שווה 2.3 מיליארד שקל

מאת ליאור זנו

10.8.2010 / 6:51

חודשיים לאחר הפרסום על היקף הגז במאגר לווייתן, שותפות רציו שבשליטת משפחות רוטלוי ולנדאו נמצאת במקום ה-40 בבורסה מבחינת שווי שוק - יותר מהפניקס, סקיילקס וכלכלית



>> ענף האנרגיה בבורסה מייצר סיפורים טובים, והסיפור של רציו הוא אולי המעניין מכולם. רק לפני שנה, באוגוסט 2009, נסחרה רציו לפי שווי של 260 מיליון שקל. לפני פחות משנתיים, בסוף 2008, נסחרה מניית רציו סביב שווי של אגורה אחת בלבד, וכמעט לא התבצע בה מסחר.



והנה כיום, רציו היא מניירות הערך הסחירים והמבוקשים בבורסה, כשמחיר מנייתה זינק ל-34 אגורות - פי 34 בפחות משנתיים. שווי השוק של החברה חצה את ה-2.3 מיליארד שקל.

רציו טיפסה בשנתיים האחרונות עם כל מניות האנרגיה, אך בחודשיים האחרונים, מאז המידע הראשוני על היקף הגז במה שמכונה "מבנה לווייתן", היא בולטת במיוחד. מאז פרסום תוצאות הסקרים הסיסמיים שבוצעו בלווייתן בסוף יוני, הוסיפה יחידת ההשתתפות כ-70%.



שתי המשפחות השולטות ברציו, לנדאו ורוטלוי, מחזיקות בשורת חברות ועסקים, אך הן מעולם לא נחשבו למשפחות העשירות במשק. ואולם נראה שכדאי לעדכן את הטבלאות. בסך הכל מחזיקות שתי המשפחות ב-26.8% מרציו, נכס ששווה כ-600 מיליון שקל.



כיום נסחרת רציו בשווי שוק שממקם אותה במקום ה-40 בבורסה לפני חברות ותיקות ומבוססות, כגון הפניקס ודלק ישראל (יצחק תשובה), פיבי (צדיק בינו), כלכלית ירושלים (אליעזר פישמן), קרדן (יוסף גרינפלד), אלוני חץ (נתן חץ), סקיילקס וסאני (אילן בן דב) וגזית אינק (חיים כצמן).



בתחילת השבוע אישרה מחדש נובל אנרג'י, השותפה האמריקאית (40%) בלווייתן, את הערכותיה הקודמות מתחילת יוני להיקף הגז הטבעי במבנה ולהסתברות מציאתו. בהודעה שפירסמה כותבת נובל כי הערכותיה הרשמיות הן עדיין להסתברות של 50% להימצאות של גז בהיקף של 16 tcf (tcf היא טריליון רגל מעוקבת).



לפני שבוע פורסם ב-themarker כי לפי הערכות פנימיות של נובל אנרג'י, כמות הגז הטבעי במאגר גדולה ב-40% מהכמות שעליה דווח בעבר. לפי אותן הערכות, התוצאות החדשות משקפות הסתברות של 55% להימצאות 20-23 tcf גז טבעי במבנה.



השותף הכללי ברציו (החברה המנהלת), שבשליטת שתי המשפחות מחזיק גם ב-5.5% מיחידות ההשתתפות. בנוסף, מחזיקות משפחות לנדאו ורוטלוי, בעיקר באמצעות החברה המשותפת לאנדלן השקעות, בכ-21% נוספים מיחידות ההשתתפות. ב-73% מיחידות ההשתתפות הנותרות, ששוות 1.7 מיליארד שקל, מחזיק הציבור.



הנכסים של רציו הם 15% מהזכויות בחמשת רישיונות רציו-ים לשעבר ("רחל", "עמית", "חנה", "דוד" ו"ערן"), שבהם נמצא מבנה לווייתן; 12.3% מחזקת מד יבנה; 15% מרישיון "שרית" היבשתי ו-90% מההיתר המוקדם גל. באף לא אחד מרישיונות אלה נמצא נפט או גז בוודאות.



את רציו מנהלים כיום נציגי ההמשך של המשפחות - ליגד רוטלוי, המכהן כיו"ר השותפות, ויגאל לנדאו, המכהן כמנכ"ל. בנוסף להם מחזיקים באופן ישיר ברציו גם אביו של יגאל, ישעיהו לנדאו, ודודו של ליגד, יאיר רוטלוי. אביו של ליגד, דוד רוטלוי ז"ל, הוא שהוביל את הכניסה לתחום חיפושי הנפט והגז לפני 18 שנה.



ב-2009 מומשו כתבי אופציה מסדרה 9 של רציו ב-200 מיליון שקל, ונכון למארס 2010 מצויים בקופת החברה 55 מיליון שקל. זאת לאחר שהחברה השתמשה ב-56 מיליון שקל ברבעון לרכישת ניירות ערך. בנוסף, מחזיקה השותפות בניירות ערך סחירים בשווי של 124.4 מיליון שקל. מדיניות השותפות היא השקעות סולידיות ונזילות.



תיק ניירות הערך של רציו, נכון לסוף הרבעון הראשון, מורכב מ-30.5% אג"ח ממשלתיות, 52.8% אג"ח קונצרניות ו-16.7% מניות, מתוכם 11.5 מיליון שקל (9.3%) במניות ואופציות ישראליות.



לשותפויות חיפושים יש מבנה אחר מזה של חברה בורסאית רגילה. כך, את השותפות מנהל ושולט ה"שותף הכללי" שהקים אותה, ללא קשר לשיעור האחזקה שלו בשותפות, שהוא בדרך כלל מועט. השותפות (הציבורית) משלמת לשותף הכללי (החברה המנהלת) דמי ניהול חודשיים בעבור שירותיו, והוא זכאי ל"תגמול על", שהוא שיעור הקבוע מראש מההכנסות במקרה שיימצא גז או נפט. במקרה של רציו, אם יימצא גז יקבל השותף הכללי 6% מההכנסות, כך שבנוסף לשווי יחידות ההשתתפות שבידי המשפחות צפויות להן הכנסות נוספות.



לשם השוואה, תמלוגי העל שמשלמת ישראמקו לשותף הכללי שלה הם 5%, דלק קידוחים תשלם 3% על נכסים ימיים, מודיעין ואבנר גובות גם הן 6% וגבעות עולם משלמת 20% מהרווחים. דמי הניהול שגבה השותף הכללי ב-2009 היו 885 אלף שקל, הנמוכים ביותר מבין כל שותפויות החיפוש האחרות.



הקשר החל ב-93'



הקשר בין משפחות לנדאו לרוטלוי החל ב-93', עם רכישת גרעין השליטה בבנק אגוד מהמדינה. בהמשך מכרה משפחת רוטלוי את חלקה, וכיום מחזיק ישעיהו לנדאו 25% מהבנק. לנדאו הוא אחד הקבלנים הוותיקים בישראל. הוא החל את דרכו בשנות ה-50, ואחרי מלחמת ששת הימים התבסס כקבלן תשתיות וזכה במכרזים של משרד הביטחון בסיני.



הפרויקט המשמעותי שלו מחוץ לישראל הוא חברה לקידוחי נפט במזרח אירופה (50%). משפחת לנדאו היא ממקימי תחנת הכוח דליה ומחזיקה ב-40% ממנה. דליה אנרגיות עתידה להקים תחנת כוח בהספק של 870 מגה-ואט באזור תל צפית. מדובר בפרויקט להצבת שתי יחידות ייצור חשמל במחזור משולב (חשמל וקיטור) המוסקות בגז טבעי. החברה חתמה על מסמך כוונות עם השותפות בתמר לרכישת גז טבעי למשך 17 שנה החל ב-2013.



משפחת רוטלוי היא אחת מתעשייניות הטקסטיל הראשונות בישראל. ב-1924 הקימה המשפחה את חברת הטקסטיל רוטקס, בראשות סבם של האחים יאיר ודוד רוטלוי. באמצע שנות ה-70 רכשה המשפחה את לודז'יה ממשפחת אייזנברג. רוטקס מוזגה לתוך לודז'יה. רוטקס שבה לפעול והונפקה בבורסה לפני כשלוש שנים, לאחר רכישת גבור-סברינה והכנסת פעילותה לתוכה. כיום מחזיקה המשפחה בשתי חברות טקסטיל - ארגמן ורוטקס - ובחברת הנדל"ן לודז'יה. בנוסף, שולטת המשפחה בחברת ההפקות דלין.



ברבעון הראשון של 2010 הוציאה השותפות מיליון שקל על חיפושי נפט וגז, לאחר הוצאה של 10.3 מיליון שקל ב-2009. התשלום להנהלה ברבעון הראשון הסתכם ב-460 אלף שקל, וב-2009 כולה ב-1.96 מיליון שקל. עיקר ההוצאות ברבעון הראשון של 2010 נבעו מרכישת פיענוחים סיסמיים בעבור גל והשתתפות בהוצאות פיענוח הסקר הסיסמי התלת-ממדי של לווייתן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully