וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריבית המשכנתאות צנחה לשפל ביולי: 2.18% בממוצע

מאת אתי אפללו

11.8.2010 / 7:07

לראשונה הריבית על המשכנתאות של עד חמש שנים ירדה אל מתחת ל-2%



>> שפל חדש בריבית המשכנתאות במשק. למרות ניסיונות בנק ישראל לעצור את הזינוק במחירי הנדל"ן, ממשיכה הריבית על המשכנתאות לצנוח וירדה לשפל של 2.18% ביולי, על המשכנתאות הצמודות למדד. זאת לאחר שביוני היתה הריבית 2.31%, ובמאי ובאפריל היתה 2.44% ו-2.48% בהתאמה. הריביות על המשכנתאות ביולי ירדו ביחס ליוני לכל טווחי המשכנתאות הניתנים - החל מחמש שנים ועד ל-25 שנה.



זה כמה חודשים שבבנק ישראל מתריעים מפני התפתחות בועת נדל"ן בתחום הנדל"ן למגורים. סביבת הריבית הנמוכה במשק מפנה את הציבור לרכוש דירות להשקעה במקום להשאיר את הכסף בפיקדון המניב לו ריבית עסקית. בנוסף, ריבית זו מובילה לריביות שפל במשכנתאות - והופכת את מחיר הכסף למימון רכישת הדירה לזול יותר, ומתדלקת את העליות בשוק הדיור.

המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, מנסה בחודשים האחרונים לעצור את ירידת הריבית במשכנתאות שמתדלקת את שוק הנדל"ן. תחילה הוציא חזקיהו חוזר הנוגע לקבוצות רכישה, שבו נדרש מהבנקים ריתוק הון גבוה יותר עבור פרויקטים בשלב היזום. במאי הוציא חזקיהו טיוטת חוזר הנכנסה לתוקף ביולי, שבה דרש מהבנקים הפרשות גבוהות יותר עבור משכנתאות בשיעור מימון גבוה של יותר מ-60% מערך הנכס. שני החוזרים האלה אמורים לייקר את ההון שנדרש מהבנקים על הפעילות במשכנתאות, ובמקביל לגרום להם לייקר את המשכנתאות לציבור.



ואולם חודש אחר חודש נראה כי שוק המשכנתאות המשתולל מצליח לנצח את החוזרים של חזקיהו. הציפייה היתה כי ביולי תהיה עצירה או לפחות האטה בקצב ירידת הריבית על המשכנתאות, אך מנתונים שמפרסם בנק ישראל על המשכנתאות שנלקחו ביולי עולה כי הירידה בשיעור הריבית ממשיכה בקצב דומה לחודש שעבר. ביולי היקף המשכנתאות שניתנו הסתכם ב-4.2 מיליארד שקל, לאחר שביוני היקף המשכנתאות היה בשיא והסתכם ב-5.2 מיליארד שקל.



בפרוטוקול דיוני הריבית שהתקיימו בסוף יולי - לפני ההחלטה להעלות את ריבית בנק ישראל ב-0.25% - התייחסו לשוק המשכנתאות הרותח וטענו כי "סך המשכנתאות שניתנו במחצית הראשונה של השנה גבוה ב-52% מסך המשכנתאות שניתנו בתקופה המקבילה אשתקד - מה שניתן לייחס גם לעלייה הניכרת במחירי הדירות. גם ביוני חלה ירידה בחלקן של המשכנתאות הלא צמודות בריבית משתנה שניתנו במהלך החודש. עם זאת, משקלן במשכנתאות החדשות עדיין גבוה - כ-50%".



נתון מעניין נוסף נוגע לריביות על משכנתאות לטווח קצר של עד חמש שנים: זו הפעם הראשונה שהריבית פורצת את מחסום ה-2%, ועומדת על 1.99%. קטגוריה זו היא הקטגוריה שבה מתרכזות כיום מרבית המשכנתאות שניתנות, והן ההלוואות הצמודות בריבית משתנה. משקל המשכנתאות הצמודות למדד עולה בהדרגה בשנים האחרונות, וכיום הן מהוות כ-45% מהמשכנתאות הניתנות.



המשכנתאות הצמודות למדד מתחלקות לשני סוגים - משכנתאות בריבית קבועה ומשכנתאות בריבית משתנה, שצוברות פופולריות. במועד מתן ההלוואה בסוג זה של הלוואות קובע הבנק עוגן אובייקטיבי (למשל ריבית ממוצעת של בנק ישראל או ריבית ממוצעת של האג"ח וכדומה) וכן נוסחה לחישוב הריבית בנקודת השינוי הרלוונטית (מרווח מהעוגן). הריבית משתנה בנקודות זמן שקובע הבנק.



ההלוואות הפופולריות במגזר הצמוד הן "שנה-שנה", שבהן הריבית משתנה בכל שנה, והבנקים מציעים הלוואות עם ריבית המשתנה כל שלוש או חמש שנים. בהלוואות אלה מבטיח הלקוח את הריבית עד תקופת העוגן הראשונה. כיום הריבית לתקופה הראשונה בהלוואות אלה היא 1.99%. בהלוואות אלה ההחזר החודשי ישתנה ויעלה עם עליית ריבית בנק ישראל, אך הן פחות תנודתיות מאשר הלוואות הפריים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully