וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק הפועלים: הפיצוי מתחיל מבפנים

מאת הילה רז

11.8.2010 / 7:32

בנק הפועלים התנה מתן אשראי בפתיחת חיסכון - ויפצה לקוח ב-2 מיליון שקל. לפי התביעה, הלקוח אולץ לפתוח 44 תוכניות חיסכון כנגד קבלת אשראי. "אווירת כפייה שרתה ביחסי התובע והבנק"

בנק הפועלים יפצה לקוח בקרוב ל-2 מיליון שקל לאחר שחייב אותו לפתוח תוכניות חיסכון לצורך קבלת אשראי מהבנק - כך קבעה באחרונה השופטת ד"ר דרורה פלפל מבית המשפט המחוזי בתל אביב.

התובע, אברהם סיני, הוא חקלאי שניהל את חשבונו בסניף בנק הפועלים בנתיבות במשך יותר מ-30 שנה. בתביעה שהגיש נגד הבנק בשנת 2000, על סך כ-7 מיליון שקל, טען באמצעות עו"ד דניאל ארנסט כי לאחר שגדלה פעילותו העסקית הוא ביקש להגדיל את מסגרת האשראי שלו בבנק - אך אז התנה מנהל הסניף את הגדלת האשראי ומתן ההלוואות בכך שסיני יפתח תוכנית חיסכון בחשבונו. לפי התביעה, החל ב-1987 אולץ סיני לפתוח 44 תוכניות חיסכון כנגד קבלת אשראי והלוואות. לגרסתו, בכל פעם שביקש לקנות ציוד לחברה הוא נדרש לשעבד את הציוד ולהגדיל את ההפקדות בתוכניות החיסכון.

ב-1996 נאלץ סיני למכור את ביתו כדי לכסות חוב בחשבונו שנוצר, לטענתו, בשל פגיעה בהכנסותיו עקב ירידה במחירי הירקות. חברה שבבעלותו נקלעה לקשיים, והוא פדה את תוכניות החיסכון. סיני טען כי הבנק פעל בניגוד לחוק האוסר על בנקים להתנות מתן שירות מסוים בשירות אחר. בנוסף טען כי הבנק הטעה אותו לחשוב שהפקדה בתוכנית חסכון היא כדאית, אף שהיה לו חוב גדול. הבנק טען בכתב הגנתו כי ההלוואות ומסגרות האשראי ניתנו לסיני לפי בקשתו.

השופטת פלפל, שאליה הגיע התיק ב-2009, לאחר כמה הליכים מקדמיים בשאלת התיישנות התביעה, קבעה כי רק ב-1996 נפסק בפועל הלחץ הכלכלי שהפעיל הבנק כלפי סיני, ולכן התביעה לא התיישנה. פלפל ציינה כי "אווירת כפייה שרתה ביחסים שבין התובע לבנק". היא דחתה את טענותיו של הבנק, שלפיהן הלקוח יכול היה לעזוב את הסניף, וקבעה כי בשל השיעבודים שהיו על נכסיו הוא היה כבול לבנק.

השופטת פסקה כי הנזק שנגרם לסיני מגיע לסך של כמיליון שקל נכון למועד הגשת התביעה - סכום המוערך כיום, כולל ריבית והצמדה, ב-1.8 מיליון שקל. בנוסף פסקה השופטת לתובע פיצוי בסך 25 אלף שקל בגין עוגמת נפש שנגרמה לו כתוצאה מהתנהלות הבנק, וכן הטילה על הבנק תשלום שכר טרחה בסך 100 אלף שקל לבא כוח התובע. (א 1154-00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully