וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדד מכון ציגלמן למצב המשק: קצב הצמיחה צפוי להאט

TheMarker Online

10.8.2010 / 13:46

33% מהמנהלים חוזים צמיחה בתמ"ג בחצי השנה הקרובה; ובנטו - רק 10% צופים הגדלת מספר העובדים בארגונם



ממדד מכון ציגלמן למצב המשק, עולה כי בתחזית המנהלים במשק לצמיחת התמ"ג חלה ירידה משמעותית. רק 33% מהמנהלים צופים צמיחה בתמ"ג בחצי השנה הקרובה, בעוד 8% מהם צופים כי התמ"ג ידעך. המדובר בירידה משמעותית בשיעור המנהלים האופטימיים אל מול תוצאות מדדי שני הרבעונים האחרונים.



אודות מדד מכון ציגלמן



מדד מכון ציגלמן מבוסס על סקר רבעוני שנערך בקרב מעל 200 מנהלים בכירים במשק, רב רובם מנכ"לים. הסקר הנוכחי נערך בשבועיים האחרונים. בסקר נשאלו המנכ"לים אודות הערכתם לשינוי בתמ"ג במשק עד לסוף הרבעון הרביעי של 2010, כוונתם לשנות את מספר העובדים בארגונם, ותחזיתם לשער החליפין של הדולר אל מול השקל.



כון ציגלמן היא פירמת ייעוץ עסקי, המסייעת, זה 32 שנים, למנהלים בקבלת החלטות עסקיות. מכון ציגלמן מבצע מחקרי שוק, בדיקת השקעות, תכנון אסטרטגי וליווי עסקי.



התייצבות בשוק התעסוקה - צפויים לקלוט הרבה פחות עובדים



בעוד 21% מהמנהלים מתכוונים להגדיל את מספר העובדים בארגונם, הרי ו-11% מתכוונים להקטינו. משמע, בנטו רק 10% מהמנהלים מתכוונים להגדיל את מספר העובדים בארגונם. תוצאה זו משקפת ירידה משמעותית בנתוני הנטו של הצפי להעסיק ברבעון הנוכחי אל מול נתוני שני הרבעונים הקודמים, שעמדו שניהם על 27%. רו"ח אהוד ציגלמן, מרכז המחקר: "אנו צופים התייצבות בנתוני התעסוקה בחצי השנה הקרובה, לאחר שראינו ירידה באבטלה בתקופה האחרונה. למי שעדיין לא מצא עבודה, יהיה כעת קשה עוד יותר למצוא כזו".



משרד האוצר: ציון נכשל



כאשר מפחיתים מ 33% המנהלים החוזים צמיחה בתמ"ג, את 8% מהם החוזים דעיכה, מתקבלת תמונה מעוננת. בנטו רק 25% מהמנהלים חוזים צמיחה בתמ"ג בחצי השנה הקרובה, שיעור יחסית נמוך. ציגלמן: "המדיניות הכלכלית הפיסקאלית בישראל הינה שגויה. המדיניות שהוביל האוצר נכשלה בשתי נקודות מרכזיות: הראשונה היא במיסוי והשנייה היא בנדל"ן. כאשר יש משבר כלכלי, אנשים יהיו מוכנים לעבוד גם עבור שכר נטו נמוך ויטו לצמצם את הצריכה הפרטית.



"פעולת המיסוי המתאימה למצב זה הינה העלאת שיעורי המס על עבודה, והורדת שיעור המס העקיף המקל על הצריכה הפרטית. בפועל המדיניות בישראל הפוכה. כשל שני, הינו העדר הבנה של מנגנוני התהמסורת בענף הנדל"ן. נראה שפקידות האוצר העריכה שחנק עתודות הקרקע לבניה במרכז הארץ יביא להפרחת הפריפרייה. במציאות המנגנון המעביר תושבים לפריפרייה מצריך יצירת יתרונות יחסיים כנמל, מחצבים או תעסוקה איכותית. חנק עתודות הקרקע במרכז פשוט פגעה בזוגות צעירים, ללא השגת תועלת כלשהי. להערכתנו, יש מקום להקמת שתי ערים חדשות במרכז הארץ, האחת בין הרצלייה לנתניה והשנייה ליד נתב"ג".



חוזים התחזקות קלה של הדולר יחסית לשקל



באופן עקבי, גם הרבעון, חוזים המנהלים במשק התחזקות קלה בשער החליפין של הדולר אל מול השקל. שער החליפין הממוצע אותו חוזים המנהלים במשק לסוף השנה הוא 3.9 שקלים לדולר. המדיניות של בנק ישראל שבאה להגן על היצוא, באמצעות ספיגת שקלים ורכישת דולרים, נמשכת. מדיניות זו פוגעת משמעותית בכוח הקניה של אזרחים המייבאים טובין.



בנוסף, יתכן שיום יבוא ובמקום החוב שהבנק מנפיק כדי לקבל שקלים, איתם הוא רוכש דולרים, בנק ישראל יאלץ להדפיס שקלים כדי להחזיר את החוב - במידה ולא ירצה למכור הדולרים. הדפסה אפשרית כזו משמעותה הפחתת ערך כלל השקלים האחרים שבידי הציבור, או למעשה מס על העושר. ציגלמן: "לא נראה שמדיניות בנק ישראל זכתה לדיון ציבורי מעמיק או עברה ביקורת פרלמנטארית. בנק ישראל נהנה מחופש פעולה עצום, העשוי לנבוע מחוסר הבנה של כלכלנים רבים בנושאים מוניטאריים, ומחולשה פוליטית של ממשלות ישראל אל מולו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully