וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקריות בונים - בגליל מפחדים

מאת רנית נחום-הלוי

11.8.2010 / 7:26

באחרונה הופקדה תוכנית ל-9,000 דירות בקרית ביאליק, ואילו בקרית אתא מקדמים תוכנית להקמת 13 אלף דירות. ראש עיריית כרמיאל, עדי אלדר: "התוכנית תעצור את פיתוח הגליל"

בשעה שעיריית קרית ביאליק חוגגת את ההפקדה של תוכנית מתאר היסטורית, שתכפיל את אוכלוסיית העיר, שמונה 45 אלף איש, ובקרית אתא השכנה מתכננים להגדיל את אוכלוסיית העיר ב-60 אלף איש, בגליל נערכים להגשת התנגדויות לתוכניות אלה. זאת, מחשש שהתפתחות הקריות תבוא על חשבון פיתוח הגליל ואף תעודד הגירה שלילית.

התוכנית בקרית ביאליק הופקדה בשבוע שעבר בידי ועדת המשנה לתוכניות של הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה במחוז חיפה. היא כוללת הקמת 9,000 יחידות דיור ממזרח לעיר הקיימת. ראש העירייה, אלי דוקורסקי, בירך על התוכנית ואמר כי כבר יותר מ-15 שנה לא אושרו בעיר תוכניות להקמת שכונות חדשות. השכונה האחרונה שאושרה בקרית ביאליק, גבעת הרקפות שנמצאת ממזרח לעיר, היתה אמורה להיות חלק מהתוכניות העכשוויות, אך הנסיבות הביאו לכך שהתוכניות לא קודמו ועד היום היא נותרה מנותקת.

לאי קידום התוכניות בקריות היתה סיבה טובה. באמצע שנות ה-90 יזמו משרד הפנים ומינהל מקרקעי ישראל הפשרת קרקע חקלאית של 9,000 דונם בין קרית ביאליק לקרית אתא, ובניית עיר חדשה שכונתה מלכת הקריות, ואמורה היתה לכלול 36 אלף יחידות דיור שיאכלסו כ-160 אלף תושבים.

מלכת הקריות חוזרת


התוכנית נתקלה בהתנגדויות רבות, בעיקר מצד ראשי רשויות בגליל, שסברו כי תוכנית הענק תפגע בפיתוח הגליל, ותעודד הגירה שלילית מערי הגליל לכיוון הקריות. ב-2001, בעקבות לחצים פוליטיים, גנז מינהל מקרקעי ישראל את התוכנית וביטל את כל הרשאות התכנון שניתנו לצורך הכנת התוכנית.

ואולם, כבר ב-2003 החלה התוכנית לצאת מהמגירות בחלקים כשקרית אתא וקריית ביאליק קידמו תוכניות בנייה בשטחים שהוקצו בזמנו למלכת קריות. כך, למשל, בקרית ביאליק החלו לקדם תוכנית לבניית כ-2,000 יחידות דיור בשכונת גבעת אלונים (תוכנית מאושרת לפני שיווק) ו-3,000 יחידות דיור בגבעת הכלניות (תוכנית לקראת הפקדה למחוזית), שתי תוכניות שלקוחות מתוכנית מלכת הקריות.

מלחמה ישנה






התוכנית הנוכחית, שחלקה חופף את השטחים שנכללו במלכת הקריות, מוכיחה כי הגניזה לא חיסלה לחלוטין את התוכנית המקורית. קרית אתא גם מקדמת תוכניות להתרחבות בשטחים שחופפים חלקית למלכת הקריות. ראש העירייה, יעקב פרץ, שואף לבנות 13 אלף דירות במערב העיר, מתוכן כ-8,000 יחידות דיור במערב שכונת פרוסטיג בגבול המערבי של קרית אתא עם קרית ביאליק.

ראשי היישובים בגליל מרגישים כאילו שבו למלחמה הישנה ההיא והם כועסים. לדברי ראש עיריית מעלות תרשיחא ויו"ר מרכז השלטון המקומי, שלמה בוחבוט, "כמו שהמדינה עזבה את דרום לבנון, כך היא נוטשת כעת את הגליל. לא בונים, לא מפתחים, והסכנה הגדולה היא שבעשור הקרוב לא יהיו דירות בערי פיתוח בצפון. אין לנו התנגדות לבנות בקריות, בתנאי שהמדינה תעניק תנאים מיוחדים לזוגות צעירים וחיילים משוחררים בגליל, אחרת תהיה קטסטרופה - תושבים בגליל יעזבו את האזור לטובת מגורים בקריות ובמרכז".

עמיתו, ראש עיריית כרמיאל ומי שעמד בראש מרכז השלטון המקומי, עדי אלדר, אמר כי "זו אותה הגברת בשינוי אדרת. פוטנציאל הגידול של ערי הגליל מקורו באזור הקריות, ואם המדינה דוחפת בנייה של 9,000 יחידות דיור בקרית ביאליק, המשמעות היא שכל גידול האוכלוסייה בערי הגליל ייעצר. זה נוגד את האינטרס הלאומי של מדינת ישראל. המיקוד חייב להיות הגליל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully