וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירת יו"ר למפעל הפיס: ההגרלה ידועה מראש

ד"ר עמי שקד

11.8.2010 / 14:52

נתניהו הקים ועדת איתור למינוי יו"ר למפעל הפיס ואחד ממקורביו יזכה אולי בשמנת. עמי שקד עם הצעה מעט שונה לראש הממשלה

בשבוע שעבר פרסם משרד ראש הממשלה בנימין נתניהו מודעה על דחיית מועדי פעילותה של הועדה לאיתור מועמדים לתפקיד יו"ר דירקטוריון מפעל הפיס. הועדה בראשות איל גבי מנכ"ל משרד ראש הממשלה קבעה את 31.8.10 כמועד אחרון להגשת מועמדויות. לכאורה מתקבל הרושם ששפע מועמדים מתמודדים על התפקיד. אם אכן זה המצב נראה שמרבית המתמודדים סובלים מנאיביות.

תפקיד יו"ר מפעל הפיס מתגמל ונוח. עלות שכר שנתית של 2.5 מליון שקל, רכב ונהג צמוד, עוזר אישי, לשכה מפוארת ושתי מזכירות אישיות וכמובן גם השפעה ושליטה על הקצאת מיליארדי שקלים ממפעל הפיס לרשויות מקומיות ולפעילויות תרבות ורווחה. ההשפעה על התקציב מקנה ליו"ר ובמידה רבה לשולחו לתפקיד כוח רב בשלטון המקומי. הכוח במישור המקומי משפיע כמובן על שליטה במרכז המפלגה באמצעות כיבודים של לשכת יו"ר הפיס לחברים מרכזיים שחפצים ביקרו.

לא חשו בחסרונו של היו"ר

כמעט שלוש שנים מתפקד מפעל הפיס ללא יו"ר מאז פרישתו של שמעון כצנלסון שמונה בזמנו בעידוד עומרי שרון. כצנלסון להזכירנו היה פעיל פוליטי בליכוד וסגן ראש העיר אשדוד.

שלא במפתיע גם בהיעדר יו"ר, מפעל הפיס תפקד והרוויח ואיש לא חש בחסרונו של יו"ר. איש חוץ מנתניהו שכמובן מעוניין למנות לתפקיד את אחד ממקורביו או אדם "שיהיה חיובי" לראש הממשלה שמינהו וכמובן פעל להשגת המינוי.

דרישות הסף העיקריות לתפקיד נמוכות: גיל 25 ומעלה, תואר ראשון, 5 שנות ניהול עסקי או תפקיד ציבורי. התואר האקדמי יכול בתנאים מסוימים (בעיקר למועמד מסוים שחפצים ביקרו) להיות מתורגם לניסיון ניהולי רב וכך גם לקריטריון פעוט יימצא פיתרון.

בוועדת האיתור חברים ארבעה: מנכ"ל משרד ראש הממשלה איל גבאי, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה עורכת הדין מיכל גרוסמן, נציג הציבור פרופסור בן ציון זילברפרב שבעבר מונה על ידי נתניהו לתפקיד מנכ"ל האוצר ומנכ"ל משרד התחבורה יעקב גנות. שלושה מתוך ארבעת חברי הועדה נמצאים בקשר ישיר עם נתניהו. כיצד בדיוק השלושה יהיו עצמאיים וייבחרו במועמד שנתניהו אינו חפץ ביקרו? יש לכך סיכוי זהה לזכייה אפשרית בלוטו. אחד ממקורבי נתניהו כבר מתמרק לקראת תפקידו החדש והנעים.

עד סוף אוגוסט נתניהו יכול להוכיח שאינו פועל מאינטרסים לא ענייניים. שתי אופציות עומדות בפניו: להחליט שאין צורך ביו"ר או למנות יו"ר בשכר סמלי של שקל בשנה וימצאו לכך מועמדים רבים וטובים. רק שאצל נתניהו הרצון להעניק שי לאחד מנאמניו יגבר על שיקול דעת והגיון.

ד"ר עמי שקד הוא סגן דיקן המרכז ללימודים אקדמיים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully