וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף הנישואים של מיקרוסופט ואינטל

אקונומיסט

11.8.2010 / 7:03

לאחר שנים רבות של הובלת השוק, הזוגיות של המונופולים אינטל ומיקרוסופט מתפוררת אט-אט. גם אם שתי החברות ישגשגו בנפרד, עולם המחשוב עומד לשנות את פניו



>> הן היו בני הזוג מקבת של עולם טכנולוגיות המידע: זוג מרושע שצבר כוח וניצל אותו לרעה בדרכים חמדניות ועקובות מדם. לפחות כך נהגו לומר מבקרי אינטל ומיקרוסופט לאור חיבתן לרווחי מונופול וליריבים מתים.



ואולם בשנים האחרונות הסיפור השתנה. מייסד מיקרוסופט ביל גייטס פרש ופנה לנדבנות, והשמועות טוענות כי בחברה שוקלים לפטר את המנכ"ל סטיב באלמר. במקביל, באחרונה חיזקה מיקרוסופט את קשריה עם arm, היריבה החדשה של אינטל. כל אלה מעידים על התפוררותו של הזוג הרודן "ווינטל" (קיצור של ווינדוס, מערכת ההפעלה של מיקרוסופט, ואינטל), שנישואיו נראים כיום כנחלת העבר.





עם זאת, שתי החברות עדיין שולטות בסטנדרטים החשובים ביותר בעולם המחשוב: חלונות, מערכת ההפעלה המותקנת במרבית המחשבים האישיים, ו"ארכיטקטורת אינטל", מערכת הכללים המפקחת על האינטרקאציה בין התוכנה לבין המעבד שעליו היא פועלת. יותר מ-80% מהמחשבים האישיים בעולם עדיין פועלים בסטנדרט ווינטל.



הביקוש לחלונות ולשבבי מחשב, שהואט במיתון העולמי, התאושש, ועמו תוצאות שתי החברות: להפתעת רבים, מיקרוסופט רשמה רווח רבעוני מרשים של 4.5 מיליארד דולר ביולי; אינטל גרפה 2.9 מיליארד דולר. בנוסף, בימים אלה מתקרבת אינטל להסדר עם נציבות הסחר הפדרלית בארה"ב (ftc), שבפועל ישים קץ לתביעות ההגבלים העסקיים שמיררו את חייהן של שתי החברות.



מבקרי שתי החברות הטילו דופי במוצרים הטכנולוגיים שלהן, אך חלונות 7, הגרסה האחרונה של מערכת ההפעלה של מיקרוסופט, נחשבת מצוינת ונמכרה היטב. באשר לאינטל, למכונת הייצור שלה אין מתחרים. חלק מהטרנזיסטורים שלה כה קטנים, עד שניתן לדחוס 2 מיליון מהם בנקודה שמופיעה בסוף המשפט הזה.



שתי החברות פעלו לעתים קרובות בשיתוף פעולה, למרות המשברים המזדמנים. באמצע שנות ה-90, למשל, הפעיל גייטס לחץ רב על אנדי גרוב, מנכ"ל אינטל, לעצור את פיתוחה של התוכנה שפולשת לטריטוריה של חלונות. אינטל נסוגה.



מה שמאיים על הזיווג כיום, למרבה ההפתעה, היא ההתקדמות הטכנולוגית. חיבורי האינטרנט והכבלים נעשים מהירים יותר. הדבר יצר כוחות שדוחפים את תעשיית המחשוב לעבר מרכזי מידע (חוות שרתים עצומות) ועסקי המכשירים הניידים - עסקים שבהם מיקרוסופט ואינטל אינן מובילות. חברות אחרות מיהרו למלא את החלל שנוצר.



אפל שווה יותר ממיקרוסופט בזכות המכשירים הניידים הפופולריים שלה כמו אייפוד ואייפון. גוגל מוכרת יותר כענקית חיפוש, אך ניתן לראות בה רשת גלובלית של עשרות מרכזי נתונים, שמאפשרים לה להציע שירותי אינטרנט חינמיים שמתחרים מול התוכנות היקרות של מיקרוסופט.



אינטל נאלצת להתמודד גם מול תחרות חדשה. במרבית 42 שנותיה היריבה העיקרית שלה הייתה אדוונסד מיקרו דיווייסס (amd), שמייצרת מעבדים המבוססים על ארכיטקטורה תואמת חלונות. כיום מתחרה אינטל ב-arm הבריטית. arm אינה מייצרת שבבים בעצמה, אך העיצובים שלה הם בסיס למרבית השבבים בתעשיית הטלפונים הסלולריים.



קרבות עם רשויות ההגבלים העסקיים



רשויות ההגבלים העסקיים הערימו קשיים בפני הזוג ווינטל, בעיקר על ידי הגבלת הדרכים שבהן הן יכולות להגן על הכמעט-מונופולים שלהן ולהרחיבם. לאחר שהפסידה בקרב מול הנציבות האירופית, למשל, מיקרוסופט מחויבת לאפשר למשתמשי חלונות לבחור איזה דפדפן אינטרנט להתקין.



הנציבות תקפה גם את אינטל, וקנסה אותה ב-1.06 מיליארד יורו במאי 2009, על כך שהעניקה הנחות ליצרני מחשבים שהפחיתו את השימוש בשבבי amd. בקרוב יותוו הכללים שלפיהם תתמחר אינטל את שבביה, בתום המשא ומתן מול נציבות הסחר הפדרלית.



בתגובה לאיומים אלה, מיקרוסופט מהמרת בגדול על מחשוב ענן. החברה בנתה רשת גלובלית של מרכזי מידע ופיתחה מערכת הפעלה בענן, המכונה אזורה (azura). היא העלתה יישומים רבים לרשת, ואפילו גרסה חלקית של אופיס. יתרה מזאת, מיקרוסופט השלימה עם רשויות ההגבלים העסקיים ואף אימצה סטנדרטים פתוחים.



ואולם בתחומים אחרים החברה נמצאת בקשיים. שירותי האינטרנט שלה, שבהם השקיעה מיליארדי דולרים, עדיין מפסידים כסף. מלבד ה-xbox live, השירות המקוון לקונסולת משחקי הווידאו שלה, השירותים המקוונים החדשים שלה אינם זוכים לפופולריות. בינג, מנוע החיפוש של מיקרוסופט, זוכה לנתח של 13% בלבד מכלל החיפושים המתבצעים בארה"ב.



גרוע מכך, העסקים של טכנולוגיות הניידות של מיקרוסופט מתקשים להתרומם. באחרונה הסירה החברה מהמדפים שני סמארטפונים, 48 יום בלבד לאחר השקתם. מערכת הפעלה חדשה לטלפונים סלולריים תצא רק מאוחר יותר השנה. וגם במחשבי הטאבלט, מיקרוסופט משתרכת מאחור. אם החברה לא תדביק את הקצב בקרוב, באלמר צפוי למצוא עצמו מושלך מחלון.



פול אוטליני, מנכ"ל אינטל, יכול להיות רגוע יותר. כשאינטל החלה לאבד נתח שוק לטובת amd, הוא קיצץ במהירות בעלויות ועידכן את יעדי החברה (עם זאת, לפי הרגולטורים, כדי לקנות זמן פנתה אינטל לעיסוקים בלתי הוגנים). אוטליני צופה ששבבי אינטל יגיעו לבסוף לכל מכשיר חכם שמחובר לאינטרנט.



משתי מלכות לעשר



בלי קשר להתקדמות מיקרוסופט ואינטל בנפרד, כזוג הן יילכו ויתרחקו זו מזו. מכיוון שמיקרוסופט עדיין לא סיפקה גרסה תחרותית של חלונות לסמארטפונים ומחשבי טאבלט, למשל, אינטל חברה לנוקיה, יצרנית הטלפונים הסלולריים הגדולה בעולם, לפיתוח מיגו (meego), מערכת הפעלה בקוד פתוח למכשירים ניידים. מיקרוסופט, באמצעות שיתוף פעולה עם arm, תוכל לבנות שבבים משל עצמה.



ובעוד הזוגיות של ווינטל מתפרקת, עולם המחשוב משנה את פניו. השוק, שעד כה נשלט בידי שני מונופולים, יתרחב ויכלול שמונה או תשע חברות נוספות. אורקל, סיסקו ויבמ יתחרו על הלקוחות העסקיים; אפל וגוגל ינסו לכבוש את לבבות הצרכנים. טכנולוגיות המידע, כמו העולם, תיהפך לרב-קוטבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully