וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבלאקברי בסכנה במזרח התיכון

ג'ון דפטריוס

13.8.2010 / 0:45

רוחות מדבר חזקות נושבות סביב הבלאקברי במזרח התיכון, ונראה כי איחוד האמירויות סימן קו אדום מול המכשיר. ג'ון דפטריוס על מריבה מסוג אחר בשכונה הקשה בעולם

יש משבר חמור בתקשורת בין המזרח התיכון וחברת Research in Motion (RIM) אודות מכשיר שנועד לשפר דו-שיח - הבלאקברי. מוושינגטון לעמק הסיליקון וצפונית לגבול בקנדה (שם ממוקמת RIM) מתנהל דיון סוער וערכי על הגנת הדמוקרטיה וחופש הדיבור. בלב הויכוח עומדת השאלה מדוע יש להגן על מסרים מוצפנים ואיפה RIM שומרת את הנתונים של לקוחותיה.
כמנחה וכתב התוכנית "השוק במזרח התיכון" אני נכנס ויוצא באזור. איחוד האמירויות, אחת הכלכלות הפתוחות ביותר ובעלת הנמל הגדול ביותר, אימצה עמדה שרבים מגדירים כ"סגורה" והיא טוענת שהיא צריכה גישה רחבה יותר למאגר הנתונים לצורכי ביטחון. אבל כמו כל דבר אחר במזרח התיכון, הנושא מעט יותר מורכב.

מקור המעורה בנושא באמירויות אמר ל-CNN שזהו "נושא משילות ולא רק נושא ביטחון". העמדה היא שכללי הרגולציה באמירויות בתוקף כבר שלוש שנים ומי שפועל במדינה צריך להיות כפוף לחוקי המדינה בה הוא בחר לעשות עסקים. נאמר לי שבכירים באמירויות נמצאים במשא ומתן כבר כמעט שלוש שנים עם RIM במטרה למצוא פתרון. הדבר היחיד שהשתנה הוא שעכשיו נקבע תאריך סופי למציאת פשרה – ה-11 באוקטובר.

פתרון עבור אבו דאבי הוא ש-RIM תצטרך להתקין את השרתים על אדמתה, או במקרה זה על חולות האמירויות. "הבלאקברי גמור, זהו", אומר המקור, אם השרתים לא יותקנו. ואחר הוסיף, "ימצאו פתרונות אחרים". הממשלה עובדת על תוכנית חלופית עם חברות תקשורת ויצרני מכשירים כדי לשפר את ההצעות שלהם בתרחיש שלאחר ה-11 באוקטובר.

לחשוב פעמיים לפני שמכוונים את המצלמה

מבחוץ, עמדה זו נראית קיצונית אבל עבור אלה שחיים או מבקרים באזור לשם עסקים או סיקור חדשות, עמדה קשוחה זו בנוגע למידע היא דבר יום ביומו. האמירויות מאוד מודעות לענייני בטחון. האח הגדול לא רחוק. בכל נקודות הכניסה לאמירויות, לדוגמא, הממשלה התקינה מכשיר לזיהוי קשתית העין כדי לזהות את אלו שיש להם ויזת עבודה.

אנחנו נעצרנו על ידי המשטרה על כיוון המצלמה לעבר מחסן נפט או בגלל ששגרירות עיראק הייתה ברקע כשצילמנו. שלוש שעות והרבה קפה שחור נדרשו באותה פעם. לדעתי התגובה הייתה מוגזמת מעל ומעבר לעברה, וזה יכול לעיתים לגרום לתחושה של קלאוסטרופוביה, אבל אני לא אחראי על הביטחון.

שווה גם להביט במפה ולראות למה האמירויות ומדינות אחרות חוששות כל כך. זה אזור לא פשוט בכל הנוגע למלחמות, עימותים ורבי מרגלים. מעבר למפרץ הפרסי ומצרי חורמוז הצרים יותר נמצאת אירן. בשבוע שעבר, מכלית יפנית שנשאה 270 אלף טון של נפט גולמי נפגעה ממוקד לא ידוע מול החוף של אבו דאבי. מאחר ולא הייתה דליפת דלק, פקידי הנמל באיחוד האמירויות ניסו בהתחלה להוריד מחשיבות האירוע ואמרו שזה היה גל כתוצאה מרעידת אדמה באירן. לאחר יום הם חזרו בהם מאמירה זו, וכעת פלג של אל-קעידה מנסה לקחת אחריות לתקרית.

תחת הנושא של ביטחון, מדינות ה-8G וה-OECD לוחצות על ממשלות אזוריות, ובייחוד על איחוד האמירויות לפעול בנחישות נגד סחר בבני-אדם, הברחות סמים והלבנת כספים. לפי אחד המקורות, אבטחת מידע הוא "כלי חיוני" במאמץ זה. תרגום: אל תבקשו מאתנו לפעול ואז תגידו לנו איך לעשות את זה.

איחוד האמירויות סימנו את הקו האדום שלהם מול RIM, אבל יתכן שמדינות אחרות יהיו מוכנות לנקוט בצעדים דומים. ערב הסעודית קראה להפסקת שירות הבלאקברי, ונאמר לי שארבע מדינות אחרות במזרח התיכון דיברו עם איחוד האמירויות על שינוי עמדתם. מה שהתחיל כמריבה קלה באחד השווקים של המפרץ הפרסי, עלול להפוך למשהו הרבה יותר גדול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully