וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמון הציבור: "בטלו את דמי הקישוריות"

רותי לוי

10.8.2010 / 15:06

ארגון אמון הציבור אינו מסתפק במערכה שמנהל שר התקשורת נגד חברות הסלולר ותובע לבטל מיידית את דמי הקישוריות. "תעריפי הקישוריות לא משקפים את עלות השיחות, הקישוריות יקרה מדי וקצב ההפחתה נמוך מדי"

"החלטת משרד התקשורת להפחית בהדרגתיות את דמי הקישוריות ל-5 אגורות עד 2014 חשובה אך אינה מספיקה", כך לפי דו"ח ארגון אמון הציבור שהוגש אתמול לשר התקשורת. בדו"ח נטען כי ההפחתה, גם אם היא הדרגתית, צריכה להוות רק שלב בדרך לביטול מוחלט של הקישוריות, שפירושו שיטת התחשבנות שונה לגמרי בקישור הגומלין בין רשתות. המשמעות של אפס קישוריות מהווה בשורה רחבה יותר לשוק התקשורת - הפרת הפיקוח על הקישוריות.

עוד נכתב במסמך שהעביר הארגון לשר כי המחקר והניסיון מראים שרגולטורים בעולם, ובכלל זה משרד התקשורת הישראלי, לא מצליחים לקבוע תעריפי קישוריות המשקפים באמת את עלות השיחות הנכנסות, והקישוריות תמיד יקרה מדי ומופחתת בקצב נמוך מהקצב שבו יורדת עלות השיחות. המודל לחישוב העלות הריאלית של הקישוריות מבוסס על מידע שמצוי בידי החברות בלבד ויש סיכוי קטן מאוד שהתחשיב הנוכחי אינו מוטה למעלה ומשקף הגדלה מיותרת של עלות השיחות בין רשתות.

הפחתת דמי הקישוריות לכל רמה הגבוהה מהעלות הריאלית של השיחות הנכנסות לא תניב למשק את התועלת הדרושה. הקישוריות תמשיך להמריץ את חברות הסלולר לסבסד לקוחות גדולים באמצעות השיחות הנכנסות אליהם מלקוחות פרטיים או מעסקים קטנים, דבר שיוביל להמשך התופעות של תעריפי הפסד ללקוחות גדולים כגון עובדי המדינה לצד מחירים גבוהים מאוד למשקי הבית.

ביטול מהיר של הקישורית נתמך גם בשיקול טכנולוגי. המגמה המרכזית בתחום הטלקומוניקציה בעולם היא התכנסות טכנולוגית לרשת אחת הממזגת גם את תמסורת הנתונים כגון גלישה באינטרנט (transport) וגם את שירותי הטלפוניה (service). באלו האחרונים כבר כיום אין שימוש במנגנון דמי קישוריות, ובהתאם תיווצר בעיה בעת המיזוג של שני השירותים לרשת אחת בשל אי תאימות במנגנוני החיוב עבור קישוריות בין רשתות. על אותה רשת יתקיים מקטע שבו קישור הגומלין בתחרות ומקטע אחר שבו מחיר קישור הגומלין בפיקוח. אי תאימות זו עלולה בנקל להוביל לסבסוד צולב ויהיה צורך בביטול הקישוריות במקטע הטלפוניה.

הדו"ח קורא לשר התקשורת לנצל את ההזדמנות הנוכחית ולהודיע על ביטול מוחלט של דמי הקישוריות כבר עתה כדי ליצור ודאות בתעשייה ולמנוע מצב שבו הקמת רשתות מתקדמות מתעכבת בגלל אי בהירות של משטר החיוב בגין קישוריות והמודל העסקי הנגזר ממנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully